Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A21 |
Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Explicar les alteracions de salut en la persona gran i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
| | A13 |
Mostra sensibilitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
| | A16.3 |
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
| | A17.1 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats en les diferents etapes del cicle vital
| | A17.2 |
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Aplicar tècniques d'estimulació (físiques i cognitives) en les diferents etapes de la vida d'acord al problema de salut i atenent al caràcter individual, especialment en aquelles persones que presenten processos de caràcter neurològic i de deteriorament cognitiu (reversible i irreversible)
| | A20 |
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
| | A21 |
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A23.2 |
Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT6 |
Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat Temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en la persona gran |
Factors de risc i causes més freqüents de morbimortalitat. Fragilitat. Escenaris i recursos formals e informals en l'atenció a la persona gran amb problemes de salut i/o situació de dependència. |
Unitat Temàtica II: L'experiència/situació/malaltia en processos crònics |
Les cronicitats més freqüents de la Persona Gran relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins i càncer o la pluripatologia. Repercussions en la vida diària. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influencia en com la persona gran viu i gestiona el seu procés. |
Unitat Temàtica III:
L'experiència/situació/malaltia en processos que alteren l'eliminació |
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència en relació amb trastorns gastrointestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests tant a nivell funcional com de vivència i en la qualitat de vida |
Unitat Temàtica IV:
L'experiència/situació/malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i de la coordinació |
Problemes de salut neurològics, vasculars i musculoesquelètics: parkinson, AVC, artrosis, artritis i traumatismes, especialment fractura de fèmur entre altres. Explorar dependències i necessitats que es deriven d'aquestes. Qualitat de vida. Dolor crònic. Disfàgia. |
Unitat Temàtica V:
L'experiencia/situació/malaltia en processos que comporten alteracions sensorials |
Processos dels problemes de salut que produeixen dèficits sensorials tals com cataractes, desprendiment de retina, glaucoma i presbiacusia i sordera entre altres. Dimensions de la vida i de la familia que aquests problemes poden afectar per prevenir riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida |
Unitat Temàtica VI:
L'experiència persona gran/situació/malaltia en processos que comporten alteracions cognitives |
Dimensions de l'experiència en la persona gran amb deteriorament cognitiu reversible e irreversible. Malaltia d'Alzheimer. autonomia, dependència i necessitats. La situació de la família, cuidadors informals i la cura infermera i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials.Maltractament ja en aquestes situacions te força importància. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
39 |
69 |
Seminaris |
|
16 |
12 |
28 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
14 |
33 |
47 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduïnt elements d'anàlisis i reflexió. A partir de l'explicació l'alumne haurà de profunditzar i treballar en els temes de forma autònoma. |
Seminaris |
S'analitzarà per grups el contingut proposat d'un tema monogràfic a partir de la visualització de diferent material audiovisual i posterior reflexió d'aquest tema en els diferents grups.
Es tracta d'aprofundir en un tema a partir de la auto indagació i de l'experiència grupal.
Ampliació dels continguts de l'exposició magistral |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Es treballaran dos cassos clínics en diferents escenaris seguint aquesta metodologia |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumnat de manera personal, consultes per correu electrònic, reunions on line.
A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Tutories en línia. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o
mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves objectives de tipus test. Prova escrita amb preguntes tipus test que avaluarà els temes tractats en aquest apartat |
40% |
Seminaris |
|
S'analitzarà el contingut proposat d'un tema monogràfic a partir de la visualització de diferent material audiovisual i posterior reflexió en els diferents grups.
Es tracta d'aprofundir el coneixement a partir de la auto-indagació i de l'experiència grupal.
Es presentarà de manera escrita i oral amb autoavaluació.
|
30% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
S'avaluarà la qualitat del material aportat (fonts fiables i actualitzades) i la participació, la exposició d'aquest, la participació i el treball en grup. Hi haurà autoavaluació
Els continguts s'avaluaran a la proba objectiva de tipus test |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir totes les activitats l'assignatura aprovades (5). Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques. En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. ?En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Francisco Guillén Llera, Jesús Pérez del Molino Martín, Roberto Petidier Torregrosa, Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, Última edició disponible, Ed. Esselvier Masson
Generalitat de Catalunya, Llibre Blanc de la gent gran activa, Departament de Benestar social, Departament de Benestar Social. Generalitat de Cat
Rosa Gómez Redondo, Elena Robles González, Envejecimiento, longevidad y población, https://www.youtube.com/watch?v=FXUN6u-PHYw, UNED
Adolfo Aristarain, Lugares comunes, Última edició disponible, Recurs audiovisual
Doris L. Carnevali, Maxine Patrick, Enfermeria Profesional. Enfermeria Geriatrica, Última edició disponible, Ed. McGraw-Hil. Interamericana
Michael Radford, Elsa i Fred, ,
Ignacio Ferreras, Arrugas, ,
Ignacio Ferreras, http://www.who.int/topics/ageing/es/, ,
Fundación general CSIC sobre envejecimiento, http://www.fgcsic.es/envejecimiento/es_ES, ,
Rein Tideiksaar, Caidas en ancianos. prevención y tratamiento, ultima edicion,
Kristen L.Mauk, Enfermeria geriatrica. Competencias asistenciales, ultima edicion disponible, Mc Graw Hill
Enric Benito, Cuidados Paliativos, https://www.youtube.com/watch?v=RAFGUN_ytFs (4:05’),
Enric Benito, El arte del buen morir, https://www.youtube.com/watch?v=8IcQ7COHk0c (38:08’),
Jean Bosco Botsho, Jean Bosco Botsho sobre la vivencia de la muerte en África, ,
MYRIAM BERRUETE, MORIR EN CASA O EN EL HOSPITAL, https://www.youtube.com/watch?v=y2nZeGHzs0o (1:00’),
anonimo, ¿Qué son los Cuidados Paliativos?, https://www.youtube.com/watch?v=kAgCtrAWaNk (4:44’),
Heroes anónimos, Cuidados paliativos: Vivir y morir en paz, https://www.youtube.com/watch?v=LHnAQHLbffo&t=70s (30:23’).,
|
|
Complementària |
Alan M.Mellow, Psiquiatría Geriátrica, última edición, Ars Médica
Nanne Marie Guillermard, Análisis de las políticas de vejez en Europa, última edici, Ministerio de Asuntos sociales. Instituto Nacional
Rafael Martínez Martínez, Cuando sea mayor, ultima edición,
Jesús M. de Miguel, La sociedad transversal, Fundación "la Caixa",
Simone de Beauvoir, La vejez, última edición,
Pilar Montesó-Curto a,?, Carme Ferré-Grau , Mar Lleixà-Fortuño , Nuria Albacar-Riobóo , Marylene Lej, Diagnosed, Identified, Current and Complete Depression Among Patients Attending Primary Care in Southern Catalonia: Different Aspects of the Same Concept, Archives of Psychiatric Nursing,
Misericordia García Hernández, María Pilar Torres Egea, Esperanza Ballesteros Pérez, Enfermeria Geriátrica. Master de enfermeria, Última edició disponible, Ed. Masson
generalitat de Catalunya, www.gencat.cat/benestar/, ,
Carles Bosch, "Bicicleta, cullera, poma", ,
Robert Baurt, Tobert Egeler, Gimnasia, juego y deporte para mayores, Última edició disponible, Ed. Paidotribo
Departament d'Acció social i Ciutadanía. generalit, Protocol Marc per a un abordatge coordinat de les situacions de maltractament vers les persones grans, ,
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA/18244214 | CURES PAL·LIATIVES/18244113 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|