DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN Codi 18244105
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ESBRÍ BADENES, ARANTXA
Adreça electrònica arantxa.esbri@urv.cat
mariateresa.panisello@urv.cat
laia.gine@urv.cat
laura.colomer@urv.cat
Professors/es
ESBRÍ BADENES, ARANTXA
PANISELLO COHI, MARIA TERESA
GINÉ BERTOMEU, LAIA
COLOMER PRADES, LAURA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>Conèixer els problemes de salut més freqüents en la persona gran per donar una atenció integral i aprendre les eines principals per donar una resposta integral a les cures d'infermeria en aquesta etapa de la vida es el principal objectiu d'aquesta assignatura. <br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A17.1 Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases.
 A17.2 Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
 A21 Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Explicar les alteracions de salut en la persona gran i les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
Reconèixer les manifestacions clíniques dels processos patològics i pluripatològics així com la manera en què afecten la qualitat de vida i necessitats del pacient i família en la seva dimensió global
 A13 Mostra sensibilitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
 A14 Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
 A16.3 Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
 A17.1 Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats en les diferents etapes del cicle vital
 A17.2 Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
 A17.3 Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
Aplicar valoracions sistemàtiques segons els problemes de salut tractats: dolor, ferides, de primers auxilis, escales de valoració específiques com a índex de Barthel, Minimental, escala de Zarit, etc.
 A17.5 Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
Aplicar tècniques d'estimulació (físiques i cognitives) en les diferents etapes de la vida d'acord al problema de salut i atenent al caràcter individual, especialment en aquelles persones que presenten processos de caràcter neurològic i de deteriorament cognitiu (reversible i irreversible)
 A20 Analitzar l'experiència de malaltia, dependència i / o sofriment en la persona, la seva família i / o cuidadors
 A21 Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
 A23.2 Descriure intervencions que faciliten l'autonomia i promouen en les persones hàbits de vida sans i la cura de la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge.
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat Temàtica I: Experiència i vivència del procés d'envellir Característiques del procés d'envelliment: envelliment biològic, psicològic i social. La individualitat en el procés d'envellir.
Introducció a l'ancià fràcil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major.
Característiques de la malaltia en la persona gran. Pluripatologia i plurifarmàcia en la persona gran.
Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció de l'adult gran amb problemes de salut i/ o situació de dependència.
Unitat Temàtica II:
La cura del malalt en les diferents proves diagnòstiques
Proves diagnòstiques més freqüents en la persona gran. Proves d'imatge; laboratori; endoscòpies; biòpsies.
Preparació de la persona, procediment i cures post prova.
Unitat Temàtica III:
L'experiència de la persona gran/situació/malaltia en processos crònics
Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia.
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència.
Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés.
Unitat Temàtica IV:
L'experiència persona gran/situació/malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació
Problemes de salut neurológics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. Sexploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgies i les dificultats en les activitats de la vida diària.
Unitat Temàtica V: L'experiència/situació/malaltia en processos que comporten alteracions sensorials Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbiacusia i la sordesa entre d'altres.
Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i la qualitat de vida
Unitat Temàtica VI:
L'experiència persona gran/situació/malaltia en processos que comporten alteracions cognitives
Dimensions de l'experiència en la persona gran amb deteriorament cognitiu reversible e irreversible, amb especial èmfasi en la Malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments
Unitat Temàtica VII. L'experiència persona gran/ situació / malaltia en la pandèmia de la COVID 19 Afectació del SARS Co-V en persones grans. La persona gran en la residencia/ a casa durant la pandèmia: necessitats, vivències i emocions. Protocols de gestió en els centres d'atenció a la persona gran. Aïllament de la personag ran en la situació de la pandèmia. Anàlisi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CT6
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.5
A20
A21
28 50 78
Seminaris
A7
A13
A17.1
A20
A23.2
16 20 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A7
A13
A16.3
A17.1
A20
A23.2
14 20 34
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
A14
A17.2
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, explicació de la dinàmica i compromís amb l'assignatura: metodologia,objectius,continguts i avaluació
Sessió Magistral Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura. Es podrà realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre docent i alumnes.

Seminaris Activiats grupals on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió i l'anàlisi crític i el debat per part de l'alumne. Així com la profundització en el coneixement del procés d'envelliment i les seves característiques sense perdre de vista la individualitat d'aquest procés. Es podràn realitzar de manera sincrónica o asincrónica entre docent i alumnes.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenentatge. Es podràn realitzar de manera sincrónica o asincrónica entre docent i alumnes.
Atenció personalitzada Assesorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament als professors per correu electrónic. També es podran realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferent eines telemàtiques: correu electrònic, videoconferéncia

Atenció personalitzada
Descripció

Assesorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament als professors per correu electrónic. També es podran realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferent eines telemàtiques: correu electrònic, videoconferéncia


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A7
A13
A14
A16.3
A17.1
A17.2
A17.5
A20
A21
Proves objectives de tipus test. Prova escrita amb preguntes tipus test que avaluarà els temes tractats en aquest apartat 60%
Seminaris
A7
A13
A17.1
A20
A23.2
S'analitzarà el contingut proposat d'un tema monogràfic a partir de la visualització de diferent material audiovisual i posterior reflexió en els diferents grups.
Es tracta d'aprofundir el coneixement a partir de la auto-indagació i de l'experiència grupal.
Es presentarà de manera escrita i oral amb autoavaluació.


20%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A7
A13
A16.3
A17.1
A20
A23.2
S'avaluarà la qualitat del material aportat (fonts fiables i actualitzades) i la participació, la exposició d'aquest, la participació i el treball en grup. Hi haurà autoavaluació
Els continguts s'avaluaran a la proba objectiva de tipus test
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a l'avaluació continuada recuperarà l'activitat suspesa seguint lamateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici de curs, i que correspon a la segon convocatòria. Els PBL no poden recuperar-se degut a la seva metologia i avaluació, per aquest motiu, i nomès en casos excepcionals i justificats, els professors d'acord amb l'alumne poden decidir una alternativa avaluadora a través d'examen o treball sobre els coneixements treballats al PBL.

Per aprovar l'assignatura, han de estar superades totes les activitats avaluatives.

De manera excepcional, si el docent ho considera, podrà plantejar l'avaluació única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells de comunicació i transmissio de dades, que no siguin expressaments autoritzats per la prova, han de estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport marterial com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'aixó, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.

" El professor podrà establir a la Guida Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa al ¡'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art.4 NAM Grau i art. 20 NAM Màster)

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obuirarà el corresponent expedient disciplinari

.


Fonts d'informació

Bàsica Francisco Guillén Llera, Jesús Pérez del Molino Martín, Roberto Petidier Torregrosa, Síndromes y cuidados en el paciente geriátrico, Última edició disponible, Ed. Esselvier Masson
Charlotte Eliopoulos, Enfermería geriátrica i gerontológica, 9a edición, 2019, Wolters Kluwer
Carmen Cervera y Jesús Sáiz Garcia, Actualización en Geriatria y Geontologia (I), 6a Edición, 2019, Formación Alcalá
Carmen Cervera y Jesús Sáiz Garcia, Actualización en Geriatria y Geontologia (II), 5a Edición, 2019, Formación Alcalá
Pedro Abizanda y Leocadio Rodriguez Corrd., Tratado de Medicina Geriátrica, 2a ed., 2020, Elsevier
Generalitat de Catalunya, Llibre Blanc de la gent gran activa, Departament de Benestar social, Departament de Benestar Social. Generalitat de Cat
Rosa Gómez Redondo, Elena Robles González, Envejecimiento, longevidad y población, https://www.youtube.com/watch?v=FXUN6u-PHYw, UNED
Doris L. Carnevali, Maxine Patrick, Enfermeria Profesional. Enfermeria Geriatrica, Última edició disponible, Ed. McGraw-Hil. Interamericana
Rein Tideiksaar, Caidas en ancianos. prevención y tratamiento, ultima edicion,
Fundación general CSIC sobre envejecimiento, http://www.fgcsic.es/envejecimiento/es_ES, ,
Ignacio Ferreras, http://www.who.int/topics/ageing/es/, ,
Kristen L.Mauk, Enfermeria geriatrica. Competencias asistenciales, ultima edicion disponible, Mc Graw Hill
Enric Benito, El arte del buen morir, https://www.youtube.com/watch?v=8IcQ7COHk0c (38:08’),
Jean Bosco Botsho, Jean Bosco Botsho sobre la vivencia de la muerte en África, ,
MYRIAM BERRUETE, MORIR EN CASA O EN EL HOSPITAL, https://www.youtube.com/watch?v=y2nZeGHzs0o (1:00’),
anonimo, ¿Qué son los Cuidados Paliativos?, https://www.youtube.com/watch?v=kAgCtrAWaNk (4:44’),
Heroes anónimos, Cuidados paliativos: Vivir y morir en paz, https://www.youtube.com/watch?v=LHnAQHLbffo&t=70s (30:23’).,

Complementària Alan M.Mellow, Psiquiatría Geriátrica, última edición, Ars Médica
Nanne Marie Guillermard, Análisis de las políticas de vejez en Europa, última edici, Ministerio de Asuntos sociales. Instituto Nacional
Rafael Martínez Martínez, Cuando sea mayor, ultima edición,
Jesús M. de Miguel, La sociedad transversal, Fundación &quot;la Caixa&quot;,
Simone de Beauvoir, La vejez, última edición,
Pilar Montesó-Curto a,?, Carme Ferré-Grau , Mar Lleixà-Fortuño , Nuria Albacar-Riobóo , Marylene Lej, Diagnosed, Identified, Current and Complete Depression Among Patients Attending Primary Care in Southern Catalonia: Different Aspects of the Same Concept, Archives of Psychiatric Nursing,
Misericordia García Hernández, María Pilar Torres Egea, Esperanza Ballesteros Pérez, Enfermeria Geriátrica. Master de enfermeria, Última edició disponible, Ed. Masson
generalitat de Catalunya, www.gencat.cat/benestar/, ,
Carles Bosch, &quot;Bicicleta, cullera, poma&quot, ,
Robert Baurt, Tobert Egeler, Gimnasia, juego y deporte para mayores, Última edició disponible, Ed. Paidotribo
Departament d'Acció social i Ciutadanía. generalit, Protocol Marc per a un abordatge coordinat de les situacions de maltractament vers les persones grans, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA/18244214
CURES PAL·LIATIVES/18244113


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent