Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.5 |
Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. |
| A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.5 |
Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
| | A16.6 |
Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | A16.7 |
Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I: Bioestadística |
1. Introducció a la bioestadística. Estadística descriptiva i inferencial.
Conceptes bàsics: població, mostra i tipus de variables (qualitatives i quantitatives).
2. Estadística descriptiva: variables qualitatives (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana) i Mesures de posició (quartils, decils i percentils).
4. Estadística Descriptiva: variables quantitatives. Mesures de dispersió: amplitud, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma. Representació gràfica.
5. Estadística Bidimensional. Organització de les dades. Taules de doble entrada. Correlació i Regressió entre dues variables estadístiques. Variables dependents i independents.
6. Probabilitat. Conceptes. Propietats. Fórmula de Bayes.
7. Distribucions mostrals: binomial, Poisson i normal. Característiques de la corba Normal.
8. Mostres. Tipus de mostres. Tècniques de mostreig: probabilístic i no probabilístic.
9. estadística inferencial: concepte. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
10. Estadística inferencial: contrast d'hipòtesis. Hipòtesi nul·la • la i alternativa.
11. Estadística inferencial. Nivell de significació "p". Tipus d'errors (I i II).
12. Estadística inferencial. Proves paramètriques (t de Student i Anàlisi de la variància). Proves no paramètriques (chi quadrat i ANOVA). |
Unitat Temàtica II: Demografia |
Conceptes generals. Aplicacions sanitàries. Evolució Històrica. Fonts de dades demogràfiques. Instruments per a l’anàlisi demogràfica: Taxa, raó, proporció. Tipus d’estudi.
Estructura de població. Dinàmica de població.
Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat. Concepte i mesura.. Mortalitat:Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida i aplicacions.. Migració: Concepte. Evolució i mesura.
Tendències i política de població
|
Unitat Temàtica III: Epidemiologia |
Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament Històric. Objectius i aplicacions. Multicausalitat. Raonament epidemiològic. Classificació dels estudis epidemiològics.
Variables epidemiològiques. Classificació. Escala de mesura. Relació de variables.
Mesures de freqüència. Raó, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de mobilitat i mortalitat.
Fonts d’informació.
Epidemiologia descriptiva. Epidemiologia analítica: Estudis transversals, longitudinals. Cas/control i de cohort.
Factors de risc. Càlcul del risc relatiu i del risc atribuïble.Epidemiologia experimental. Estudis d’intervenció i experimentació.
Avaluació dels programes de cribatge. Validesa de les proves diagnostiques. Requisits d’un programa de cribatge.
Vigilància epidemiològica. Patrons i tendències de morbi mortalitat.
Epidemiologia de les malaties transmisibles: malaties de transmissió aerorespiratòria i de transmissió digestiva.
Mesures de prevenció |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
27 |
40.5 |
67.5 |
Seminaris |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
18 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, objectius i avaluació. |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes i exercicis de demografia i epidemiologia |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada als alumnes que ho requereixen. |
Descripció |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle etc.
L'atenció a
l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris
concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines
virtuals.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova estadística: Es necessari aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura.
Prova demografia-epidemiologia:Es necessari aprovar aquesta prova per a fer la mitjana de l'assignatura |
70% |
Seminaris |
|
Els continguts dels seminaris s'avaluaran mitjançant un treball. És necessari aprovar aquest treball per aprovar l'assignatura.
|
15% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
S'avaluarà l'assistencia als seminaris i la participació activa en la resolució de problemes de epidemiologia i demografia.
|
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal aprovar cadascuna de les unitats temàtiques (Biostadística, Demografia i Epidemiologia) i haver presentat i aprovat els treballs. En cas de suspendre la convocatòria ordinària, la qualificació dels tallers i treballs autònoms es conservarà, sempre que estiguin aprovats, per la segona convocatòria. En cas que el treball autònom no estiguin aprovats l'alumne no podrà presentar-se a la segona convocatòria. La segona convocatòria constarà d'un examen, pregunta oberta, resposta curta i/o test.
Els alumnes que suspenguin la segona convocatòria, hauran de repetir l'assignatura sencera el curs vivent.
NO es guardarà CAP nota de les activitats.Els exàmens es realitzaran de forma presencial. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari | |
Bàsica |
Hernandez Aguado, Gil, Delgado, Bolumar, Manual de Epidemiologia y salud publica , Ultima edicion disponible, Medica Panamericana
Kahl Martin Colimon, Fundamentos de Epidemiologia, , Ultima edicion disponible, Fondo editorial CIB
Angulo Diaz-Parreño, S, Bioestadistica aplicada con SPSS, Ultima edicion disponible, CEU-Ediciones
Javier Santabárbara Serrano (coord.) ... [et al.], Manual de bioestadística aplicada con IBM SPSS, Ultima edicion disponible, Andavira
Rius Díaz, Francisca, Bioestadística, Ultima edicion disponible, Madrid: Paraninfo
• Angulo Diaz-Parreño, S,, Bioestadistica aplicada con SPSS., , http://www.cartagena99.com/recursos/alumnos/apunte
García Pérez, Alfonso., La interpretación de los datos: una introducción a la estadística aplicada.UNED, , https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulo
Lemus, J. D., Epidemiología y salud comunitaria, Corpus Editorial, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulo
• Frutos García García, J., Salud pública y epidemiología, . Ediciones Díaz de Santos, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulo
• Mazarrasa, Alvear, Lucía., Salud pública y enfermería comunitaria, McGraw-Hill España, 2a ed.., https://ebookcentral-proquest-com.sabidi.urv.cat/l
C. Salas Miravitlles, M. Rosa Girbau Garcia i Jordi Galimany Masclans, Bases de demografia sanitària, , Universitat de Barcelona Edicions
Salamanca Castro AB., El Aeiou de la investigación en enfermería, 2, Fuden
Fernando Adam Fresno, Asesinos microscopicos. Las grandes epidemias que cambiaron el mundo, , Oberon
Juan Fueyo, Viral, , Penguin Random House
|
|
Complementària |
, http://www.idescat.net, Institut d'estadistica de Catalunya, ,
, http://ine.es, Instituto nacional de estadistica, ,
Bourke GJ, MacGilvray J, Interpretación y utilización de la Estadística Médica, Ultima edició disponible, Espaxs
Domènech i Massons, Josep M, Bioestadística : métodos estadísticos para investigadores, Ultima edició disponible, Herder
Rodolfo Rivas-Ruiz, Jorge Moreno-Palacios, Juan O. Talavera, Investigación clínica XVI. Diferencias de medianas con la U de Mann-Whitney, , https://www.medigraphic.com/pdfs/imss/im-2013/im13
Salvador Macip, Les grans epidèmies modernes. La lluita de l'home contra els enemics invisibles, , La Campana
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|