DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I Codi 18234110
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
carmen.tio@urv.cat
amparo.montoya@urv.cat
aurora.reina@urv.cat
maria.jimenez@urv.cat
montserrat.pie@urv.cat
mariafrancisca.isern@urv.cat
concepcion.grau@urv.cat
montserrat.boque@urv.cat
mariadolores.cid@urv.cat
mrosa.aparicio@urv.cat
sergi.esteban@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
yolanda.vasco@urv.cat
mariadelcarmen.perez@urv.cat
montserrat.canadell@urv.cat
mariacarmen.fabra@urv.cat
sonia.cortiles@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
TIÓ MOLIST, CARMEN
MONTOYA ALCOLEA, MARÍA DESAMPARADOS
REINA CÓRDOBA, AURORA
JIMÉNEZ HERRERA, MARÍA FRANCISCA
PIÉ SALVAT, MONTSERRAT
ISERN CATALÀ, MARIA FRANCISCA
GRAU FARRÚS, IMMACULADA CONCEPCIÓ
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
CID BUERA, MARÍA DOLORES
APARICIO CASALS, MARIA ROSA
ESTEBAN ALCANTARA, SERGI
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
VASCO RODRIGUEZ, YOLANDA
PÉREZ GURREA, MARIA DEL CARMEN
CANADELL OLIVÉ, MONTSERRAT
FABRA FARRÉ, MARIA CARMEN
CORTILES BOSCH, SONIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic clínic, que té com a objectiu que l’alumne desenvolupi competències en relació a tenir cura de les persones y família Al llarg de les diferents experiències, l’estudiant va capacitant-se progressivament per mobilitzar recursos que li permetin: -analitzar i comprendre la situació de la persona en el context clínic. -progressar en les habilitats clíniques enfocades al cuidatge -reflexionar sobre les seves pròpies vivències -madurar com a persones i com a professionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i identificar l'estructura i funció del cos humà. Comprendre les bases moleculars i fisiològiques de les cèl·lules i els teixits.
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A3 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús i indicació, i els mecanismes d'acció dels mateixos.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
 A2 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A3 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A5.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A7 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A8.2 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A13 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A14 Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
 A17.1 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A17.2 Demostrar coneixement sobre la interpretació de les proves de diagnòstic bàsiques i la cura del pacient en les diferents proves
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A17.4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
 A23.2 Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural Responsabilitat, Asertivitat, Solidaritat y actitud cooperativa en el grup d’iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacita per treballar en equip de manera tolerant

Respecte per les persones: la intimitat, autonomia, els drets, creences i desitjós de la persona. Desenvolupament del compromís ètic, sensibilitat, escolta i empatia
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític Es treballa la capacitat de concebre, d’inferir, l'anàlisi, la síntesis, la autoconciencia i el coneixement en relació a les experiències de salut i malaltia. Desenvolupa la comprensió de fenòmens, la creativitat i la inquietut per la pràctica reflexiva
Realitza valoracions seguin guies de practica clínica: estat nutricional, dolor i ferides...
Es treballa sobre els fàrmacs de uso freqüent en la unitat, les propietats farmacocinètiques, terapèutiques i d'administració
Eix 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà Es treballa la capacitat de conèixer al pacient com a persona. La capacitat de identificar en les intervencions i orientacions de la infermera els principis de cura humana. La comprensió del holisme en la situació particular del pacient i familia

Habilitats per garantir entorns de seguretat i confort. Aplicació de normes d’higiene i asèpsia; valoració de signes de lesió de la pell, dolor i alteració dels signes vitals; l’entorn com element de confort ... Reflexionan en la acció sobre les capacitats i potencialitats de persona

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
A9
A11
A12
A13
A14
A19
A23
B4
139 2 141
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A22
A29
B1
30 30 60
Seminaris
A1
A2
A11
A14
A22
B4
B5
10 5 15
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA ALUMNES, INSTITUCIONS, TUTORS
Explicació del programa, portafoli, centres de pràctiques i serveis. Lliurament de documentació, avaluació i procés de seguiment. Funcions de la professora de pràctiques i tutors.
Pràctiques clíniques ESTADA DE PRÀCTIQUES
L’alumne ha de realitzar una estada de 9 crèdits clínics en el lloc de pràctiques corresponent. Es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, 7 hores cada dia, en l’horari que s’estableixi en relació amb el de la infermera tutora. A l’alumne se li assignarà entre dos i 4 pacients hospitalitzats, als quals haurà de proporcionar una atenció personalitzada i integral.

L’aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l’estudiant a una comprensió progressiva de la complexitat implícita en les situacions de cuidatges, no limitant-se a una simple acumulació de sabers i experiències diferents

Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge On l’estudiant recopila i organitza els documents i evidències que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers l’aprenentatge de les practiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
El portafoli està supervisat per la professora.
el 50 % del treball del protafoli es realitza a la unitat de pràctiques, per la qual cosa l'estudiant disposarà diàriament d'una hora per a tal fi.
Seminaris Es realitzen sessions clíniques.
Es tracta d'un treball cooperatiu en grups reduïts on cada alumne exposa l'activitat "Conèixer el pacient i el seu món" i reflexiona sobre altres situacions viscudes a la pràctica clínica.
Aquestes sessions estan guiades per la professora.
Atenció personalitzada Discusió de problemes i resolució de dubtes en tutories personalitzades.

Atenció personalitzada
Descripció
L’estudiant tindrà assignat un tutor acadèmic o professor universitari i un infermer/ infermera tutor/ tutora responsable dins la institució on realitza les pràctiques clíniques. Ambdós tutors/es es responsabilitzaran de fixar el pla de treball de cada estudiant, fer un seguiment de les pràctiques efectuades i participar en la valoració de les pràctiques de l’estudiant tot complimentant el full de valoració de pràctiques de l’alumne tenint en conte els objectius pactats amb l’ estudiant. És convenient que l’alumne s’adreci al seu tutor acadèmic abans d’iniciar les pràctiques, especialment una vegada coneix el lloc de pràctiques. Igualment durant l’estada de pràctiques és necessari que l’alumne presenti el portafoli de pràctiques cumplimentat al seu tutor acadèmic almenys dues vegades. També és convenient que l’estudiant contacti amb el seu tutor acadèmic per tal d’orientar el treball. El coordinador del pràcticum atén consultes de forma individualitzada d’aquells alumnes que requereixen d’orientació de pràctiques, o tenen dubtes del tipus d’activitat a realitzar o simplement s’interessen pel desenvolupament de les mateixes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A3
A4
A9
A11
A12
A13
A14
A19
A23
B4
Es farà una avaluació continuada i progressiva on es valorarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura per part del professor, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per mesurar els coneixements habilitat i actituds. A meitat del cicle de pràctiques l’alumne farà una autoavaluació que s’utilitzarà per orientar l’alumne en el seu aprenentatge 50 %
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A2
A4
A7
A8
A11
A22
A29
B1
S’avaluarà el lliurament puntual i acurada dels diferents elements que componen el portafoli. Es tindrà en compte la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat d’anàlisi i síntesi. 35%
Seminaris
A1
A2
A11
A14
A22
B4
B5
S’avaluarà l’assistència a les sessions, l’actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments. la capacitat de reflexió i la presentació del treball "Conèixer el pacient i el seu món" 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada

A meitat de període es farà una avaluació formativa escrita per l'estudiant i validada pel seu professor, la qual cosa s'utilitzarà per donar orientacions concretes quant a la manera de procedir.

L'avaluació del professor un cop finalitzat el període quedarà reflectida en les diferents activitats d'avaluació.

Per aprovar l'assignatura, cal que les categories Pràctiques clíniques i Portafoli estiguin superades amb un 5 com a mínim.

Resta a criteri del professor i coordinador com assolirà els objectius no superats.

El coordinador del centre estarà pendent de tot el procés avaluatiu: objectius de l'alumne, treballs, sessions clíniques. Intervé també en situacions especials en quan a la presa de decisions.

El professor responsable de l'assignatura rebrà el treball del alumne una vegada avaluat. És el responsable de la qualificació final de l'alumne

L'estudiant podrà recuperar els objectius de les categories "Pràctiques clíniques" i / o "Portafolis" i les faltes d'assistència sempre que sigui possible i que les competències a treballar siguin recuperables abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos , última edició disponible , Elsevier
Esteve J, Mitjans J , Enfermería técnicas clínicas , última edició disponible , Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Acebedo, S et all. , PRÀCTIQUES CLÍNIQUES Manual per a l’alumne i el tutor d’infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, 2010, Publicacions URV
Medina J.L. , La Pedagogía Del Cuidado: Saberes Y Prácticas En La Formación Universitaria De Enfermeria, 1999, Alertes.Barcelona
Watson J. , Le Caring: philosophie et science des soins infirmiers, 1998, Paris:Éditions Seli Arslan
Chalifour, Jacques., LA RELACION DE AYUDA EN CUIDADOS DE ENFERMERIA. Una perspectiva holísitica y humanista, última edició disponible , SG Editores, SA.
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Campo Osaba, M. Antònia; Darias Curvo, Sara, Enfermería comunitaria, última edició disponible, Difusión de avances de enfermería
Luís Rodrigo, MT, Los diagnósticos enfermeros : Revisión crítica y guía práctica, Elsevier Masson, 9ª Edición
VVAA, Interrelaciones NANDA, NOC y NIC : diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones, Elsevier, Última edició disponible
, NNN Consult, ,

Complementària Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989, California. Prentice Hall

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18234109

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18234103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18234109
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent