Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A12 |
Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
| | A11 |
Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
| | A12 |
Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Introducció |
Marc conceptual. La cultura. Trets característics de la cultura. Etnocentrisme i relativisme cultural. Aportacions de l'antropologia a la disciplina infermera. La infermeria transcultural de Madeleine Leninger.
Introducció a la metodologia qualitativa com a eina de recerca infermera.
L'etnografia com a metodologia de treball.
Qualitativa i la fenomenologia. |
Unitat temàtica 2: Antropologia de la Salut |
Introducció a l'antropologia de la salut. Els processos de salut, malaltia i atenció. Els models explicatius. El pluralisme assistencial: sistemes mèdics.
S'estudiaran com ha anat canviant la mort al llarg de la història. La espiritualitat: com el posicionament davant la mort condiciona les cures.
La medicalització i el control mèdic.
|
Unitat temàtica 3: Globalització i Desigualtats socials |
S'analitzarà els conceptes e marginació, desviació social, visibilitat, estigmatització i com influeixen en els problemes de salut.
La dimensió política i econòmica dels processos de salut, malaltia i atenció.
Migracions i salut.
Anàlisis dels usos de les drogues des del model de reducció de danys i de riscos. |
Unitat temàtica 4: Cos i gènere |
S'estudiaran les desigualtats de gènere en els dispositius assistencials i informals de provisió i de cures de l'Estat del Benestar i de les polítiques socials.
La corporalitat: el paper que juga la cultura en els trastorns alimentaris. La construcció social i cultural del gènere i les emocions
|
Unitat temàtica V. Alimentació i cultura |
Com afecta la cultura en la forma d'alimentar-mos i el paper que juga la cultura en els trastorns alimentaris. Les epidèmies alimentàries. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
20 |
38 |
Seminaris |
|
20 |
40 |
60 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
28 |
46 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, dels objectius i de l'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics bàsics i la seva repercussió social. |
Seminaris |
Aprofundiment dels temes tractats a les sessions teòriques. Exemples d'antropologia aplicada a projectes infermers. Sessions de treball per l'anàlisi i reflexió crítica de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica. |
Pràctiques a laboratoris |
Anàlisi de documents escrits i/o visuals aprofundint en els continguts teòrics de l'assignatura i projectant la seva aplicació en les necessitats socials i culturals que es donen en la pràctica infermera. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada a l'alumnat prèvia petició de tutoria per correu electrònic, en l'horari establert en aquesta finalitat. |
Descripció |
L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. En cas de poder realitzar-se presencialment, s'haurà de demanar cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà a través d'un assaig generat per l'alumnat de forma individual. En aquest treball l'alumne/a haurà de relacionar els continguts teòrics de l'assignatura amb una entrevista sobre un tema de salut. |
50% |
Seminaris |
|
Anàlisi d'un llibre o relacionar articles proporcionats per les professores.
Pràctica de camp basada en l'aplicació del treball antropològic al terreny de la salut.
Dossier 20%
Pràctica etnogràfica 15% |
35% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es demanarà un informe a partir d'uns articles, pàgines web o documentals que l'alumnat haurà de treballar. Es valorarà l'assistència i participació en les sessions. |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'aprovarà l'assignatura si la mitja ponderada de tots els apartats és igual o superior a 50. És requisit imprescindible tenir una nota superior a 5 a l'assaig general per poder fer la mitjana ponderada. La segona convocatòria s'avaluarà amb un examen oral o escrit de tot el temari desenvolupat a l'assignatura, també si el professor ho considera es pot avaluar mitjançant un treball. Per a presentar-se a la segona convocatòria és requisit imprescindible haver presentat els treballs de la primera convocatòria. En aquesta convocatòria, la nota màxima serà d'un 5. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà indicat mitjançant resolució del rector/a. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Harris, M, Introducción a la antroplogía general, 2004, Madrid: Alianza editorial
Martínez Hernáez, A., Antropología médica. Teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Barcelona: Anthropos
Goffman, E., Estigma. La identidad deteriorada, 2008, Buenos Aires: Amorrortu
Comelles, J.M.,Allué, X., Bernal, M (comp), Migraciones y salud, 2010, Tarragona: Publicacions URV
Goffman, E., Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales, 1972, Buenos Aires: Amorrortu
Martínez Oró, D.P., Pallarés Goméz, J., De riesgos y placeres. Manual para entender las drogas., 2013, Lleida: Editorial Milenio
Lleixà, M., Montesó, P. (coord), Investigación en enfermería. Teoría y práctica, 2017, Tarragona: Publicacions URV
Pujades J.J. (coord), Etnografia, 2004, Barcelona: Editorial UOC
Fernandez del Riego, M., Antropologia de la muerte, 2007, Madrid: Editorial Síntesis
Casado Mejía, R.; García-Carpintero Muñoz, Mª. (coord), Género y salud, 2018, Sevilla: Ediciones Díaz de Santos
Esteban, M.L; Comelles, J.M.; Díez Mintegui, C. [eds], Antropologia, género, salud y atención, 2010, Barcelona: Edicions Bellaterra
Han B., La sociedad del cansancio, 2017 (2na ed.), Herder Editorial
López, S.; Platero Méndez, L.R. (ed.), Cuerpos marcados, vidas que cuentan y políticas públicas, 2019, Edicions Bellaterra
Lozano, M., PornoXplotación: la explosión de la gran adicción de nuestros tiempos., 2020, Alrevés
|
|
Complementària |
Scheper-Hughes, N, La muerte sin llanto. Violencia y vida cotidiana en Brasil, 1997, Barcelona: Arial
Allué, M, Perder la piel, 2015,
Lewontin, R.C., No esta en los genes. Racismo, genética e ideológia, 1996, Barcelona: Grijalbo Mondadori, cop
Rivers, W.H.R, Medicina, màgia i religió, 2010, Tarragona: Publicacions URV
Martorell, M.A, Comelles, J.M., Bernal, M (comps), Antropología y enfermería: campos de encuentro, 2009, Tarragona: Publicacions URV
Perdiguero, E., Comelles, J.M., Medicina y cultura. Estudios entre la antropología y la medicina, 2000, Barcelona: Bellaterra
Good, B.J., Medicina, racionalidad y experiencia. Una perspectiva antropológica, cap 6, 2003, Barcelona: Bellaterra
Bestard, J., Contreras, J., Bárbaros, paganos y salvajes. Una introducción a la antropología, 1987, Barcelona: Barcanova
Comelles, J.M., Martínez, A., Enfermedad, cultura y sociedad. , 1993, Madrid: Eudema
Gracia, M., Alimentación, salud y cultura: encuentros interdisciplinares, 2012, Tarragona: Publicacions URV
Valls Llobet, C., Mujeres invisibles para la medicina, 2020, Capitan Swing libros
Berenguera, A., Fernandez, M.J., Pons, M. (et alt), Escuchar, observar y comprender: Recuperando la narrativa en las Ciencias de la Salud. Aportaciones de la investigación cualitativa, 2014, Barcelona: IDIAP J.Gol
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|