DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA Codi 18244009
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
Adreça electrònica georgina.casanova@urv.cat
maria.daras@urv.cat
marialluisa.saez@urv.cat
salvadora.blanch@urv.cat
ursula.bertomeu@urv.cat
natividad.vives@urv.cat
Professors/es
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
DARÁS FENOLLOSA, MARÍA
SÁEZ PUJOL, MARIA LLUÏSA
BLANCH CALLAU, SALVADORA
BERTOMEU CODORNIU, URSULA
VIVES MARI, NATIVIDAD
Web
Descripció general i informació rellevant <p>En aquesta assignatura es planteja l'estudi, des d’una visió actual i comprensiva, de les principals normes, principis i valors ètics i deontològics de la professió d'infermeria en els diferents camps d’actuació, per tal d’identificar el cuidar a la persona com a essència de la professió. Així com també, l'estudi dels principis ètics en la professió infermera i la utilització de la bioètica com a eina de reflexió i acció imprescindible per als professionals d’infermeria. A més, es desenvoluparan els conceptes del metaparadigma d’infermeria des d’una perspectiva del caring i l’evolució històrica de l’atenció a la salut, així com el procés evolutiu del cuidar al llarg de la vida.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A23.1 Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Relacionar i analitzar els fets històrics i socials de la disciplina i l'evolució humana.
 A12 Explicar els conceptes bàsics d'Ètica, bioètica i dret més rellevants en la pràctica de la infermeria
Analitzar les dimensions ètiques del cuidat infermer i els diferents codis deontològics actuals de la infermeria.
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes generals dels models teòrics i filosòfics d'infermeria més rellevants.
Explicar els conceptes de salut, persona, entorn, cura i professió des de la perspectiva del caring.
Explicar els diferents factors de cures des de la perspectiva filosòfica de la cura humana.
 A23.1 Analitzar la legislació aplicable, per garantir el dret a la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i la seva família.
Demostrar els coneixements i habilitats fonamentals per identificar, analitzar, i argumentar criteris bioètics en la resolució dels problemes ètics.
 A23.2 Argumentar el fenomen de la humanització com a exigència moral professional.
Identificar el rol professional en les diferents dimensions de la cura
Explicar la influència de la cultura i la societat en la construcció de valors, creences, costums i estils de vida que repercuteixen en la percepció de la salut, la malaltia i la curació.
Aplicar el procés de Judici Clínic en les diferents situacions de cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Història de les cures/cuidatges Història dels cuidatges al llarg del procés evolutiu de l’ésser humà en les diferents etapes sociopolítiques. Influència del gènere en el desenvolupament professional. La professionalització de la disciplina infermera. Fonts i mètodes en l’estudi de la història de la infermeria. La disciplina infermera en el moment actual. Desenvolupament professional i futur de la Infermeria com a ciència i professió.
Unitat temàtica II: Anàlisi del cuidatge des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Anàlisi del cuidar des de diferents paradigmes i corrents de pensament científic. Paradigma socio-crític i conceptes fonamentals. El caring i bases conceptuals de la infermeria. Introducció a la teoria del cuidar humà. Els factors del cuidar.
Unitat temàtica III: Elements constitutius de l'estructura ontològica de l'èsser humà. Principis ètics de la professió. Elements constitutius de l’estructura ontològica de l’ésser humà. Principis ètics de la professió. Dimensions ètiques del cuidar. La humanització com a exigència moral professional. La deontologia com a ètica i els codis deontològics de la infermeria com instruments de la pràctica. La presa de decisions ètiques i els principis de la bioètica.
Unitat temàtica IV: Rol i responsabilitat professional. Rol i responsabilitat professional. Els registres d’infermeria i les prescripcions mèdiques. La protecció de dades sanitàries. Implicació i obligacions dels professionals infermers. L’objecció de consciència en infermeria. Problemes legals derivats de la pràctica professional. Drets i deures dels usuaris. Dret a la intimitat i secret professional. Dreta a la informació i consentiment informat. La història clínica. LORE i les voluntats anticipades. Reflexions ètiques i legals sobre l’inici i el final de la vida. El dret a la cura.
Unitat temàtica V: Procés de Raonament clínic. Procés de raonament clínic: el procés de cuidar com mètode per elaborar el judici clínic i el desenvolupament de cadascuna de les seves fases. Judici diagnòstic i terapèutic i acció terapèutica. Llenguatge infermer.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
A12
A23.1
A23.2
CT7
2 0 2
Sessió Magistral
A11
A12
A23.1
A23.2
36 30 66
Seminaris
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
14 20 34
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
10 10 20
Atenció personalitzada
A11
A12
A23.1
CT7
2 0 2
Presentacions / exposicions
A11
A12
CT5
4 10 14
 
Proves mixtes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Presentació a classe dels conceptes nuclears a partir de materials didàctics, guies d'aprenentatge i en plataforma moodle.
Seminaris Participació en l'anàlisi de situacions des del cuidatge envers diferents models d'infermeria.
Participació en l'anàlisi del rol professional.
Aprofundir en temes relacionats amb el pensament infermer, el procés d'atenció d'infermeria i el judici clínic.

PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons l'objectiu del tema per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...).
Atenció personalitzada Tutories personalitzades presencials i/o via correu electrònic o moodle.



Presentacions / exposicions Elaboració i presentació d'un treball utilitzant les TIC i seguint la normativa de presentació de treballs de la URV.

Atenció personalitzada
Descripció

Es realitzaran atencions personalitzades als estudiants sempre que ho requereixin, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 



Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7

Presentació d'un treball referent als temes plantejats durant les sessions.

Seran objecte d'avaluació: la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat, així com també, l'assitència, participació i aportacions.


20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Anàlisi d'un cas/situació en relació als continguts de l'assignatura.
Es contemplarà la recerca i discussió de les evidències científiques, la capacitat de síntesis i assimilació dels conceptes.

També és valorarà la interacció amb la resta del grup de treball i l'autoavaluació individual i grupal.
20%
Presentacions / exposicions
A11
A12
CT5
Realització d'un treball sobre la història de la infermeria, on es valorarà la capacitat de síntesi i anàlisi escrites, així com també, la creativitat en l'elaboració i la presentació. A més, es tindrà en compte el treball en equip. 20%
Proves mixtes
A11
A12
A23.1
A23.2
CT4
CT5
CT7
Exercici teòric on l'estudiant haurà de demostrar l'assimilació dels coneixements del contingut de l'assignatura. 40%
Altres  

En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per als estudiants. Es basaran, principalment, en la presentació dels treballs que consideri el professorat que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat ho considera necessari, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació s'organitza amb diferents activitats que tenen assignat un valor específic en la qualificació final de l'assignatura. S'aprovarà l'assignatura si l'examen està aprovat i si la mitjana de tots els apartats és igual o superior a 5.

La segona convocatòria s'avaluarà amb la presentació dels treballs determinada pel professorat, també es pot efectuar, si així es considera pertinent, un examen oral o escrit de tot el temari desenvolupat a l'assignatura. Per a presentar-se a la segona convocatòria és requisit imprescindible haver presentat els treballs de la primera convocatòria.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Busquets E, Mir J, Infermeria i bioètica, Esplugues de Llobregat: Institut Borja de Bioètica, 2005
Bolanderas M (coord), Bioética del cuidar. ¿Qué significa humanizar la asistencia?, Madrid: Tecnos, 2015
Berman A, et al., Fundamentos de enfermería. Conceptos, proceso y prácticas., Madrid[etc.]: Pearson Prentice Hall, 2008
Raile M (ed), Modelos y teorías en enfermería, Barcelona: Elveiser, Última edició disponible
Potter PA, Fundamentos de enfermería, Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Siles J, Historia de la enfermería, Madrid: Difusión avances de enfermería (Grupo Paradigma), 2011
Hernández Garré JM [et al], Fundamentos teóricos de enfermería. Teorías y modelos, Murcia: DM, Última edició disponible
Alfaro-LeFevre R, Aplicación del proceso enfermero. Fomentar el cuidado en colaboración, Barcelona: Masson, Última edició disponible
Domínguez Alcón C, Kholen H, Tronto J, El futuro del cuidado. Comprensión de la ética del cuidado y de la práctica enfermera, Barcelona: Ediciones San Juan de Dios-Campus Docent/Colección Profesionalidad, Última edició disponible
Alfaro-LeFevre R, Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermería : un enfoque práctico para un pensamiento centrado en los resultados, Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Beca JP, Razmilic M, Bioètica clínica narrativa, Santiago de Chile: Mediterráneo Ltda, 2014
Davis AJ, Tschudin V, de Raeve L (editores), Ética en enfermería. Conceptos fundamentales de su enseñanza, Madrid: Tricastela, Última edició disponible
Juve ME, La terminología ATIC: eje diagnóstico, Barcelona: Naaxpot, Última edició disponible
North American Nursing Diagnosis AssociationAsocia, NANDA. Diagnósticos enfermeros: definición y clasificación, Madrid: Harcourt, Última edició disponible
Nursing Interventions Classification, Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC), Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Nursing Outcomes Classification, Clasificación de resultados de enfermería (NOC), Barcelona: Elsevier, Última edició disponible
Johnson M [et al] (ed), Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones: Interrelaciones NANDA, NIC y NOC, Madrid: Harcourt, Última edició disponible
Medina CD, Ética y legislación, Madrid: Difusión Avances de enfermería, Última edició disponible
Sergio Ramos Pozón, Bioètica. Una reflexión necesaria para las decisiones que más importan, Plataforma actual, 2018

Dades i llibres electrònics

  • Historia de la enfermería. Evolución històrica del cuidado enfermero (Elsevierelibrary)  
  • Fundamentos históricos, teóricos y metodológicos de la enfermería (Enferteca)
  • Historia de la enfermería (Enferteca) 
  • Modelos y teorías en enfermería (Elsevierelibrary) 
  • Ética profesional de la enfermería (Elibro-net)
  • Bioética en ciencias de la salud (Clinicalkey)
  • Ética y legislación (Enferteca)
  • Pensamiento crítico, razonamiento clínico y juicio clínico. Un enfoque práctico (Elsevierelibrary) 
  • Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos (Elsevierelibrary)  
  • Aplicación de los lenguajes normalizados NANDA, NOC, NIC (Enferteca)
  • NNNConsult (https://www-nnnconsult-com.sabidi.urv.cat/
  • Atic care: http://aticcare.peoplewalking.com.sabidi.urv.cat/
Complementària Cortina A. , El Quehacer ético: una guía para la educación moral, Madrid:Santillana, 1996
Gracia D., Como arqueros al blanco. Estudios de bioética, Madrid: Triacastela, 2004
Montero F, Morlans M. , Para deliberar en los comités de ética, Barcelona: Fundació Doctor Robert, 2009
Ehrenreich B. , Brujas, comadronas y enfermeras: historia de las sanadoras 2ª ed. , Barcelona: La Sal, 1981
Generalitat de Catalunya, LLIBRE BLANC de les professions sanitàries de Catalunya, Departament de Sanitat i Seguretat Social, 2003
López M, Santos S, Sánchez-Rueda G, Bardallo MD, Fernaández L, Zabalegui A, Abril D, Varez S, Tomás-, Los modelos en la práctica asistencial: visión de los profesionales y estudiantes de enfermería, Metas de enfermería 2009, 12 (4): 16-26., 2009
Colliere, M.F., Promover la vida, Madrid: Interamericana-McGrawHill, 1993
Lalanda, M., Con-ciencia médica, Madrid: LID,cop, 2016
Consell de col·legis d'Infermeres i infermers de Catalunya., Codi d'ètica de les infermeres i infermers de Catalunya, Barcelona, 2013
Valls R, Història de la professió d'infermeria, Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Última edició disponible
Hernández F. (coord), Historia de la Enfermería en España (desde la antigüedad hasta nuestros días), Madrid: Síntesis, 1996
Gordon M, Manual de diagnósticos de enfermería, Madrid: McGraw-Hill Interamericana, Última edició disponible
Kérouac S, El pensamiento enfermero, Barcelona: Masson, 1996
Camps V, La voluntad de vivir, Barcelona: Ariel, 2005
Carmen Domínguez-Alcón,Montserrat Busquets Surribas, Núria Cuxart Ainaud y Anna Ramió Jofre (Coord), Ética del cuidado, innovación inclusiva y calidad asistencial, Última edició disponible, 2020
Carmen Domínguez Alcón, Helen Kholen y Joan Tronto, El futuro del cuidado. Comprensión de la ética del cuidado y de la práctica enfermera, Ediciones San Juan de Dios. CAMPUS DOECENT, Última edició disponible

Recomanacions


 
Altres comentaris
Durant les proves d'avaluació els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent