DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA Codi 18244104
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CAÑELLAS REVERTE, NATIVIDAD
Adreça electrònica natividad.canellas@urv.cat
jesica.capera@urv.cat
ester.guillamon@urv.cat
mariateresa.panisello@urv.cat
anamaria.escobar@urv.cat
laia.gine@urv.cat
roberto.hoyos@urv.cat
Professors/es
CAÑELLAS REVERTE, NATIVIDAD
CAPERA FERNÁNDEZ, JESICA
GUILLAMÓN ALBALAT, ESTER
PANISELLO COHI, MARIA TERESA
ESCOBAR JUAN, ANA MARIA
GINÉ BERTOMEU, LAIA
HOYOS MIRALLES, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>L'assignatura Infermeria en la persona adulta té com a propòsit preparar als estudiants en l'atenció d'infermeria a la persona adulta; tenint en compte els problemes de salut prevalents, les causes, els efectes, les formes d'afrontament i les necessitats d'atenció. Els temes s'organitzen en relació a les necessitats i/o sistemes corporals més afectats per problemes de salut a la vida adulta, e integren coneixements relacionats amb l'ètica, infermeria psicosocial i salut mental, infermeria comunitària, infermeria medicoquirúrgica, així com els aspectes bàsics lligats a la gestió de cuidatges. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT5 Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A5.3 Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
 A7 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A14 Descriure què significa conèixer al pacient i els hàbits i estils de vida que comprometen la salut
 A17.1 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
 A17.2 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.3 Explicar les alteracions de salut en l'adult i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides
 A17.5 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció. Hàbits, estils de vida i problemes de salut a la persona adulta La fenomenologia de conèixer La persona adulta amb problemes de salut. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult i els factors relacionats com aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la atenció primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera que s'utilitzen al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol i el tabac. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt.
Unitat temàtica II: Cures del pacient en les diferents proves diagnòstiques: radiològiques, analítiques, endoscòpiques. (tema transversal) Preparació de la persona, procediments i cures post prova.
Radiografia convencional de tòrax i abdomen i altres proves d'imatge.
Proves de laboratori. Endoscòpia digestiva. Broncoscòpia. Biòpsies. Proves hepàtiques.
Unitat temàtica III: L'experiència de la malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut respiratoris i cardiovasculars. Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (processos infecciosos; malalties respiratòries de patró restrictiu i obstructiu; anèmies; malaltia coronària; HTA; arítmies...).
Factors de risc, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica IV: L'experiència de la malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut digestius i gastrointestinals Significat de la malaltia digestiva en la vida de l'adult.
Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten la funció digestiva (problemes de la boca, deglució, trastorns infecciosos, inflamatoris i obstructius -estómac, intestí, vies biliars i funció exocrina del pàncrees-)
Factors de risc, tractaments, intervencions infermeres segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control dels vòmits, diarrees, ostomies, nutrició, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica V: L'experiència de la malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut metabòlics i endocrins Significat de la malaltia metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten la funció metabòlica i endocrina: problemes de salut que afecten el fetge, pàncrees endocrí i tiroides (hepatitis, cirrosi, insuficiència hepàtica, diabetis i les seves complicacions i trastorns de la glàndula tiroide).
Factors de risc, tractaments, intervencions infermeres segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques, especialment pel que fa a l'estil de vida i a la gestió del tractament en les malalties cròniques.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L'experiència de la malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut en la eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L'experiència de la malaltia i la cura de l'adult amb problemes de salut crònics que afecten a l'activitat i el moviment Coneixements sobre les malalties i lesions que afecten a l'activitat i el moviment: malalties degeneratives del SNC, epilepsia, fibromiàlgia o fatiga crònica... Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VIII: L'experiència de malaltia i la cura de l'adult amb càncer. En aquesta unitat es treballa la història natural del càncer. Epidemiologia i càncers més prevalents (còlon, mama i pulmó). Prevenció i detecció precoç. De quina manera el diagnòstic de càncer afecta la vida de les persones i el seu món. Els tractaments i els efectes que se'n deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia específica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.5 2.5
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
18 27 45
Seminaris
A5.1
A14
A17.1
A17.3
A17.5
28 42 70
Sessió Magistral
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
53 0 53
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
2 79.5 81.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració
Seminaris Treball amb diferents tipus d'eines i material per a propiciar la participació en la discussió , anàlisi i resolució d'exercicis. Aquests treballs podran ser individuals i/o en en grup i estaran relacionats amb els temes de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa mitjançant el turning point
Atenció personalitzada S'ofereixen tutories de seguiment de l'aprenentatge a tot l'alumnat prèvia cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al moodle.

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle .


Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.




Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats&nbsp;?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.vEs faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
CT4
CT5
Mitjançant rúbrica es valorarà: responsabilitat, gestió de la informació, treball en grup, capacitat de crítica i autocrítica i comunicació.
Autoavaluació. Avaluació grupal
20%
Seminaris
A5.1
A14
A17.1
A17.3
A17.5
Treball amb diferents tipus d'eines i material per a propiciar la participació en la discussió , anàlisi i resolució d'exercicis. Aquests treballs poden ser individuals o en grup i estaran relacionats amb els temes de l'assignatura. 20 %
Proves mixtes
A5.1
A5.3
A7
A14
A17.1
A17.2
A17.3
A17.5
1era convocatòria:
En el transcurs del quadrimestre es realitzaran tres proves de preguntes curtes o tipus test, que podran ser orals o escrites, sobre els continguts treballats en el període corresponent amb qualsevol de es metodologies. Totes les proves tindran la mateixa ponderació.

Aquesta categoria s'aprova amb un 5 de mitjana. No s'estableixen condicions dels diferents apartats per poder fer la mitjana de la categoria.

Segona convocatòria:

Prova final per a les persones que no hagin aprovat les proves mixtes en primera convocatòria. Aquesta prova consistirà en una única prova de preguntes curtes o tipus test, que podran ser orals o escrites, sobre tots els continguts treballats a les classes magistrals, als seminaris i al ABPs durant tot el curs.
En aquest cas, la prova final valdrà el 100% de la categoria
Igualment, cal un 5 per aprovar la categoria
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. 

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Són requisits per aprovar l'assignatura:

1- Treure una nota mitjana de l'assignatura superior o igual a 5

2- Aprovar la categoria de seminaris i la categoria de proves mixtes

3- En segona convocatòria, la categoria proves mixtes es recuperarà amb una prova oral o escrita de preguntes curtes o tipus test, de tota la matèria

4- Ni la categoria seminaris ni la categoria ABP es pot recuperar en segona convocatòria

5- Els requisits per aprovar l'assignatura en segona convocatòria són els mateixos que en la primera

A la segona convocatòria es recupera la prova en el mateix tipus d'examen.


Fonts d'informació

Bàsica Lewis S M., Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Williams L V, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Force E; Oto I,, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de nutrición/eliminación, última edició disponible, Masson
Oto I; Arque M; Barrachina L, Enfermería Medico-Quirúrgica. Necesidad de oxigenación, última edició disponible, Masson
Le mone P, Borke K,, Enfermería Medico-Quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 vol), última edició disponible, Pearson Educación
AA VV, Cuidados enfermeros en atención primaria.programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla: Ed. MAD
Mª Teresa Luis Rodrigo, Enfermería Clínica. Cuidados enfermeros a las personas con trastornos de salud, última edició disponible, Wolters Kluwer Health

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema

Complementària Rubiales Paredes MD, Palmar Santos AM, Enfermeria del adulto (2 vol.), última edició disponible, Editorial Centro de estudios Ramon Areces
Long, Phipps W, Cassmeyer VL, Enfermería Medico-Quirúrgica: un enfoque del proceso de enfermeria, última edició disponible, Harcourt
Píriz R; de la Fuente M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Dae
Farreres P; Rozman C, Medicina interna, última edició disponible, Doyma
Guyton AC, Fisiologia médica, última edició disponible, Interamericana
Ignatavicius DD; Varner Bayne M, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
Beare PG; Myers JL, Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Harcourt Brace de Epaña
Miller MJ, Fisiopatologia, última edició disponible, Interamericana
Smeltzer SC; Bare BG, Enfermería Medico-Quirúrgica de Brunner y Suddarth, última edició disponible, Mc Graw-Hill Interamericana
, http://www.coloplast.es, ,
, http://www.enfermeria 21.com, ,

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18244010
FARMACOLOGIA/18244107
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18244112

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18244108
 
Altres comentaris
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent