DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ Codi 18244008
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.</p><div><br /></div><div>Les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) formen part de la Societat de manera inqüestionable, propiciant entre altres fenòmens, el creixement exponencial de la informació disponible. Actualment les persones necessiten dos nous tipus d'alfabetització: L'Alfabetització Digital, i la Alfabetització Informacional. La primera permet la utilització de forma eficaç les TIC a les activitats del tant de la vida diària com de l'exercici professional. La Alfabetització Informacional dota els individus de criteri per reconèixer la necessitat d'informació, accedir a aquesta i seleccionar la més rellevant i pertient a la seva demanda informativa. El propòsit d'aquesta assignatura és establir els fonaments teòrics i pràctics bàsics per al maneig de la informació a través de les TIC en l'àmbit professional de la infermeria, desenvolupant actituds socials ètiques sobre l'accés i maneig d'aquesta informació. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Identificar les necessitats d'informació relacionades amb les cures de salut
Localitzar i accedir a la informació de forma eficaç
Avaluar la qualitat de la informació, seleccionant la més rellevant i pertinent a la cerca
Fer el treball previst d'acord als criteris de qualitat indicats
Utilitzar programes de comunicació off-line ( editors de text, presentacions digitals, editors de vídeo, Moodle, fòrums, vídeo conferencies)
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitzar la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació i el seu ús.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Informació- coneixement: relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC)
Dades, informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat. Concepte i tipus de font d'informació. Concepte de TIC. La competència informacional professional i les TIC.
Unitat temàtica II: Ètica de la informació
Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel·lectual i drets d'autor. Preservació i emmagatzematge de la informació.
Unitat temàtica III: Fonaments del maneig de la informació.
Les font d'informació. L'article científic. La revisió bibliogràfica. Lectura crítica de les publicacions professionals. Cerca estructurada d'informació. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques.
Unitat temàtica IV: Fonts professionals d'informació

Els catàlegs en línia de les biblioteques. Bases de dades professionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut.
Unitat temàtica V: La informació d'accés lliure a Internet
Avaluació de la qualitat i fiabilitat de les pàgines web. Fonts d'informació d'accés lliure i aplicació professional.
Unitat temàtica VI: Les TIC com a eines d'informació i comunicació professional
Gestors d'emmagatzematge d'informació en el núvol. Concepte d'e-health i m-health. Aplicatius per a la història clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs, xarxes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 5 8
Sessió Magistral
A6
CT2
30 20 50
Seminaris
A6
CT2
10 5 15
Pràctiques a través de TIC
A6
CT2
10 12 22
Treballs
A6
CT2
10 25 35
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A6
CT2
6 10 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.

En un context virtual o semipresencial
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC de manera autònoma.
Treballs Exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Aquesta activitat té un abast i extensió superior que la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. 

A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 
Aquesta atenció, exceptuant casos extraordinaris, és: 
- A demanda de l'estudiant, prèvia cita concertada amb la professora. 
- Per indicació de la professora, prèvia cita concertada amb l'estudiant.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A6
CT2
- Exercicis sobre citació bibliogràfica, lectura crítica, avaluació webs, etc.
Presentació opcional en Moodle
Pes total en la nota : 20%
Proves de desenvolupament
A6
CT2

3 Examens parcials

Pes total en la nota: 60%
Altres  

Exercici de cerca estructurada d'informació. Presentació obligatòria en Moodle

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA (AC)

L'avaluació de l'assignatura és l'AC. Mitjançant l'AC l'estudiant va progressant equilibradament en el coneixement de la matèria.

- L'AC compren la presentació en el termini fixat, del treball obligatori i els tres exàmens parcials.

- Els examens parcials poden fer-se en línia, amb connexió a Internet, o en paper. Els examens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, els exàmens es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

- Els examen suspesos no tenen recuperació durant l'avaluació continuada.

- La no presentació en el terme fixat de qualsevol dels elements que constitueixen l'AC serà motiu d'exclusió de la mateixa i l'estudiant haurà de presentar-se directament a l'examen final de l'assignatura.

- Per superar l'assignatura, la suma de les qualificacions dels elements que composen l'avaluació continuada ha de ser 5.

- Si aquesta nota és inferior, l'estudiant haurà de fer l'examen final de l'assignatura

EXAMEN FINAL DE L'ASSIGNATURA

Es presenten a l'examen final de l'assignatura els estudiants que no han superat l'AC.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats d'avaluació, estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades i serà d'obligat compliment per part de l'estudiants. Els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Buxarrais MR, Prats E, Ètica de la información, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/en/lc/urv/titulos/56316, Editorial UOC (2013)
Díaz J, Guía práctica de lectura crítica de artículos científicos originales en ciencias de la salud, https://www.sepeap.org/wp-content/uploads/2015/06/Guia_practica_de_lectura.pdf, Instituto Nacional de Gestión Sanitaria
Lleixà et al, Investigació en infermeria:teoria i pràctica, http://publicacions.urv.cat/cataleg/eina/2-eina/515-investigacio-en-infermeria-teoria-i-practica, Tarragona: Publicacions URV (2015)
Cid Leal P; Perpinyà Morera, R, Cómo y dónde buscar fuentes de información, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/50366, Bellaterra: Un. Autónoma Barcelona (2013)
Faus Gabandé F, Santainés Borredá E, Busquedas bibliograficas en bases de datos: primeros pasos en investigacion en ciencias de la salud, : https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/product/bsquedas-bibliogrficas-en-bases-de-datos, Barcelona: Elsevier (2013)
Búsqueda y recuperación de la información en bases de datos de bibliografía científica, Somoza M, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/en/lc/urv/titulos/117492, Gijón: Ed. Trea (2015)
Gomez Sanchez A.F, Guia para búsquedas de Información científica, https://www-enferteca-com.sabidi.urv.cat/, Alicante: DAE (2017)
Ríos Osorio L.A. Cardona Arias J.A. y Higuita Gutiérrez L.F, Revisiones sistemáticas de la literatura científica: la investigación teórica como principio para el desarrollo de la ciencia básica y aplicada, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/lc/urv/titulos/85301, Bogotá: Fondo Editorial Un. Cooperativa Colombia(2

Complementària Arguso S, Pons A, Mejorar las búsquedas de información, 2013, UOC
Medina P, Fuentes de información médica, 2013, UOC
Ferran N, Pérz-Montoro M, Búsqueda y recuperación de la información, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/en/lc/urv/titulos/54883, Barcelona: Editorial UOC (2013)
American Psychological Association, Manual de Publicaciones de la American Psychological Association, Darrera edició disponible, American Psychological Association
Cabello López, JB, Lectura crítica de la evidencia clínica, https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/product/lectura-crtica-de-la-evidencia-clnica, Barcelona: Elsevier (2015)
Grove SK, Gray JR, Burns N., Investigación en enfermería: desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia, https://ebookcentral-proquest-com.sabidi.urv.cat/lib/urv/detail.action?docID=4536446&query=revis, 6ª ed. Barcelona: Elsevier Healt Sciences (2015)
Google, Guia Google para evaluación de páginas web, https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/es//searchqualityevaluatorguideli, Google (2019)

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana seguir l'avaluació continuada i evitar anar directament a l'examen final És recomana especialment l'assistència a les sessions de biblioteca i a les sessions de consulta sobre els treballs i proves mixtes.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent