DADES IDENTIFICATIVES 2022_23
Assignatura (*) INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL Codi 18244101
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
natividad.canellas@urv.cat
mariaelena.sola@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
CAÑELLAS REVERTE, NATIVIDAD
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">En el cas que l’evolució de la situació sanitària ho requereixi, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p class="MsoNormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>L'assignatura Infermeria Bàsica en el Cicle Vital té com propòsit preparar als estudiants en l’atenció i cura de les persones al llarg del cicle vital en el continu salut- malaltia- curació. Tenint en compte que el cicle vital cobreix una amplia gamma d’edats des de el nen al adult gran i que els hàbits i estils de vida, són diferents en relació a aquestes etapes i a la complexitats de les situacions. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.1 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
 A19.2 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A13 Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A14 Analitzar les característiques universals de les necessitats de la persona al llarg del cicle vital en funció dels canvis que presenten, des de la perspectiva de prevenció, promoció i qualitat de vida
Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre els principis que han de regir les relacions en les diferents etapes del cicle vital
Conèixer les característiques de les necessitats bàsiques en la persona adulta
Conèixer les intervencions de cuidats infermers en cadascuna de les necessitats de la persona sana al llarg del cicle vital tenint en compte les creença, els valors i altres factors com la multiculturalitat
 A18.1 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A18.2 Descriure les fases del cicle menstrual i aprofundir en les necessitats de la dona i parelles en el procés prenatal, part i puerperi
 A19.1 Conèixer i diferenciar els conceptes de prematur i postmadur, nounat, lactant, preescolar, escolar i adolescent.
 A19.2 Identificar les etapes de creixement i desenvolupament físic, psicosocial i cognitiu al llarg del cicle vital.
Analitzar des de la perspectiva de qualitat de vida en les etapes des de nounat a l'adolescència els aspectes singulars de les necessitats, aprofundint en l'anàlisi de la sexualitat en l'adolescent
 A20 Conèixer i diferenciar els conceptes de gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell, analitzant les conseqüències socials, econòmiques i sanitàries que l'edat té per a la persona, aprofundint en les necessitats específiques de l'ancià
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring Característiques de les necessitats humanes al llarg del cicle vital des de la perspectiva holística i dinàmica de la ciència del Caring i la jerarquització de les mateixes.
Unitat Temàtica II: El nen/a: Nounat i Infància Etapes de la vida del nen, característiques i cures que requereix en cadascuna d'elles. Característiques físiques del nadó i el lactant, i les seves necessitats
Característiques i aspectes singulars de les necessitats en les etapes preescolar i escolar.
Unitat temàtica III: L'Adolescència Aspectes singulars de les necessitats dels adolescents pel que fa a la seguretat, pertinença, autoestima, autoconeixement i auto imatge.
La sexualitat en aquesta etapa i les seves implicacions socials i de gènere.
La reproducció: el cicle menstrual.
Unitat temàtica IV: Embaràs, Part i Puerperi Variacions en les necessitats de les dones durant l'embaràs, part i puerperi. Participació de la parella i grup familiar en l'adaptació a la nova situació.
Unitat temàtica V: Adult/a Aprofundiment en les necessitats bàsiques de la persona adulta i en les conductes i actituds que ajuden a la prevenció i promoció de la salut.
Unitat temàtica VI: L'Ancià Conceptes: gerontologia, geriatria, envelliment, senescència, senilitat, senectut, ancià vell. Ancià i tipus d'edat.
Evolució i creixement demogràfic de l'envelliment.
Canvis físics, psicològics i socials associats a aquesta etapa de la vida i la seva repercussió en les necessitats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
22 30 52
Seminaris
A13
A14
A20
CT4
CT5
CT7
12 24 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A20
CT4
CT5
CT7
12 24 36
Treballs
A13
A14
A20
CT4
CT5
CT7
2 12 14
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació de les estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduin elements d'analisi i reflexió.
Seminaris Aprofundiment de situacions del cicle vital: nen/nena, adolescent, persona gran i familia.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions relacionades amb els continguts de la assignatura amb diferents escenaris segon els objectius dels temes i que exigeix un treball de col·laboració.
Treballs Treballs que realitzen els estudiants d'una temàtica relacionada amb les necessitats
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A13
A14
A20
CT4
CT5
CT7
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.

És obligatòria l’assistència a les sessions

El continguts treballats s'avaluaran amb un treball i/o una prova escrita i/o oral.

Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat
15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A14
A20
CT4
CT5
CT7
S`avaluara: L’actitud, responsabilitat i solidaritat amb el grup; les aportacions de documents i bibliografia rellevant; la capacitat de sintetitzar la informació; la capacitat de definir els objectius de aprenentatge demostrant pensament crític; el respecte pels horaris i pel compromís amb el grup.

És obligatòria l’assistència a les sessions

El continguts treballats s'avaluaran amb un treball i/o una prova escrita i/o oral.

Per aprovar l’assignatura és requisit aprovar aquest apartat
15%
Treballs
A13
A14
A20
CT4
CT5
CT7
Part dels continguts de les sessions magistrals s'avaluaran mitjançant treballs, avaluant-se: el contingut, la fonamentació, el compliment dels objectius del treball, de les normes de presentació, la utilització de bibliografia actual, científica i rellevant i que la producció del text escrit estigui ben estructurat i clar.

Es requisit aprovar aquestos treballs per aprovar l’assignatura
10%
Proves mixtes
A13
A14
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A20
CT4
CT5
CT7
Els continguts treballats a les sessions magistral s’avaluaran amb proves mixtes.
Els continguts treballats als seminaris i ABP poden ser avaluats amb proves mixtes.

És requisit contestar el 95% de les preguntes, en cada prova mixta, per a que aquesta/es siguin corregitdes, en cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa

Es requisit aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Important:

És una assignatura d'avaluació continuada; les proves mixtes tipus test s'han de superar amb un mínim de 6 cadascuna. Es recomana l'assistència a les classes magistrals. Els seminaris i PBL (ABP) són de caràcter obligatori. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir totes les proves i activitats superades (proves objectives, seminaris, ABP).

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant".

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

- La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts en les proves mixtes i/o treballs. Per poder fer la suma de cadascuna de les proves mixtes ha d'estar superada amb una qualificació mínima de 6 (avaluació continuada) y de 5 (2a convocatòria).

- Per a que les proves mixtes siguin corregides, l'estudiant ha d'haver respost el 95 % de les preguntes.

- L'alumne que no supera les proves mixtes ha de presentar-se a la prova de recuperació (segona convocatòria).

Recuperació en convocatòria oficial (2a convocatòria):

Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris, els ABP i els treballs.

- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen.

- La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

Recuperació en convocatòria extraordinària:

- Quan un estudiant, per causes de força major i/o en casos excepcionals, no pugui assistir a una activitat avaluativa i sigui acceptada la seva sol· licitud de convocatòria extraordinària, l'activitat avaluativa podrà ser mitjançant prova mixta i/o prova oral.


Fonts d'informació

Bàsica
Bàsica:

Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill

Kozier B, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall

Fernández Ferrín C, Enfermeria Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson

Potter PA, Perry SG, Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt

Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV

Aguilar Cordero MJ. , Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos., Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science

Cabero Roura L (dir), Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción., Última edició disponible, Barcelona: Editorial Médica Panamericana

García López MV, Rodríguez Ponce C, Toronjo Gómez ÁM., Enfermería del anciano., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería

Kliegman RM, Nelson WE., Nelson tratado de pediatría, Última edició disponible, Madrid: Elsevier

Kozier B., Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill / Interamericana

Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos y teorías en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science

Torrens Sigalés RM, Martínez i Bueno C., Enfermería de la mujer., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería

Complementària

North American NursingDiagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones yclasificación, Última edició disponible, Harcourt

Iyer PW [et al.], Proceso ydiagnóstico de enfermería, Última edició disponible, Mexico:McGraw-Hill/Interamericana de España

Benner PE, Práctica progresivaen enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible,Barcelona: Grijalbo

Benavent Garces MA, FerrerFerrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última ediciódisponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería

Llibres electrònics en el fons del CRAI:

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18244111

 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a classe.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent