DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA Codi 18234108
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Infermeria
Coordinador/a
GONZÁLEZ JAUREGUI, RAÜL
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
raul.gonzalez@urv.cat
teresamaria.canela@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
GONZÁLEZ JAUREGUI, RAÜL
CANELA ARMENGOL, TERESA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer la importància que té un bon estat nutricional en relació amb el manteniment de la salut i la prevenció de la malaltia. Així com la manera en què un aport nutritiu adequat col.labora en el procés de millora d'algunes patologies. L'estudi introductori dels aliments, l'alimentació equilibrada, els factors socials i culturals que l'acompanyen. La consecució del consell dietètic més adequat en el marc de les cures integrades d'infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.2 Identificar els nutrients i els aliments en què es troben.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Explicar la història de l'alimentació humana i reconèixer els diferents factors que incideixen en l'alimentació de l'home en el decurs de la història
Identificar les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital: embaràs i lactància materna, primera i segona infància, adolescència, etapa adulta i etapa d'envelliment
Explicar els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A5.2 Identificar els nutrients, el contingut nutritiu dels aliments, així com els diferents factors que poden influir negativament sobre la qualitat dels aliments
 A5.3 Realitzar valoracions de l'estat nutricional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció i conceptes bàsics Compren els conceptes bàsics relacionats amb la nutrició i alimentació humana
Energia i nutrients En aquest apartat s'estudia el valor energètic dels nutrients, les necessitats energètiques de la persona i els factors que influeixen.
Es descriuen els diversos nutrients i elements que es troben en els aliments: glúcids, lípids, proteïnes, elements químics essencials, vitamines, aigua i electròlits, fibra vegetal.
Els aliments Avaluar la composició nutricional dels aliments.
La classificació dels aliments i la seva funció.
Equilibri Alimentari Interpretar les necessitats alimentaries relacionades amb l'energia.
Càlcul de racions
Valoració Nutricional Avaluar nutricionalment a la persona, enquestes de salut, mides antropomètriques; a partir de la individualitat de la persona.
Dieta equilibrada.
Hàbits nutricionals i Teràpia nutricional Concepte de teràpia nutricional
Hàbits alimentaris des de la perspective individual, cultural.
Dietes modificades.
Alimentació i esport.
Alimentació en les diferents etapes de la vida.
Dieta hospitalària.
Al·lèrgies i intoleràncies alimentaries.
Alimentació a les etapes de la vida i a l'esport Alimentació i esport
Alimentació en les diferents etapes de la vida
Seguretat alimentària i Malalties d'origen alimentari Tecnologia i preparació d'aliments.
Conservació dels aliments
Additives i conservants
Malalties d'origen alimentari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques a laboratoris
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
12 11 23
Sessió Magistral
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
17 21 38
Presentacions / exposicions
CT3
1 1 2
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura. Pressa de contacte i recollida d'informació dels alumnes.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Tallers participatius i interactius amb posades en comú en grup reduït d'aspectes reballats, bé a través de l'observació, l'anàlisi o de la interrelació dels continguts aplicats.
S'organitzaran diferents activitats (exercicis, expressió en debats d'opinió reflexiva, lectures crítiques)i realització de tasques proposades.
Sessió Magistral Exposició interactiva i participativa dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del treball realitzar en equip (prèvia presentació escrita)
Atenció personalitzada Acompanyament en el procés d'aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment del aprenentatge de l'alumne, presencials amb cita prèvia o en l'espai moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
Avaluarà l'assistència, les intervencions orals, la realització i participació activa en les activitats proposades.
Es valoraran el contingut dels treballs en petit grup, la qualitat de les aportacions, el treball col·laboratiu, els exercicis, les reflexions i l’estudi dels supòsits de casos pràctics proposats.
25%
Presentacions / exposicions
CT3
Es realitzarà un treball escrit i s'exposarà oralment dins de la classe
La temàtica es determinarà dins del tema: Alimentació a les etapes de la vida/esports.
10%
Proves objectives de tipus test
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
S’avaluarà l’assimilació de conceptes a partir d’una prova objectiva tipus test multi-ítems sobre els continguts treballats a les classes 65%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació és continuada: per poder obtenir la nota final caldrà aprovar les diferents parts de l'assignatura. Per avaluar la part teòrica es realitzarà una prova tipus test, es necessari un 5 per aprovar.

Es valorarà la participació interactiva a les classes teòriques mitjançant les activitats que es porten a terme durant l'horari.

A la segona convocatòria els criteris són els mateixos. L'assistència a les pràctiques de laboratori i la presentació escrita i oral del treball designat no són recuperables.


Fonts d'informació

Bàsica Salas-Salvadó, Nutrición y dietética clínica, 3a Ed, 2014
Brown, Nutrición en las diferentes etapas de la vida, 5a Ed, 2014
Anderson, P, Enfermedades de origen alimentario, su prevención, , Díaz de Santos, 2005
Thompson, Manore y Baughan, Nutrición, Pearson Educación, 2008
Mahan LK i Escott-Stump, S., Krause, Dietoterapia, Masso, 2008

A la biblioteca podreu encontrar diferents llibres de nutrició de temes específics com: nutrició i esport, nutrició a les etapes de la vida, aliments complementaries i nutrició comunitària.

Són text interessants per complementar els temes de l'assignatura.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18234004
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent