DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA III Codi 18234118
Ensenyament
Grau d'Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
Adreça electrònica carmen.ortega@urv.cat
alba.roca@urv.cat
jesica.capera@urv.cat
raul.gonzalez@urv.cat
ilga.ruschak@urv.cat
barbara.coloma@urv.cat
meritxell.lorente@urv.cat
pablo.espin@urv.cat
alba.arasa@urv.cat
laura.gay@urv.cat
Professors/es
ORTEGA SEGURA, CARMEN
ROCA BIOSCA, MARIA ALBA
CAPERA FERNÁNDEZ, JESICA
GONZÁLEZ JAUREGUI, RAÜL
RUSCHAK -, ILGA
COLOMA GOMEZ, BARBARA
LORENTE VALL, MERITXELL
ESPIN AGUADÉ, PABLO
ARASA MUÑOZ, ALBA
GAY TELLO, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. &nbsp;</p><div><br /></div><div>Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulació que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges més habituals a la pràctica diària del pacient crític. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A9 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A14 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
 A17.4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els cas clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I. Procediments estàndard de protecció III Tipus d'aïllaments i mesures de protecció; camp estèril II.
Tema II: Valoració de la persona III Valoració de la consciència; Monitorització i control del pacient crític.
Tema III: Preparació i administració de medicació Administració i Càlcul de dosi II. Sedoanalgèsia
Tema IV: Procediments clínics III Recollida de mostres, hemocultius
Preparació i control del pacient en les proves de diagnòstic (hemodinàmica ...)
Valoració i cura de ferides cròniques
Embenats II: fèrules de guix i teràpia de compressió
Canalització i cura de catèters centrals.
Cura de la via aerea
Suport vital avançat
Simulació d'un cas integrat i atenció multidisciplinària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
34 55 89
Sessió Magistral
A4
A17.4
5 0 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
2 0 2
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
Proves de validació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
Atenció personalitzada Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
L'estudiant s'examinarà dels procediments treballats a l'assignatura. 30%
Proves de validació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Avaluació prèvia a l'assistència de l'estudiant al taller.
S'avaluaran els continguts teòrics recomanats i penjats a moodle.
Aquesta avaluació es farà amb l'aplicació socrative i és indispensable portar el mòbil a l'aula.
En cas de confinament, l'avaluació previa es farà amb la mateixa aplicació.
15%
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris. 55%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir totes les parts superades amb un cinc cadascuna (les dues proves objectives i les dues proves pràctiques).

En segona convocatòria les proves de validació no son recuperables. Per tant, només es farà examen de la prova pràctica i prova objectiva tipus test.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se enmodalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativaacadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença dedispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de lesproves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfonsmòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats perla prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulentad'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material comvirtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquestaactivitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets,el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que seràincoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi osuplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

En cas de detectar-sesituacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponentexpedient disciplinari

AQUESTA ASSIGNATURA NO CONTEMPLA LA POSSIBILITAT DE FER AVALUACIÓ ÚNICA ALS ESTUDIANTS


Fonts d'informació

Bàsica Concepció Fuentes i Pumerola, Manual d'infermeria intensiva. Disponible en : Fuentes Pumarola, C. Sirvent, J. y Bonet Saris, A. (2013). Manual de enfermería intensiva. Documenta Universitaria. https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/, Documenta Universitària, Universitat de Girona 2013
Smith S F, Duell D J, Martin B C,, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas, Pearson, Ultima versión disponible

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cal preparar les classes previament a l'assitència. A l'aula es primarà l'adquisició de les habilitats pràctiques. Cal portar el mòbil a les sessions presencials per tal de poder realitzar els qüestionaris previs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent