DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA Codi 18244005
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
Adreça electrònica mar.lleixa@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
lidia.sarrio@urv.cat
georgina.casanova@urv.cat
raquelestela.criado@urv.cat
elisabet.torrubia@urv.cat
Professors/es
LLEIXÀ FORTUÑO, MARIA DEL MAR
ADELL ARGENTO, BARBARA
SARRIO COLAS, LIDIA
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
CRIADO PERSONAT, RAQUEL ESTELA
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de la infermeria és el cuidatge de la persona durant tot el seu procés vital, tenint-la en compte com a ser integral, per tant, el professional d’infermeria ha de tenir coneixements de les bases i de les principals funcions del comportament humà. Per oferir unes cures de qualitat s'ha de considerar a la persona com un tot únic amb característiques biològiques, intel•lectuals, emocionals, socials i espirituals, el funcionament integral de les quals contribueix en l'adaptació al procés de salut i malaltia. Aquest modul preten donar a conèixer les diferents dimensions i processos de funcionament del comportament humà des de la perspectiva filogenètica, evolutiva, bàsica i social, fent servir com a referents els diferents marcs teòrics i/o models conductuals actuals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8.1 Identificar i analitzar els processos psicosocials bàsics
Explicar els diferents processos i condicionants evolutius
Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
 A8.2 Conèixer les diferents teories del desenvolupament i evolució humana
Conèixer les pròpies reaccions emocionals
Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
 A8.3 Prendre consciència de la importància de la gestió de les emocions
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, conceptes generals. 1.La psicologia com estudi de la conducta.
2.Models de la conducta humana.
3. Perspectiva holística de la persona. Mindfulnes o consciència plena

Unitat temàtica II: Processos i condicionants evolutius. 1.Dimensió psicobiològica: bases biològiques de la conducta. La son i la salut mental.Herència filogenètica. Herència ontogenètica.
2. Condicionants evolutius: maduració i adquisicions bàsiques.
Unitat temàtica III: Processos psicosocials bàsics 1. Dimensió intel·lectual: sensopercepció, aprenentatge i memòria, pensament i intel•ligència, processos de comunicació.
2. Dimensió emocional: motivació, emoció, afrontament i adaptació al canvi, estrés, intel·ligència emocional.
3.Dimensió social: factors socioculturals.
Unitat temàtica IV: Perspectiva holística del cicle vital. 1.Infància.
2.Adolescència.
3.Edat adulta.
4.Vellesa.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8.1
A8.2
2 0 2
Sessió Magistral
A8.1
A8.3
28 30 58
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
12 10 22
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
20 25 45
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A8.1
A8.2
A8.3
1 20 21
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Seminaris Treball en grup reduït, participatiu, l'alumnat treballarà de forma cooperativa diferents temes de l'assignatura relacionats amb la consciència plena i diferents etapes del cicle vital.
Pràctiques a laboratoris Taller de laboratori en grup reduït, on es formulen i analitzen problemes, s'obrin debats, lectures d'articles, exercicis proposats, relacionats amb la temàtica de l'assignatura. Es treballarà a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, també es treballarà a partir del visionat de pel·lícules i/o documentals. Posteriorment es complementen amb la realització de fitxes que afavoreixen la reflexió.
Atenció personalitzada S'ofereix atenció personalitzada a tot l'alumnat prèvia cita, també mitjançant els fòrums i correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
S'ofereix un horari d'atenció a l'alumnat, (prèvia confirmació de cita), es poden fer consultes per correu electrònic i mitjançant els fòrums de dubtes i preguntes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8.1
A8.3
S'avalua el treball realitzat a les sessions magistrals participatives i les respostes (10%)
Prova avaluativa tipus test (40%)
50%
Seminaris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S'avaluarà el treball escrit realizat en grup sobre la tècnica del mindfulnes 20%
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
CT4
S'avaluen diferents tasques entregades relacionades amb el treball i desenvolupament dels laboratoris, on s'avalua la participació activa al laboratori i el treball reflexiu derivat 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En primera convocatòria s'ha de aprovar cadascuna de les parts per poder fer la mitjana. en cas de suspendre la prova objectiva en la primera convocatòria cal tornar-se a presentar en segona convocatòria. En cas de NO assistència a algun dels seminaris/laboratoris l'activitat quedarà sense avaluar i per tant sense qualificar.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Tazón P, Aseguinolaza L, García-Campayo J. , Ciencias psicosociales , Barcelona: Masson, última edició disponible
Myers , Psicología., Madrid: Medica Panamericana., última edició disponible
Granados G, Sánchez M. , Enfermería en salud mental , Editorial Universitaria Ramón Areces, última edició disponible
Terol MJ., Quiles Y., Pérez MV , Manual de evaluación psicosocial en contextos de salud. , Pirámide, última edició disponible

Complementària Pérez Fernández, V, Procesos psicológicos básicos : un análisis funcional , Madrid: Pearson Educación, , última edició disponible
Gil J, Psicología de la Salud. , Pirámide, última edició disponible
Latorre JM,. , Ciencias psicosociales aplicadas I. , Sintesis, última edició disponible
Lluch M. T, , Enfermería psicosocial y de salud mental: marco conceptual y metodológico. , Universidad de Barcelona, última edició disponible
Nieto J, Abad M A, Esteban M, Tejerina M. , Ciencias de la Salud: estudio del comportamiento humano ante la enfermedad. , McGraw-Hill., última edició disponible
Olivares J, Méndez FX , Técnicas de modificación de la conducta , Biblioteca nueva , última edició disponible
Goleman D , Inteligencia social , Kairós, última edició disponible
Lange S, El libro de las emociones , EDAF, última edició disponible
Corral A, Psicología evolutiva. Tomo I , UNED, última edició disponible
Fornés Vives J., Gómez Salgado J. , Recursos y programas para la salud mental enfermería psicosocial II , Enfo ediciones, última edició disponible
Muñoz V , Manual de psicología del desarrollo aplicada a la educación , Pirámide, última edició disponible
Niven N, Psicología en enfermería, Manual moderno, última edició disponible
Stassen K, Thomson R, Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia, Medica Panamericana, última edició disponible
Cebolla A, García CampayoJ, DeMarzo M, Mindfulness y ciencia: De la tradición a la modernidad, Alianza editorial, última edició disponible

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent