Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A17.6 |
Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5.1 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A5.3 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A7 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A13 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A16.3 |
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A17.1 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A17.2 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A17.6 |
Participar en les activitats de grup segons les normes acordades
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els treballs de grup
| | A23.2 |
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove |
Anàlisis epidemiològica de la prevalença dels problemes de salut de l'adult jove. La discussió sobre les conductes de risc i els hàbits i estils de vida permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre's amb la del grup de població estudiada. |
Unitat temàtica II: Vivències i problemes de salut per les conductes de rics que comporten lesions traumàtiques |
Protecció del pacient i del professional. Preparació, procediment i cures post prova.
Radiografia convencional i altres proves d'imatge. Proves bàsiques de laboratori. Proves diagnòstiques de medicina nuclear i endoscòpies.
|
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques |
Factors que influeixen en la presentació de lesions traumàtiques. La falta de percepció del risc o el consum de substàncies addictives, són factors de l'estil de vida del jove associats a aquests problemes de salut. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió.
Valoració de l'estat general a nivell de primera asistencia i a l'ingrés hospitalari. Valoració del nivell de consciencia. Valoració i cura de ferides quirúrgiques. Valoració i cura del dolor en el sentit global del concepte.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Asèpsia. Ferides. Prevenció de la infecció nosocomial.
Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant de l'ingrés, la intervenció quirúrgica , el dolor, i situació de crisi familiar.
|
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives |
En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-V i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Aspectes a destacar en el treball del rol infermer són l'anàlisi i la reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives, donada la repercussió que aquests elements tenen en la qualitat de la cura.
|
Unitat temàtica V: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació |
En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que conflueixen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com a problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen els factors psico-socials i culturals que s'hi associen. També es reflexiona sobre el paper que els hàbits i estils de vida, les crisis de desenvolupament i l'equilibri emocional en el jove tenen en la gènesi d'aquest tipus de problemes.
Les dietes hipercalòriques, la falta d'exercici, el culte a la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Reconeixement de signes i símptomes, i actuacions en aquesta mena de trastorns. Identificació de recursos assistencials a tots els nivells.
|
Unitat temàtica VI: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en las relacions sexuals |
Reflexió sobre les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat
Prevenció, valoració i tractament de les infeccions de transmissió sexual més prevalents (incloent-hi la infecció pel VIH).
|
Unitat temàtica VII: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes crònics de salut predominants en el jove.
En el seu estudi es tindrà en compte que l'impacte que per al jove i la seva família té el diagnòstic d'un problema crònic de salut, especialment pel que fa al canvi d'hàbits i estils de vida que requereixen i per com afecta a les relacions amb l'entorn immediat del jove.
Es reflexionarà, també, sobre la responsabilitat, l'oportunitat i el compromís infermer dins de l'equip de salut per tal que el jove aprengui sobre la seva cura i adquireixi capacitats per afrontar la incertesa, viure amb autonomia i millorar la qualitat de vida.
Es desenvoluparan conceptes específics sobre el procés d'adaptació a la cronicitat en el jove.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Seminaris |
|
16 |
16 |
32 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
A5.1 | A5.3 | A13 | A14 | A17.1 | A17.3 | A17.5 | A23.2 | CT7 | |
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge |
Descripció |
.L'atenció personalitzada es planteja de forma individual/voluntària, es a dir, els alumnes poden consultar els seus dubtes i necessitats d'aprenentatge, en l'horari d'atenció a l'alumne previament establert o demanant cita |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Treball autònom i de grup.
Assistència, participació, habilitats de cerca i treball grupal, elaboració mapa conceptua individual, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals.
|
20% |
Proves mixtes |
A5.1 | A5.3 | A13 | A14 | A17.1 | A17.3 | A17.5 | A23.2 | CT7 |
|
Es realitzaran dues proves escrites
Una de les proves es realitzarà a meitat de curs i l'altra a final de curs. En cadascuna de les proves s'avaluaran coneixements sobre la matèria donada en seminaris, ABP i classes magistrals.
Cadascuna de les proves valdrà el 40% de la categoria.
Per alliberar matèria als exàmens parcials serà necessari superar cada prove amb un 50%. Tindre un valor inferior requeria presentar-se a la 2na convocatòria
Les proves constaran de preguntes test (els error descompten) i preguntes curtes (no descompten)
|
80% |
Altres |
|
A classe, i en grups de dos o tres, s'avaluarà, també, algun tema que superat ham determinat % obtindrà un valor per puja nota en cap cas per aprovar |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En primera convocatòria la nota final de l'assignatura resultarà de la suma de cada una de les parts que han d'estar, obligatòriament, supera-das amb un 60% En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades en consonància amb el que ha estat l'avaluació continuada. Obligatòriament cada una de elles ha de estar superada amb un 50% -Pel que fa a l'aprenentatge basat en problemes, no hi ha recuperació i l'estudiant conservarà la nota en primera convocatòria d'aquesta categoria. |
Bàsica |
Fuente (de la) M. (Coord) , Enfermría Médico-quirúrgica (3 vol) , ultima edició disponible , Madrid. DAE: (Paradigma)
LeMone P. y Burke K. , Enfermería Medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol.) , 2009, Madrid. Pearson Educatión
Bruner y Suddarth , Enfermeria médico-quirurgica , 2013, España, Walters Kluwer
Zabalegui A, Mangues I, Molina JV. Toneu L. , Administración de medicamentos y cálculo de dosis , 2014, Madrid, Elsevier-Masson
Pagana K. D. , Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio , Ultima edición disponible, Madird: Mosby
Generalitat de Catalunya, Generalitat de Catalunya, E-Joventu. Espai virtual de recursos per a les polítiques de joventut (tots els recursos), ,
Silberman-Varaona, Ortopedia y traumatologia, 2010, Madrid, Panamericana
|
|
Complementària |
Malogón-Londono , Infecciones Hospitalarias , 2010, España: Panamericana
Sociedad Española de Cirugía Ortopedica , Manual de Cirugía Ortopedica y Traumatologia , 2010, Madrid: Panamericana
Lois Hamlin, Enfermeria perioperatoria. Texto introductorio, 2010, Mexico. Manual Moderno
Hidalgo MS, Redonmdo AM. , Medicina de la adolescencia, 2012, Madrid, Ergon
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006 | FARMACOLOGIA/18234107 | PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18234108 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|