DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA Codi 18244009
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MULET FUMADÓ, ANA ROSA
Adreça electrònica mariateresa.cubi@urv.cat
anarosa.mulet@urv.cat
Professors/es
CUBI GUILLEN, MARIA TERESA
MULET FUMADÓ, ANA ROSA
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi, des d’una visió actual i compressiva, de les principals normes, principis i valors ètics i deontològics de la professió d’infermeria en els diferents camps d’actuació per tal d’identificar el cuidar a la persona com a essència de la professió. Es desenvoluparan els conceptes del metaparadigma d’infermeria des d’una perspectiva del caring i l’evolució històrica de l’atenció a la salut així com el procés evolutiu del cuidar al llarg de la vida. Estudi dels principis ètics en la professió infermera i la utilització de la bioètica com a eina de reflexió i acció imprescindible per als professionals d’infermeria

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
 A12 Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
 A23.1 Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
 A23.2 Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1 Història dels cuidatges al llarg del procés evolutiu de l’ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l’estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a ciència i professió
Unitat temàtica 2 Anàlisi del cuidar des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma socio-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria del cuidar humà. Els factors del cuidar.
Unitat temàtica 3 Elements constitutius de l’estructura ontològica de l’ésser humà. Principis ètics de la professió. Dimensions ètiques del cuidar. La humanització com a exigència moral professional. La deontologia com a ètica i els codis deontològics de la infermeria com instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de la bioètica.
Unitat temàtica 4 Rol i responsabilitat professional. Els registres d’infermeria i les prescripcions mèdiques. La protecció de dades sanitàries. Implicació i obligacions dels professionals infermers. L’objecció de consciència en infermeria. Problemes legals derivats de la pràctica professional. Drets i deures dels usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dreta a la informació i consentiment informat. La història clínica. Les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l’inici i el final de la vida. El dret a la cura.
Unitat temàtica 5 Procés de raonament clínic: el procés de cuidar com mètode per elaborar el judici clínic i el desenvolupament de cadascuna de les seves fases. Judici diagnòstic i terapèutic i acció terapèutica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
A12
A23.1
A23.2
CT7
2 0 2
Sessió Magistral
A11
A12
A23.1
A23.2
35 34 69
Seminaris
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
14 25 39
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
10 25 35
Atenció personalitzada
A11
A12
A23.1
CT7
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A11
A12
A23.1
CT7
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Presentació a classe dels conceptes nuclears a partir de materials didàctics, guies d'aprenentatge i en plataforma moodle
Seminaris Treballarem amb profunditat temes nuclears de l'assignatura referents a aspectes ètics i històrics relacionats amb la infermeria i el cuidar. En el transcurs de les sessions es projectaran pel·lícules relacionades amb els temes d'estudi. A part de l'assistència es demanarà un assaig curt referent als temes considerats a les sessions. Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació´i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons l'objectiu del tema i amb dades addicionals que puguin demandar els aumnes
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories a l'alumnat que requereixi una atenció més personalitzada prèvia petició per correu moodle

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda per correu electrònic moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A12
A23.1
A23.2
Es realitzarà un examen escrit de tots els continguts donats amb aquesta metodologia i part de l'assignatura.
Seminaris
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Durant els seminaris es passaran pel·lícules relacionades amb els temes de l'assignatura. Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat.
L'observació de l'assistència, participació i aportacions de l'alumnat als seminaris i les narratives es tindran en compte per l'avaluació final d'aquesta part de l'assignatura.
20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda de l'alumnat. Es contemplarà la recerca i discussió de les evidències científiques, la capacitat de síntesis i assimilació dels conceptes i l'autoavaluació individual i grupal.
Es realitzarà un treball en petits grups sobre l'evolució històrica de la infermeria. Es valorarà el treball en equip, l'exposició oral, la presentació i coherència dels treballs.
30%
Proves objectives de tipus test
A11
A12
A23.1
CT7
Es tracta d'una prova objectiva on l'alumne haurà de demostrar l'assimilació dels coneixements i principis científics de l'assignatura en relació als temes de Bases conceptuals d'Infermeria i Ètica del cuidar.
És imprescindible superar aquest apartat amb una nota igual o superior a 5 per aprovar l'assignatura
50%
Altres  

En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. Es basaran, principalment, en la presentació dels treballs que consideri el professorat que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat ho considera necessari, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat aprovarà amb la nota de 5. L'avaluació s'organitza amb diferents activitats que tenen assignat un valor específic en la qualificació final de l'assignatura. Es imprescindible superar la prova objectiva amb una nota igual o superior a cinc per aprovar l'assignatura.

La nota de la segona convocatòria es basarà en la presentació dels treballs que determini el professorat de forma individualitzada per l'alumnat que ho requereixi. Es podrà realitzar també, si el professorat ho considera necessari, un examen escrit o oral de tots els continguts de l'assignatura.

Durant les proves d'avaluació els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova han d'estar apagats i fora de la vista


Fonts d'informació

Bàsica Adam E., Hacia dónde va la enfermería, Madrid:Interamericana, 1982
Busquets E, Mir J., Infermeria i bioètica 1,2,3,4,5,6,7, Esplugues de Llobregat:Institut Borja de Bioètica, 2005
Camps V., La voluntad de vivir, Barcelona: Ariel, 2005
Colliere, M.F. , Promover la vida, Madrid: Interamericana-McGrawHill, 1993
Davis AJ, Tschudin V, de Raeve L (editores), Ética en enfermería. Conceptos fundamentales de su enseñanza, Madrid: Triacastela, 2009
Domínguez Alcón C. , La Infermeria a Catalunya, Barcelona: Rol, 1981
Eseverri, C. , Historia de la enfermería española e hispanoamericana, Madrid: Universitas S.A., 1995
Fernandez, F. (coord), Historia de la Enfermería en España, Madrid: Síntesis, 1996
García, A. , Història de l’Escola d’Infermeria Creu Roja de Barcelona, Terrassa: E.U.I. Creu Roja, 1993
Henderson V. , La Naturaleza de la Enfermería. Reflexiones 25 años después, 1ª ed., Madrid: Interamericana-McGrawHill, 1994
Kérouac S, Pepin J, Ducharme F, Duquette A, Major F. , El pensamiento enfermero, Barcelona: Masson, 1996
Kershaw B, Salvage J. , Modelos de Enfermería, Barcelona: Masson, 1996
Kozier B. Olivieri R., Enfermería fundamental. Conceptos, procesos y práctica. 5ª ed., Madrid: Interamericana-McGrawHill, 2005
Marriner A., Modelos y teorías de Enfermeria. 6 ed. , Barcelona: ROL, 2007
Potter P. , Fundamentos de Enfermería, Madrid: Mosby/Doyma, 1996
Siles J., Historia de la enfermería, Alicante: Aguaclara, 1999
Valls Molins R. , Ética para enfermería, Barcelona: Rol, 1996

Complementària Cortina A. , El quehacer ético: una guía para la educación moral, Madrid:Santillana, 1996
Ehrenreich B. , Brujas, comadronas y enfermeras: historia de las sanadoras 2ª ed. , Barcelona: La Sal, 1984
Gracia D., Como arqueros al blanco. Estudios de bioética, Madrid: Triacastela, 2004
Generalitat de Catalunya, LLIBRE BLANC de les professions sanitàries de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social, 2003
López M, Santos S, Sánchez-Rueda G, Bardallo MD, Fernaández L, Zabalegui A, Abril D, Varez S, Tomás-, Los modelos en la práctica asistencial: visión de los profesionales y estudiantes de enfermería, Metas de enfermería 2009, 12 (4): 16-26., 2009
Montero F, Morlans M. , Para deliberar en los comités de ética, Barcelona: Fundació Doctor Robert, 2009
Sánchez Rueda G., Los medios audiovisuales como recurso pedagógico. La vida y obra de Florence Nightingale: un anàlisis crítico a propósito de dos fuentes audiovisuales, Temperamentum 2006; 4., 2006

Disponible en http://www.index-f.com/temperamentum/tn4/t6138.php

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent