Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A18.1 |
Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa. |
| A18.2 |
Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions. |
| A19.3 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions. |
| A19.4 |
Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se. |
| A19.5 |
Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors. |
| A19.6 |
Seleccionar les intervencions adreçades als nens i al malalt, axial com les derivades dels mètodes de diagnòstic i tractament. |
| A19.7 |
Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A18.1 |
Identificar i relacionar els factors associats als problemes de salut reproductiva
Explicar les alteracions de salut reproductiva i les seves implicacions físiques i psicològiques tant a nivell personal com familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
| | A18.2 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
| | A19.3 |
Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.4 |
Identificar i relacionar els signes i símptomes de les malalties més freqüents durant la infància i l'adolescència
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A19.5 |
Reconèixer les necessitats emocionals de les dones i criatures durant el procés salut-malaltia en la salut reproductiva i en el creixement durant l'adolescència, considerant la repercussió en el grup familiar
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la dona com en la criatura i la família durant el procés de la maternitat
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.6 |
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
| | A19.7 |
Aplicar les intervencions d'infermeria tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica, tant en la criatura com a la família durant el procés salut-malaltia
Distingir les situacions en salut reproductiva i pediatria que impliquen dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes de relació i legislació involucrats
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: Introducció. Problemes de salut reproductiva. |
Repàs de l'anatomofisiologia de l'aparell reproductor dona/home.
- Infertilitat/Esterilitat
- Reproducció assistida
- Climateri/Menopausa
|
UNITAT TEMÀTICA II: Problemes de salut durant l'embaràs. |
- Embaràs de risc
- Diagnòstic prenatal
- Problemes hemorràgics
- Estats hipertensius
- Diabetis gestacional
- Embaràs múltiple
- Atenció d'infermeria a les dones gestants amb problemes de salut relacionats amb l'embaràs
|
UNITAT TEMÀTICA III: Problemes de salut durant el part |
- Part prematur
- Part distòcic
- Part indüit
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el part |
UNITAT TEMÀTICA IV: Problemes de salut durant el puerperi. |
- Problemes de salut relacionats amb les intervencions obstètriques
- Infeccions
- Alteracions mamàries en les dones lactants
- Alteracions psicosocials.
- Dol perinatal
- Atenció d'infermeria a les dones amb problemes de salut relacionats amb el puerperi |
UNITAT TEMÀTICA V: Atenció d'infermeria al nounat. |
- Classificació dels nadons
- Atenció immediata al naixement
- Traumatismes de part
- Icterícia neonatal
|
UNITAT TEMÀTICA VI: El procés d'emmalaltir durant la infància. |
- Impacte de la malaltia en els nens i nenes i les seves families
- Peculiaritat de l'hospitalització en pediatria
- Malaltia terminal i mort durant la infància |
UNITAT TEMÀTICA VII: Problemes de salut més freqüents en pediatria. |
- Accidents infantils
- Problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància
- Atenció d'infermeria en els problemes de salut més freqüents a cada etapa de la infància |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
33 |
34 |
67 |
Seminaris |
|
16 |
20 |
36 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 | |
5 |
5 |
10 |
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 | |
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir les expectatives dels alumnes. Presentació de l'assignatura, cronograma i criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició activa dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Activitats participatives, basades en el treball en profunditat d'un tema relacionat amb els continguts de l'assignatura. Treballant a partir de casos pràctics relacionats amb el quefer professional, recolzant-se amb el visionat de pel·lícules i/o documentals. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions pràctiques, per aprofundir en les alteracions de salut reproductiva i/o infantil i les respectives cures infermeres.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.
|
Descripció |
S'ofereix la possibilitat a l'alumnat de demanar tutories personals/virtuals sobre la assignatura mitjançant l'aplicatiu moodle o bé per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 |
|
Les proves mixtes poden combinar:
Preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de les proves estarà relacionat amb el contingut dels ABP |
15% |
Proves mixtes |
A7 | A18.1 | A18.2 | A19.3 | A19.4 | A19.5 | A19.6 | A19.7 |
|
Les proves mixtes poden combinar:
Preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de les proves estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals i dels seminaris |
85% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Important:
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. - La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts en les dues proves mixtes. Per poder fer la suma cadascuna de les proves mixtes ha d'estar superada amb una qualificació mínima de 50 (5,0).. - Per a que les proves mixtes siguin corregides, l'estudiant ha d'haver respost el 95 % de les preguntes. - L'alumne que no supera les proves mixtes ha de presentar-se a la prova de recuperació (segona convocatòria). Recuperació (segona convocatòria):
Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris, i els ABP.
- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen. - La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0). Recuperació en convocatòria extraordinària: - Quan un estudiant, per causes de força major i/o en casos excepcionals, no pugui assistir a una activitat avaluativa i sigui acceptada la seva sol· licitud de convocatòria extraordinària, l'activitat avaluativa podrà ser mitjançant prova mixta i/o prova oral. |
Bàsica |
|
Markenson, DS, Asistencia pediátrica prehospitalaria, Última disponible, Elsevier Taeusch, Compendio de neonatología de Avery, Última disponible, Harcourt Edo, M et al, Manual de procediments i tècnqiues d'infermeria en pediatria, Última disponible, Universitat Autònoma de Barcelona Kliegman, RM et al., Nelson. Tratado de Pediatría, Última disponible , Elsevier Aguilar, MJ, Tratado de enfermería infantil: cuidados pediátricos, Última disponible , Elsevier Torrens, RM et al., Enfermeria de la mujer, Última disponible , Difusión Avances de Enfermería González-Merlo, J et al, Ginecología, Última disponible, Masson Cunningham, F. Gary et al, Williams Obstetricia, Última disponible, McGraw-Hill/Interamericana Cabero Roura, L et al, Tratado de ginecología, obstetricia y medicina de la reproducción, Última disponible, Médica Panamericana Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioètica Marion Johnson ... [et al.], Diagnósticos enfermeros, resultados e intervenciones : Interrelaciones NANDA, NOC y NIC, Última disponible, Harcourt |
|
Complementària |
|
Whaley DL; Wong D, Enfermería pediátrica Whaley Wong, Última edició disponible, Mosby/doyma Berger, Psicología del desarrollo: infancia y adolescencia, Última edició disponible , Médica Panamericana Teitelbaum et al., Signos y síntomas en pediatria, Última edició disponible , Mayo DL Brazelton, T, Las necesidadesbásicas de la infancia: lo que cada niño o niña precisa para vivir, crecer y aprender., Última edició disponible , Garó Alonso JM et al, El llibre d'en Pau: guia per a l'abordatge del maltractament en la infància per als professionals de la salut, Última edició disponible , Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i Fernández, R (coordinadora), Protocol d’assistència al part i al puerperi i d’atenció al nadó., Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i Societat catalana de Pediatria i Generalitat de Catalunya, Carnet de salut Infantil, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i Partas et al (coordinadores), Protocol d’activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediàtrica, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i Fernández, R (coordinadora) , Protocol de seguiment de l'embaràs a Catalunya, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i Plasencia, A et al, Protocol per a l'assistència natural al part normal, Última disponible, Generalitat de Catalunya. departament de Sanitat i Tazón, P et al , Relación y comunicación, Última disponible, Difusión Avances de Enfermería Busquets, E, Infermeria i Bioètica, Última disponible, Institut Borja de Bioèica Olds, Sally B et al, Enfermería maternoinfantil: un concepto integral familiar , Última disponible, Interamericana
| Planes Web: - Organización Mundial de la Salud (OMS): http://www.who.int/es/ - Unicef: http://www.unicef.es/ - Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. España: http://www.msps.es/ciudadanos/proteccionSalud/home.htm- Instituto de la Juventud. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad (España): http://www.injuve.es/contenidos.type.action?type=2058364445&menuId=2058364445&mimenu=Informaci%F3n%20juvenil - Portal de la Generalitat de Catalunya:http://www.gencat.cat/temes/cat/index.htm - Institut Català de la Salut: Professionals: http://www.gencat.cat/ics/professionals/index.htm - Portal de la gent jove de la Generalitat de Catalunya:http://www20.gencat.cat/portal/site/JoveCat - Asociación Española de Pediatría: http://www.aeped.es/ - Societata Catalana de Pediatria: http://www.scpediatria.cat/ - Energy Control: proyecto de reducción de riesgos para los que consumen drogas de la ONG ABD - Asociación Bienestar y Desarrollo:http://www.energycontrol.org/energy-control.html - Faros. Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona: http://www.faroshsjd.net/home.php?lang=1 - Imágenes: http://www.flickr.com/ - Biblioteca Virtual en Salud. España: http://bvsalud.isciii.es/php/index.php - Scielo: biblioteca virtual formada por una colección de revistas científicas españolas de ciencias de la salud: http://scielo.isciii.es/scielo.php -Associación Catalana de Llevadores: http://www.llevadores.org |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103 | FARMACOLOGIA/18244107 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18244112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|