DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA JOVENTUT Codi 18234103
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
TIÓ MOLIST, CARMEN
Adreça electrònica carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
Professors/es
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Web http://carme.tio@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura tracta dels problemes de salut mes prevalent-se en la persona jove, considerant imprescindible conèixer la realitat actual i els processos canviants que afecten a la salut en aquesta etapa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A17.6 Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A5.3 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A7 Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A13 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
 A14 Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A16.3 Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
 A17.1 Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
 A17.2 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
 A17.3 Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
 A17.5 Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
 A17.6 Participar en les activitats de grup segons les normes acordades
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els treballs de grup
 A23.2 Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove Anàlisis epidemiològica de la prevalença dels problemes de salut de l'adult jove. La discussió sobre les conductes de risc i els hàbits i estils de vida permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre's amb la del grup de població estudiada.
Unitat temàtica II: Vivències i problemes de salut per les conductes de rics que comporten lesions traumàtiques Protecció del pacient i del professional. Preparació, procediment i cures post prova.
Radiografia convencional i altres proves d'imatge. Proves bàsiques de laboratori. Proves diagnòstiques de medicina nuclear i endoscòpies.
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques Factors que influeixen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoració de l'estat general a nivell de primera asistencia i a l'ingrés hospitalari. Valoració del nivell de consciencia. Valoració i cura de ferides quirúrgiques. Valoració i cura del dolor en el sentit global del concepte.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Asèpsia. Ferides. Prevenció de la infecció nosocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant de l'ingrés, la intervenció quirúrgica , el dolor, i situació de crisi familiar.
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-V i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Aspectes a destacar en el treball del rol infermer són l'anàlisi i la reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives, donada la repercussió que aquests elements tenen en la qualitat de la cura.
Unitat temàtica V: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que conflueixen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com a problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen els factors psico-socials i culturals que s'hi associen. També es reflexiona sobre el paper que els hàbits i estils de vida, les crisis de desenvolupament i l'equilibri emocional en el jove tenen en la gènesi d'aquest tipus de problemes.
Les dietes hipercalòriques, la falta d'exercici, el culte a la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Reconeixement de signes i símptomes, i actuacions en aquesta mena de trastorns. Identificació de recursos assistencials a tots els nivells.
Unitat temàtica VI: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en las relacions sexuals Reflexió sobre les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat
Prevenció, valoració i tractament de les infeccions de transmissió sexual més prevalents (incloent-hi la infecció pel VIH).
Unitat temàtica VII: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes crònics de salut predominants en el jove.
En el seu estudi es tindrà en compte que l'impacte que per al jove i la seva família té el diagnòstic d'un problema crònic de salut, especialment pel que fa al canvi d'hàbits i estils de vida que requereixen i per com afecta a les relacions amb l'entorn immediat del jove.
Es reflexionarà, també, sobre la responsabilitat, l'oportunitat i el compromís infermer dins de l'equip de salut per tal que el jove aprengui sobre la seva cura i adquireixi capacitats per afrontar la incertesa, viure amb autonomia i millorar la qualitat de vida.
Es desenvoluparan conceptes específics sobre el procés d'adaptació a la cronicitat en el jove.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
30 45 75
Seminaris
A13
A16.3
A17.2
A17.3
A17.5
A23.2
CT7
16 16 32
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A7
A13
A16.3
A17.2
A17.6
CT7
12 24 36
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A13
A14
A17.1
A17.3
A17.5
A23.2
CT7
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Atenció personalitzada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
.L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, es a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne previament establert o demanant cita

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A7
A13
A16.3
A17.2
A17.6
CT7
Treball autònom i de grup.
Assistència, participació, habilitats de cerca i treball grupal, elaboració mapa conceptua individual, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals.
20%
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A13
A14
A17.1
A17.3
A17.5
A23.2
CT7
Es realitzaran dues proves escrites
Una de les proves es realitzarà a meitat de curs i l'altra a final de curs. En cadascuna de les proves s'avaluaran coneixements sobre la matèria donada en seminaris, ABP i classes magistrals.
Cadascuna de les proves valdrà el 40% de la categoria.
Per alliberar matèria als exàmens parcials serà necessari superar cada prove amb un 50%. Tindre un valor inferior requeria presentar-se a la 2na convocatòria
Les proves constaran de preguntes test (els error descompten) i preguntes curtes (no descompten)

80%
Altres  

A classe, i en grups de dos o tres, s'avaluarà, també, algun tema que superat ham determinat % obtindrà un valor per puja nota en cap cas per aprovar

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria la nota final de l'assignatura resultarà de la suma de cada una de les parts que han d'estar, obligatòriament, supera-das amb un 60%

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades en consonància amb el que ha estat l'avaluació continuada. Obligatòriament cada una de elles ha de estar superada amb un 50%

-Pel que fa a l'aprenentatge basat en problemes, no hi ha recuperació i l'estudiant conservarà la nota en primera convocatòria d'aquesta categoria.


Fonts d'informació

Bàsica Fuente (de la) M. (Coord) , Enfermría Médico-quirúrgica (3 vol) , ultima edició disponible , Madrid. DAE: (Paradigma)
LeMone P. y Burke K. , Enfermería Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol.) , 2009, Madrid. Pearson Educatión
Bruner y Suddarth , Enfermeria médico-quirurgica , 2013, España, Walters Kluwer
Zabalegui A, Mangues I, Molina JV. Toneu L. , Administración de medicamentos y cálculo de dosis , 2014, Madrid, Elsevier-Masson
Pagana K. D. , Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio , Ultima edición disponible, Madird: Mosby
Generalitat de Catalunya, Generalitat de Catalunya, E-Joventu. Espai virtual de recursos per a les polítiques de joventut (tots els recursos), ,
Silberman-Varaona, Ortopedia y traumatologia, 2010, Madrid, Panamericana



















































Complementària Malogón-Londono , Infecciones Hospitalarias , 2010, España: Panamericana
Sociedad Española de Cirugía Ortopedica , Manual de Cirugía Ortopedica y Traumatologia , 2010, Madrid: Panamericana
Lois Hamlin, Enfermeria perioperatoria. Texto introductorio, 2010, Mexico. Manual Moderno
Hidalgo MS, Redonmdo AM. , Medicina de la adolescencia, 2012, Madrid, Ergon

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006
FARMACOLOGIA/18234107
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18234108
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent