Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.1 |
Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat. |
| A19.2 |
Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A13 |
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A14 |
Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
| | A18.1 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A18.2 |
Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
| | A19.1 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
| | A19.2 |
Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
| | A20 |
Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i la jerarquització de les mateixes. |
Unitat Temàtica II: El nen/a: Nounat i Infància |
Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nadó i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
|
Unitat temàtica III: L'Adolescència |
Aspectes singulars de les necessitats dels adolescents pel que fa a la seguretat, pertinença, autoestima, autoconeixement i auto imatge.
La sexualitat en aquesta etapa i les seves implicacions socials i de gènere.
La reproducció: el cicle menstrual.
|
Unitat temàtica IV: Embaràs, Part i Puerperi |
Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació. |
Unitat temàtica V: Adult/a |
Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut. |
Unitat temàtica VI: L'Ancià |
Conceptes: gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d'edat.
Evolució i creixement demogràfic de l'envelliment.
Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
30 |
52 |
Seminaris |
|
12 |
24 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Treballs |
|
2 |
12 |
14 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
A13 | A14 | A18.1 | A18.2 | A19.1 | A19.2 | A20 | CT4 | CT5 | CT7 | |
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Recollir informació de les estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió. |
Seminaris |
Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i que exigeix un treball de col·laboració. |
Treballs |
Treballs que realitzen els estudiants d'una temàtica relacionada amb les necessitats
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic,
o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.
És obligatòria l’assistència a les sessions
El continguts treballats s'avaluaran amb un treball i/o una prova escrita i/o oral.
Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat |
15% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.
És obligatòria l’assistència a les sessions
El continguts treballats s'avaluaran amb un treball i/o una prova escrita i/o oral.
Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat |
15% |
Treballs |
|
Part dels continguts de les sessions magistrals s'avaluaran mitjançant treballs, avaluant-se: el contingut, la fonamentació, el compliment dels objectius del treball, de les normes de presentació, la utilització de bibliografia actual, científica i rellevant i que la producció del text escrit estigui ben estructurat i clar.
Es requisits aprovar aquestos treballs per aprovar l’assignatura
|
10% |
Proves mixtes |
A13 | A14 | A18.1 | A18.2 | A19.1 | A19.2 | A20 | CT4 | CT5 | CT7 |
|
Els continguts treballats a les sessions magistral s’avaluaran amb proves mixtes.
Els continguts treballats als seminaris i ABP poden ser avaluats amb proves mixtes.
És requisit contestar el 95% de les preguntes, en cada prova mixta, per a que aquesta/es siguin corregitdes, en cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa
Es requisit aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
|
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Important: Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos elsexàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle decada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se enmodalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativaacadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença dedispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de lesproves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfonsmòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats perla prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulentad'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material comvirtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquestaactivitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets,el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que seràincoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. - La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts en les proves mixtes i/o treballs. Per poder fer la suma cadascuna de les proves mixtes ha d'estar superada amb una qualificació mínima de 50 (5,0). - Per a que les proves mixtes siguin corregides, l'estudiant ha d'haver respost el 95 % de les preguntes. - L'alumne que no supera les proves mixtes ha de presentar-se a la prova de recuperació (segona convocatòria). Recuperació (segona convocatòria): Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris, els ABP i els treballs. - Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen. - La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0). Recuperació en convocatòria extraordinària: - Quan un estudiant, per causes de força major i/o en casos excepcionals, no pugui assistir a una activitat avaluativa i sigui acceptada la seva sol· licitud de convocatòria extraordinària, l'activitat avaluativa podrà ser mitjançant prova mixta i/o prova oral. |
Bàsica |
|
Bàsica: Esteve Reig J, Mitjans Galitó
J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill Kozier B, Berman A, Erb G,
Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició
disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall Fernández Ferrín C, Enfermeria
Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson Potter PA, Perry SG,
Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt Acebedo Urdiales S (ed.),
Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres
carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV Aguilar Cordero MJ. , Tratado
de enfermería infantil: cuidados pediátricos., Última edició disponible,
Madrid: Elsevier Science Cabero Roura L (dir), Tratado
de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción., Última edició
disponible, Barcelona: Editorial Médica Panamericana García López MV, Rodríguez
Ponce C, Toronjo Gómez ÁM., Enfermería del anciano., Última edició disponible,
Madrid: Difusión Avances de Enfermería Kliegman RM, Nelson WE.,
Nelson tratado de pediatría, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Kozier B., Técnicas en
enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill /
Interamericana Marriner- Tomey A, Alligood
Mr., Modelos y teorías en enfermería, Última edició disponible, Madrid:
Elsevier Science Torrens Sigalés RM, Martínez i
Bueno C., Enfermería de la mujer., Última edició disponible, Madrid: Difusión
Avances de Enfermería |
Complementària |
|
North American NursingDiagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones yclasificación, Última edició disponible, Harcourt Iyer PW [et al.], Proceso ydiagnóstico de enfermería, Última edició disponible, Mexico:McGraw-Hill/Interamericana de España Benner PE, Práctica progresivaen enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible,Barcelona: Grijalbo Benavent Garces MA, FerrerFerrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última ediciódisponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería Llibres electrònics en el fons del CRAI: - eLibrary : títols de l'editorial Elsevier
- Enferteca : llibres de l'editorial Paradigma
- NNNConsult : Nanda, Nic i Noc
- ELibro : inclou llibres d'infermeria i salut de la majoria d'editorials espanyoles, d'infermeria: Dyckinsom McGraw Hill, Manual Moderno, Macmillan Iberica, Diaz de Santos, Pearson, etc.
- Proquest eBook Central : inclou llibres d'infermeria d'editorials com McGraw Hill, Desclee Brouwer, Trotta, DeVecchi., etc.
- Ingebook : Conté tota la col·lecció de la serie Enfermeria de l'editorial Pearson, entre altres
Cunningham FG, Williams JW.,Obstetricia de Williams, Última edició disponible, Mexico:McGraw-Hill/Interamericana Maslow AH., El hombreautorrealizado: hacia una psicología del ser, Última edició disponible,Barcelona: Kairós Watson J, Leininger MM.,Nursing: the philosophy and science of caring., Última edició disponible,Niwot, Colorado: University Press of Colorado
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18244111 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a classe. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|