Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A22.1 |
Conèixer el sistema sanitari espanyol. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mitjà ambiental.
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.1 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
| | A8.2 |
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures.
| | A11 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A14 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A20 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A22.1 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A23.1 |
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria.
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació en altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
- Es tracta d’una assignatura obligatòria, de caràcter pràctic/clínic, que té com a propòsit iniciar als estudiants en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg del seu cicle vital.
- Aquesta assignatura pretén integrar en la pràctica professional els principis científics impartits a les matèries: Ètica del Cuidatge i Bases Conceptuals d'Infermeria, Infermeria Bàsica en el Cicle Vital, Pràctiques de Simulació I, Estructura i Funció del Cos Humà I i II, Biologia i Microbiologia, Fonaments de
Psicologia aplicada.
- Les pràctiques permetran a l’alumne introduir-se en la realitat assistencial i aplicar cuidatges bàsics en relació a les necessitats com, per exemple, nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat. Tot plegat, té com a eix transversal el factor cuidatge: “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural, espiritual de sustentació, protecció i/o correcció”.
- Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l’ètica i l’educació per a la salut. |
- Estades d'un temps pre-determinat, (aquest any 3 setmanes) en Institucions sanitàries, tals com: Hospitals, Socio-sanitaris o Residències i Geriàtrics.
- Aplicació de Cuidatges bàsics a pacients i família.
- Tutories setmanals amb la professora tutora per al seguiment de les pràctiques i l'elaboració del portafoli de l'estudiant. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
0 |
4 |
4 |
Pràctiques clíniques |
|
120 |
0 |
120 |
Sessions clíniques |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a presentar l'assignatura i a prendre contacte amb els alumnes, així com recollir-ne la seva informació. També es detalla la informació sobre els centres de pràctiques, la tutorització i els processos de seguiment i avaluació de l'assignatura. S'expliquen les funcions de la professora de pràctiques i dels tutors.
S'informa sobre assegurança i el protocol a seguir en cas d'accident durant la realització de les pràctiques (2hores)
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori (4 hores). |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional al món sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant té assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor/a de la universitat, amb el/la qual es porten a terme sessions de seguiment amb tutorització individualitzada (120 hores).
L'assistència es obligatòria al 100% de les pràctiques.
|
Sessions clíniques |
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la tutora/professora (les hores de les sessions es comptabilitzen dins de les hores de pràctiques clíniques).
L'assistència és obligatòria al 100% de les sessions. |
Atenció personalitzada |
Espai per tutorització i aclariment de dubtes en relació a les pràctiques, portafolis, etc. |
Descripció |
L’estudiant
tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/
infermera (tutor/ tutora) responsable dins la institució on realitza les
pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla
de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i
participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant
el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius
pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor
acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el
lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és recomanble que
l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor
acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti
amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del
pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que
requereixen d’orientació de pràctiques; tenen dubtes del tipus d’activitat
a realitzar o, simplement, necessitin qualsevol tipus d'orientació pel millor desenvolupament de les seves pràctiques. IMPORTANT: A causa de
l'emergència sanitària provocada per la COVID-19, l'orientació i atenció individualitzada a l'estudiant es
podrà realitzar mitjançant reunions on-line en horaris concertats prèviament
per correu electrònic o mitjançant altes eines virtuals.
|
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Realització del portafoli on es recolliran tots els treballs i aportacions realitzades durant l'assignatura. Serà un mecanisme d'avaluació continuada on l'estudiant demostra la seva evolució i assoliment de competències que el capaciten per un desenvolupament professional satisfactori. |
|
Pràctiques clíniques |
|
Integració personal de la pràctica professional al mon sanitari.
En el procés d’aprenentatge l’estudiant te assignat un tutor infermer/a de la institució, que realitza la tutorització individualitzada directa i continuada durant l’horari de pràctiques, guiant a l’alumne en el seu aprenentatge en l’aplicació de procediments, en l’observació, vigilància i la reflexió en acció.
Així mateix durant les pràctiques clíniques l’alumne manté una relació amb el tutor.
L'assistència és obligatòria al 100% de les pràctiques. |
Portafoli + Pràctiques clíniques + sessions clíniques = 100% |
Sessions clíniques |
|
Consistiran en treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica. Aquestes sessions estan guiades per la professora.
L'assistència és obligatòria al 100% de les sessions. |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques. A meitat del període es farà una autoavaluació validada pel la /el seu tutora/or, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge. Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013). La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les pràctiques clíniques és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari | |
Bàsica |
Torralba, F., Antropología del Cuidar, Mapfre, 2005
Alfaro LeFeuvre, R, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería, Elsevier Masson, 2009
Acebedo, S. et al., Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, Publicacions URV, 2010
NANDA Internacional, Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación, Elsevier, 2010
Nuin Orrio, C., Enfermería de la persona mayor, Editorial Universitaria Ramón Areces, 2011
Margarita Cárdenas Jiménez - Cárdenas Jiménez, Margarita, La tutoría clínica reflexiva: un modelo de práctica docente en enfermería, Editorial Miguel Ángel Porrúa, 2011
Pérez de la Plaza, E., Técnicas básicas de enfermería, McGraw-Hill España, 2013
Garcia Gil, U. J.; Olmos Martínez, F., Atención geriátrica, Ministerio de Educación, 2014
Rafael González Rodríguez - Francisco Horrillo Jiménez - María Ruiz Díaz, Guía de prácticas clínicas: fundamentos de enfermería, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 2014
|
Llistat
amb una selecció d'altres llibres especialment recomanats, atès que es
consideren textos bàsics per estudiants d’infermeria: Watson, J. Le Caring. Paris: Seli Arslan: 1998 Potter, P. Fundamentos de enfermeria. 5º ed. Barcelona: Harcourt: 2002 Marriner,
A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. 6º ed. Madrid: Harcourt
Brace de España, S.A; 2007 Kozier,
B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II.
Madrid: Pearson Prentice, Hall: 2008 |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18234110 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18234005 | SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18234008 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18234004 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18234111 |
|
|
Altres comentaris |
L'assistència a les pràctiques i les sessions clíniques tenen caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura s'han de superar, per separat, totes les activitats avaluatives (portafoli, sessions i pràctiques clíniques). Es recorda que és obligatori utilitzar l'uniforme de pràctiques de la facultat d'infermeria URV, així com seguir les normatives d'higiene, asèpsia i confidencialitat de la institució. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|