DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I Codi 18234111
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Adreça electrònica africa.fortes@urv.cat
montserrat.moreno@urv.cat
mariajose.castillo@urv.cat
mariaisabel.font@urv.cat
Professors/es
FORTES DEL VALLE, MARIA ÁFRICA
MORENO SÁNCHEZ, MONTSERRAT
CASTILLO CEPERO, MARIA JOSE
FONT JIMENEZ, MARIA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic simulat. Té com propòsit preparar als estudiants als procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals de la pràctica infermera a un primer nivell de competència.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Utilitza els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si escau)
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
 A9 Aplicar procediments en suport vital bàsic
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
 A17.4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques bàsiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Procediments estàndars de protecció I Mesura d'higiene, asèpsia, i esteritlizació. Rentats de mans.
Valoració de la persona I Valoració de la persona I: Exploració física Control de signes vitals. Exploració de necessitats.
Preparació i administració de medicació Oral, SNG, tòpica, oftalmológica, ótica y subcutánea.
Procediments i cures clíniques I: Recollida de mostres (glucosuria, cetonuria, sediment d'orina i urinocultivo mitjançant pacient independent i pacient amb sondaje vesical, esputo, frotis i coprocultivo);

Ergonomia;

Cures de confort: Higiene i cura del cos, realització de llit ocupat; Canvis posturals; Col·locació de bolquer i col·lector;

Mesures de seguretat i prevenció de caigudes;

Tècniques de relaxació;

Suporti vital bàsic i ús del DEA.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Simulació
A2
A4
A9
A14
A17.4
21 33 54
Seminaris
A2
A4
A14
A17.4
7 12 19
Atenció personalitzada
A2
A4
A14
A17.4
1 0 1
 
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
1 0 1
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes.
Simulació Estratègia que reprodueix a un laboratori o una situació fictícia, situacions laborals reals en les els estudiants, assumnit el seu rol, hi han de resposta.
Els tallers pràctics es realitzan amb material clínic.
Roll-playing de relación professional-pacient.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogàfric). Ampliació i relació dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferentes activitats que requereixi.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne tindrà l'oportunitat de realitzar tutories personalitzades amb els professors de l'assignatura per resoldre dubtes e inquietuds sobre els contiguts, dins dels horaris establerts o amb citació per email.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen pràctic sobre els continguts dels tallers de simulació.
L'alumna haurá de reproduir i argumentar un escenari de cuidatge infermer.
40%
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
Examen teòric sobre els continguts impartits en els seminaris i els tallers de simulació.
Les preguntes podran ser tipus test i/o pregunta curta i/o de desenvolupament.
50%
Altres  

Durant el curs es demanarà als estudiants que realitzen un qüestionari després de cada taller de simulació.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder accedir a la prova pràctica és imprescindible tenir un mínim de 5 a la prova teòrica.

La segona convocatòria es regira per las mateixes normes que en l'avaluació continuada.

Es imprescindible tenir les dues proves (teòric i pràctic) superades a un mínim de 5 per aprovar l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Gonzalez I.C. y Herrero A., Procedimientos y técnicas de Enfermería, 2008, Madrid: DAE

Pagana K. D., Guía de pruebas diagnosticas y de laboratorio, 2008, Madird: Mosby

Ruiz J, Martín MªC, y García R, Procedimientos y técnicas de Enfermeía, 2006, Barcelona: Edi Rol

Smith S, Duell D. Técnicas de enfermería Clínica. De las técnicas básicas a las avanzadas (7ª ed) Pearson Educación. Madrid 2009

Aguilar MJ. Tratado de enfermería pediátrica. Cuidados pediátricos. Elsevier. Madrid 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101

 
Altres comentaris
Per la realització dels tallers de simulació és obligatori l'ús de bata i el seguiment de les normes d'higiene i seguretat que es lliuraran a l'estudiant el primer dia de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent