DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18244008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) formen part de la Societat de manera inqüestionable, propiciant entre altres fenòmens, el creixement exponencial de la informació disponible. Actualment les persones necessiten dos nous tipus d'alfabetització: L'Alfabetització Digital, i la Alfabetització Informacional. La primera permet la utilització de forma eficaç les TIC a les activitats del tant de la vida diària com de l'exercici professional. La Alfabetització Informacional dota els individus de criteri per reconèixer la necessitat d'informació, accedir a aquesta i seleccionar la més rellevant i pertient a la seva demanda informativa. El propòsit d'aquesta assignatura és establir els fonaments teòrics i pràctics bàsics per al maneig de la informació a través de les TIC en l'àmbit professional de la infermeria, desenvolupant actituds socials ètiques sobre l'accés i maneig d'aquesta informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Identificar les necessitats d'informació relacionades amb les cures de salut
Localitzar i accedir a la informació de forma eficaç
Avaluar la qualitat de la informació, seleccionant la més rellevant i pertinent a la cerca
Fer el treball previst d'acord als criteris de qualitat indicats
Utilitzar programes de comunicació off-line ( editors de text, presentacions digitals, editors de vídeo, Moodle, fòrums, vídeo conferencies)
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitzar la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació i el seu ús.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Informació- coneixement: relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC)
Dades, informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat. Concepte i tipus de font d'informació. Concepte de TIC. La competència informacional professional i les TIC.
Unitat temàtica II: Ètica de la informació
Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel·lectual i drets d'autor. Preservació i emmagatzematge de la informació.
Unitat temàtica III: Fonaments del maneig de la informació.
Cerca estructurada d'informació. Lectura crítica de les publicacions professionals. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques.
Unitat temàtica IV: Fonts professionals d'informació

Els catàlegs en línia de les biblioteques. Bases de dades professionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut.
Unitat temàtica V: La informació d'accés lliure a Internet
Avaluació de la qualitat i fiabilitat de les pàgines web. Fonts d'informació d'accés lliure i aplicació professional.
Unitat temàtica VI: Les TIC com a eines d'informació i comunicació professional
Gestors d'emmagatzematge d'informació en el núvol. Concepte d'e-health i m-health. Aplicatius per a la història clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs, xarxes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A6
CT2
16 16 32
Seminaris
A6
CT2
12 25 37
Pràctiques a través de TIC
A6
CT2
20 40 60
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A6
CT2
6 8 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.

En un context virtual o semipresencial
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial. Aquesta atenció, exceptuant casos extraordinaris, és: - A demanda de l'estudiant, prèvia cita concertada amb la professora. - Per indicació de la professora, prèvia cita concertada amb l'estudiant.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A6
CT2

-1 Ex. Parcial: 20% de la nota final

-2n. examen parcial: 20% de la nota final

-3r. Ex. Parcial: 20 % de la nota final

Altres  

COMPETÈNCIES: A6 i CT2 Dos exercicis de presentació obligatòria: - Enregistrament i edició de video: 15% - Cerca estructurada d'informació sobre un tema en concret: 25%

 
Altres comentaris i segona convocatòria

- L'avaluació continuada de l'assignatura compren la presentació de tots els treballs i els tres exàmens parcials

- La no presentació en el terme fixat de qualsevol d'aquestes activitats o no presentació als exàmens serà motiu d'exclusió de l'avaluació continuada i l'estudiant haurà de presentar-se directament a l'examen final de l'assignatura.

- Per superar l'assignatura, la suma de les qualificacions dels exercicis, treballs, pràctiques a través de les TIC i exàmens ha de ser 5.

- Si aquesta nota és inferior, l'estudiant haurà de fer l'examen final de l'assignatura

EXÀMENS PARCIALS

- Es farà en línia, amb connexió a Internet

- Tindran una durada de 2h.

- Es composaran d'exercicis semblants als realitzats durant el curs

EXAMEN FINAL DE L'ASSIGNATURA

- Es farà en línia, amb connexió a Internet

- Tindra una durada de 4h, amb un descans a la mitja part.

- Es composarà d'exercicis semblants als realitzats durant l'avaluació continuada

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector.



Fonts d'informació

Bàsica Buxarrais MR, Tey A., Ètica de la información, Darrera edició disponible, Editorial UOC
Weckert J, Adeney D., Ética informática y de las ciencias de la información, Darrera edició disponible, Fragua
Cordón JA, Alonso J, Gómez R, López J., Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0, Darrera edició disponible, Pirámida
Díaz J, Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en ciencias de la salud, http://www.ingesa.msc.es/estadEstudios/documPublica/internet/pdf/Guia_practica_de_lectura.pdf, Instituto Nacional de Gestión Sanitaria
Lleixà et al, Investigació en infemeria:teoria i pràctica, http://publicacions.urv.cat/cataleg/eina/2-eina/515-investigacio-en-infermeria-teoria-i-practica, Publicacions URV

Complementària Arguso S, Pons A, Mejorar las búsquedas de información, Darrera edició disponible, UOC
Somoza M, Búsqueda y recuperación de la información en bases de datos de bibliografía científica, Darrera edició disponible, Trea
Palacios A, Técnicas de búsqueda y uso de la información i pràctica, Darrera edició disponible, Ed. Universitaria RAmón Areces
Medina P, Fuentes de información médica, Darrera edició disponible, UOC
Ferran N, Pérz-Montoro M, Búsqueda y recuperación de la información, Darrera edició disponible, UOC
Cid P, Perpinyà R, Cómo y dónde buscar fuentes de información, Darrera edició disponible, Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona
American Psychological Association, Manual de Publicaciones de la American Psychological Association, Darrera edició disponible, American Psychological Association

Recomanacions


 
Altres comentaris
Al llarg del curs es proposaran diversos exercicis. Malgrat que la presentació no és obligatòria, es recomana la seva realització, donat que aquesta assignatura és eminentment pràctica i què els exercicis obligatoris i els exàmens parcials es composaran d’exercicis similars. És recomana especialment l'assistència a les sessions de biblioteca.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent