Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A12 |
Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
| | A12 |
Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
| | A23.1 |
Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
| | A23.2 |
Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1 |
Història dels cuidatges al llarg del procés evolutiu de l’ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l’estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a ciència i professió |
Unitat temàtica 2 |
Anàlisi del cuidar des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma socio-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria del cuidar humà. Els factors del cuidar. |
Unitat temàtica 3 |
Elements constitutius de l’estructura ontològica de l’ésser humà. Principis ètics de la professió. Dimensions ètiques del cuidar. La humanització com a exigència moral professional. La deontologia com a ètica i els codis deontològics de la infermeria com instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de la bioètica. |
Unitat temàtica 4 |
Rol i responsabilitat professional. Els registres d’infermeria i les prescripcions mèdiques. La protecció de dades sanitàries. Implicació i obligacions dels professionals infermers. L’objecció de consciència en infermeria. Problemes legals derivats de la pràctica professional. Drets i deures dels usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dreta a la informació i consentiment informat. La història clínica. Les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l’inici i el final de la vida. El dret a la cura. |
Unitat temàtica 5 |
Procés de raonament clínic: el procés de cuidar com mètode per elaborar el judici clínic i el desenvolupament de cadascuna de les seves fases. Judici diagnòstic i terapèutic i acció terapèutica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
34 |
69 |
Seminaris |
|
14 |
25 |
39 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
22 |
13 |
35 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació a classe dels conceptes nuclears a partir de materials didàctics, guies d'aprenentatge i en plataforma moodle |
Seminaris |
Treballarem amb profunditat temes nuclears de l'assignatura referents a aspectes ètics i històrics relacionats amb la infermeria i el cuidar. En el transcurs de les sessions es projectaran pel·lícules relacionades amb els temes d'estudi. A part de l'assistència es demanarà un assaig curt referent als temes considerats a les sessions. Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons l'objectiu del tema i amb dades addicionals que puguin demandar els alumnes |
Atenció personalitzada |
Es realitzaran tutories a l'alumnat que requereixi una atenció més personalitzada prèvia petició per correu electrònic o moodle |
Descripció |
Es realitzaran atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, prèvia demanda per correu electrònic moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es realitzarà un treball en petits grups sobre l'evolució històrica de la infermeria. Es valorarà el treball en equip, l'exposició oral, la presentació i coherència dels treballs.
|
20% |
Seminaris |
|
L'avaluació consistirà en l'elaboració d'un assaig curt relacionat amb els temes treballats a les sessions. Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat.
L'observació de l'assistència, participació i aportacions de l'alumnat als seminaris i les narratives es tindran en compte per l'avaluació final d'aquesta part de l'assignatura. |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons els objectius del tema i amb dades addicionals a demanda de l'alumnat. Es contemplarà la recerca i discussió de les evidències científiques, la capacitat de síntesis i assimilació dels conceptes i l'autoavaluació individual i grupal.
|
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es tracta d'una prova objectiva on l'alumne haurà de demostrar l'assimilació dels coneixements i principis científics de l'assignatura en relació als temes de Bases conceptuals d'Infermeria, Pensament crític i Ètica del cuidar.
Poden haver preguntes de desenvolupament curt. |
40% |
Altres |
|
En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. Es basaran, principalment, en la presentació dels treballs que consideri el professorat que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat ho considera necessari, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació s'organitza amb diferents activitats que tenen assignat un valor específic en la qualificació final de l'assignatura. S'aprovarà l'assignatura si la mitja de tots els apartats és igual o superior a 5. La segona convocatòria s'avaluarà amb la presentació dels treballs determinada pel professorat, també es pot efectuar, si així es considera pertinent, un examen oral o escrit de tot el temari desenvolupat a l'assignatura. Per a presentar-se a la segona convocatòria és requisit imprescindible haver presentat els treballs de la primera convocatòria. Durant les proves d'avaluació els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora |
Bàsica |
Busquets E, Mir J., Infermeria i bioètica 1,2,3,4,5,6,7, Esplugues de Llobregat:Institut Borja de Bioètica, 2005
Camps V., La voluntad de vivir, Barcelona: Ariel, 2005
Bolanderas M (coord), Bioética del cuidar. ¿Qué significa humanizar la asistencia?, Madrid: Tecnos, 2015
Kérouac, Suzane..[et al.], El pensamiento enfermero, Barcelona: Masson, 1996
Berman, Audrey; Kozier, Barbara..[et al.] , Fundamentos de enfermería. Conceptos, proceso y prácticas. , Madrid[etc.]: Pearson Prentice Hall, 2008
Martha Raile Alligood (ed), Modelos y teorías en enfermería, Barcelona: Elveiser, 2014
Potter P, Griffin A, Fundamentos de enfermería, 5ed, Madrid: Harcourt, 2002
Siles J., Historia de la enfermería, Alicante: Aguaclara, 2011
Fernandez, F. (coord), Historia de la Enfermería en España, Madrid: Síntesis, 1996
Ann Marriner (ed), Modelos y teorías de enfermería, Barcelona: Elsevier, 2011
Hernández Garré JM [et al], Fundamentos teóricos de enfermería. Teorías y modelos, Murcia: DM, 2015
Rosalinda Alfaro-LeFevre, Aplicación del proceso enfermero. Fomentar el cuidado en colaboración, Barcelona: Masson, 2003
Rosalinda Alfaro-LeFevre, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería : un enfoque práctico para un pensamiento centrado en los resultados, Barcelona: Elsevier, 2009
Domínguez Alcón C, Kholen H, Tronto J, El futuro del cuidado. Comprensión de la ética del cuidado y de la práctica enfermera, Barcelona: Ediciones San Juan de Dios-Campus Docent/Colección Profesionalidad, 2017
Beca JP, Razmilic M, Bioètica clínica narrativa, Santiago de Chile: Mediterráneo Ltda, 2014
|
|
Complementària |
Cortina A. , El Quehacer ético: una guía para la educación moral, Madrid:Santillana, 1996
Davis A J, Tschudin V, de Raeve L (editores), Ética en enfermería. Conceptos fundamentales de su enseñanza, Madrid: Triacastela, 2009
Gracia D., Como arqueros al blanco. Estudios de bioética, Madrid: Triacastela, 2004
Montero F, Morlans M. , Para deliberar en los comités de ética, Barcelona: Fundació Doctor Robert, 2009
Ehrenreich B. , Brujas, comadronas y enfermeras: historia de las sanadoras 2ª ed. , Barcelona: La Sal, 1981
Generalitat de Catalunya, LLIBRE BLANC de les professions sanitàries de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social, 2003
López M, Santos S, Sánchez-Rueda G, Bardallo MD, Fernaández L, Zabalegui A, Abril D, Varez S, Tomás-, Los modelos en la práctica asistencial: visión de los profesionales y estudiantes de enfermería, Metas de enfermería 2009, 12 (4): 16-26., 2009
Colliere, M.F., Promover la vida, Madrid: Interamericana-McGrawHill, 1993
Lalanda, M., Con-ciencia médica, Madrid: LID,cop, 2016
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|