DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA Codi 18244006
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
Adreça electrònica mariapilar.monteso@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
mariacarmen.marti@urv.cat
georgina.casanova@urv.cat
raquelestela.criado@urv.cat
Professors/es
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
MARTÍ GARCÍA, MARIA CARMEN
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
CRIADO PERSONAT, RAQUEL ESTELA
Web
Descripció general i informació rellevant Introduir l’alumnat en els aspectes de comunicació i relació d’ajuda bàsics pel desenvolupament de la seva pràctica professional en relació a la persona, la família i el grup amb una perspectiva de cuidatge integral.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8.1 Analitzar els processos cognitius i la seva relació amb les emocions
Identificar els conceptes bàsics de la intel·ligència. Intel·ligència emocional i aplicar-los per regular les emocions
 A8.2 Desenvolupar les habilitats bàsiques per establir la relació terapèutica
Explicar els elements bàsics de l'entrevista clínica
 A8.3 Desenvolupar habilitats comunicatives que afavoreixin la relació terapèutica
Adquirir habilitats per a establir converses, parlar en públic i interactuar en diferents escenaris socials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Comunicació intrapersonal i dinàmica grupal Relació intrapersonal: autoconeixement, autocura, autoestima , autoconcepte, valors i creences i anàlisi transaccional.
Procés comunicatiu: estils comunicatius i tècniques relacionals.
Habilitats per a parlar en públic.
Unitat temàtica II: Relació terapèutica i comunicació Relació terapèutica: empatia, escolta activa, respecte i emocions.
L'entrevista motivacional.
Expectatives i temors.
La comunicació amb el sistema familiar.
Procés comunicatiu en situacions difícils (pèrdua i dol).
Intervencions d'infermeria.
La infermera com a membre de l'equip.
Registres d'infermeria.
Comunicació intercultural.
Noves formes de comunicar.
Unitat temàtica III: Tècniques d'assessorament i negociació Tècniques per desenvolupar recursos personals: tècnica de resolució de problemes i reestructuració cognitiva.
Tècniques de negociació.
Mindfulness i salut.
Tècniques de benestar psicològic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A8.1
A8.2
A8.3
26 28 54
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
34 30 64
Fòrums de debat
A8.3
0 2 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A8.1
A8.2
A8.3
2 25 27
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir expectatives i motivacions de l'alumnat.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Pràctiques a laboratoris Laboratoris interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l'estudiant. Es reflexionarà (de forma oral i escrita) individual i en grup, sobre els diferents aspectes de les habilitats de comunicació.
S'entrenarà per l'adquisició d'aquestes habilitats mitjançant simulacions, exercicis, reflexions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionant pel·licules i/o documentals.
Es reflexionarà sobre les activitats desenvolupades realitzant diaris reflexius post sessió, realitzant també una presentació oral.
Fòrums de debat Forum de discussió per a debatre aspectes relacionats amb el temari tractat a les magistrals.
Atenció personalitzada Tutories personalitzades i/o via correu electrònic o moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne compta amb el suport continu dels professors, per tant s'ofereix l'oportunitat de demanar tutories presencials sobre l'assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle o bé per correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A8.1
A8.2
A8.3
S'avaluaran els diaris reflexius relacionats amb els continguts dels laboratoris amb un 40%.
I la presentació oral d'un tema amb un 10%.
50%
Fòrums de debat
A8.3
La participació pertinent al fòrum de discussió s'avaluarà amb un màxim d'un 10%. 10%
Proves objectives de tipus test
A8.1
A8.2
A8.3
Exàmen relacional amb el contingut teòric i pràctic tractat a l'assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència als laboratoris és obligatòria. La NO assistència suposa que NO es pot realitzar el diari reflexiu corresponent, quedarà la tasca sense avaluar i sense qualificació.
Segona convocatòria: l'alumne que no hagi superat la prova objectiva test pot presentar-se en segona convocatòria, s'ha d'aprovar cadascuna de les parts per poder fer mitjana. Les pràctiques al laboratori no es poden recuperar en aquesta convocatòria, al igual que el fòrum de discussió.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Novel G y cols, Enfermeria psicosocial y de salud mental, Última edició disponible, Masson
Tazon P y cols, Ralción y comunicación, Última edició disponible, DAE
Cibanal L y cols, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciencias de la salud, Última edició disponible, Elsevier
Roca E, Cómo mejorar tus habilidades sociales, Última edició disponible, ACDE Ediciones
Bellido J.C, Lendínez J.F, Proceso enfermero desde el modelo de cuidados de Virginia Henderson y los lenguajes NNN (en línia), Última edició disponible, Ilustre Colegio Oficial de Enfermería de Jaen
Granados G, Sánchez M, Enfermería en salud mental, Última edició disponible, Editorial Universitaria Ramon Areces
Gómez Sánchez R, Gómez Díaz M, Manual de atención piscosocial, Última edició disponible, Monsa Prayma
Küppers V, Vivir la vida con sentido. Actitudes para vivir con pasión y entusiasmo, Última edició disponible, Plataforma Actual
Molins J, Coaching i salut. Pacients i metges: una nova actitud, Última edició disponible, Plataforma Actual

Complementària Colell R, Psicología de las relaciones humanas, de París, 2010, LLeida
Valverde CI, Comunicación terapéutica en enfermería, Última edició disponible, DAE
Simon V, Aprende a practicar Mindfulness, Última edició disponible, Sello Editorial
Mateo L, Azul serenidad o la muerte de los seres queridos, Última edició disponible, Punto de lectura
Vergés L, Novell R, Gardella R, Ribas N, La salut de les persones amb discapacitat intel·lectual: què hem de tenir en compte? guía pràctica per a professionals de la salut, En línia, Barcelona
Generalitat de Catalunya, Recomanacions als professionals sanitaris per a l'atenció als malalts al final de la vida, En línia, Barcelona
Cebolla A, García Campayo J, De Marzo M, Mindfulness y ciencia: de la tradición a la modernidad, Última edició disponible, Alianza editorial
Andrés Martín Asuero, Con rumbo propio. Disfruta de la vida sin estrés, Última edició disponible, Plataforma Actual
Sequeira C, Comunicaçao Clínica e relaçao de ajuda, Última edició disponible, Lidel
Martiáñez, Terrón, Gallego, Álvarez, Rubio, Hernando, Competencias en las prácticas clínicas en ciencias de la salud, Última edició disponible, Panamericana
Ruiz Moral R, Comunicación clínica. Principios y habilidades para la práctica, Última edició disponible, Panamericana

www.infermeriavirtual.com

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent