DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA Codi 18244104
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Adreça electrònica pilar.mauri@urv.cat
mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
angela.frances@urv.cat
ruth.tortosa@urv.cat
alexandra.borrull@urv.cat
Professors/es
MAURI MAURI, PILAR
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
VERDOY CUEVAS, SUSANA
FRANCES MOTIS, ANGELA
TORTOSA ALTED, RUTH
BORRULL SEGUIN, ALEXANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>L'assignatura Infermeria en la persona adulta té com a propòsit preparar als estudiants en l'atenció d'infermeria a la persona adulta; tenint en compte els problemes de salut prevalents, les causes, els efectes, les formes d'afrontament i les necessitats d'atenció. Els temes s'organitzen en relació a les necessitats i/o sistemes corporals més afectats per problemes de salut a la vida adulta, e integren coneixements relacionats amb l'ètica, infermeria psicosocial i salut mental, infermeria comunitària, infermeria medicoquirúrgica, així com els aspectes bàsics lligats a la gestió de cuidatges. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A5.3 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A7 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A14 Descriure què significa conèixer al pacient i els hàbits i estils de vida que comprometen la salut
 A17.1 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
 A17.2 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.3 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.5 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l'adult. La fenomenologia de conèixer La persona adulta amb problemes de salut. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult i els factors relacionats com aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la atenció primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera que s'utilitzen al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol i el tabac. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt.
Unitat temàtica II: Cures del pacient en les diferents proves diagnòstiques: radiològiques, analítiques, endoscòpiques. (tema transversal) Preparació de la persona, procediments i cures post prova.
Radiografia convencional de tòrax i abdomen i altres proves d'imatge.
Proves de laboratori. Endoscòpia digestiva. Broncoscòpia. Biòpsies. Proves hepàtiques.
Unitat temàtica III: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en l'adult amb problemes de salut respiratoris i cardiovasculars. Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (processos infecciosos; malalties respiratòries de patró restrictiu i obstructiu; anèmies; malaltia coronària; HTA; arítmies...).
Factors de risc, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques:
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica IV: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult amb problemes de salut digestius i gastrointestinals Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica V: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult amb problemes de salut metabòlics i endocrins Significat de la malaltia metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta metabòlica i endocrina (la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.

Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult amb problemes de salut en la eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L'experiència de la malaltia i el cuidatge en el adult con problemes de salut crònics que afecten a l'activitat i el moviment Coneixements sobre les malalties i lesions que afecten a l'activitat i el moviment: malalties degeneratives del SNC, epilepsia, fibromiàlgia o fatiga crònica... Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VIII: L'experiència / situació / malaltia i problemes de salut que afecten a l'adult amb càncer Història natural del càncer. Epidemiologia i càncers més prevalents. Prevenció i detecció precoç. De quina manera el diagnòstic de càncer afecta la vida de les persones i el seu món. Els tractaments i els efectes que se'n deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
18 36 54
Seminaris
A5.1
A14
A17.1
A17.3
A17.5
22 12 34
Sessió Magistral
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
50 100 150
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part dels estudiants
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa mitjançant el turning point
Atenció personalitzada S'ofereixen tutories de seguiment de l'aprenentatge a tot l'alumnat prèvia cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al moodle.

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle .


Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
Mitjançant rúbrica es valorarà: responsabilitat, gestió de la informació, treball en grup, capacitat de crítica i autocrítica i comunicació.
Autoavaluació. Avaluació grupal
20%
Seminaris
A5.1
A14
A17.1
A17.3
A17.5
Assistència participació en la discussió i l'anàlisi. Respostes encertades mitjançant l'eina turning point i/o treballs grupals. 20
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria.

Preguntes curtes i/o tipo test basades en casos pràctics sobre coneixements i raonament crític.
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Per aprovar l'assignatura és requisit tenir aprovades totes les parts. En la segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada.

- Les proves mixtes es recuperaran amb el mateix tipus d'examen. Aquesta categoria es considerarà aprovada si la nota de cadascuna de les proves és igual o superior a 5.

- A l'ABP i els seminaris no hi ha recuperació.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Lewis S M., Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Williams L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Force E; Oto I,, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de nutrición/eliminación, última edició disponible, Masson
Oto I; Arque M; Barrachina L, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de oxigenación, última edició disponible, Masson
Le mone P, Borke K,, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Mª Teresa Luis Rodrigo, Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud, última edició disponible, Wolters Kluwer Health

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema

Complementària Rubiales Paredes MD, Palmar Santos AM, Enfermeria del adulto (2 vol.), última edició disponible, Editorial Centro de estudios Ramon Areces
Long, Phipps W, Cassmeyer VL, Enfermería Medico-Quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermeria, última edició disponible, Harcourt
Píriz R; de la Fuente M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Dae
Farreres P; Rozman C, Medicina interna, última edició disponible, Doyma
Guyton AC, Fisiologia médica, última edició disponible, Interamericana
Ignatavicius DD; Varner Bayne M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Beare PG; Myers JL, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Harcourt Brace de Epaña
Miller MJ, Fisiopatologia, última edició disponible, Interamericana
Smeltzer SC; Bare BG, Enfermería Medico-Quirúrgica de Brunner y Suddarth, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
, http://www.coloplast.es, ,
, http://www.enfermeria 21.com, ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18244010
FARMACOLOGIA/18244107
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18244112

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18244108
 
Altres comentaris
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent