DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA Codi 18244108
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MAURI MAURI, PILAR
Adreça electrònica pilar.mauri@urv.cat
Professors/es
MAURI MAURI, PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant Un bon estat nutritiu és fonamental per mantenir i fomentar la salut, així com per evitar i/o minimitzar el desenvolupament de nombroses malalties. Aquesta assignatura té el propòsit d'introduir als estudiants en el coneixement de l'alimentació i la nutrició i les seves aplicacions respecte a la salut humana.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.1 Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable.
 A5.2 Identificar els nutrients i els aliments en què es troben.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.1 Explicar la història de l'alimentació humana i reconèixer els diferents factors que incideixen en l'alimentació de l'home en el decurs de la història
Identificar les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital: embaràs i lactància materna, primera i segona infància, adolescència, etapa adulta i etapa d'envelliment
Explicar els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A5.2 Identificar els nutrients, el contingut nutritiu dels aliments, així com els diferents factors que poden influir negativament sobre la qualitat dels aliments
 A5.3 Realitzar valoracions de l'estat nutricional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica 1: Introducció

Es defineixen el següents conceptes: nutrient, aliment, nutrició, alimentació, dietètica i dietoteràpia.
Relació entre salut i alimentació.
Breu repàs de la història de l'alimentació humana. Factors que incideixen en l'alimentació humana.


Unitat temàtica 2: Energia i nutrients En aquest apartat s'estudia el valor energètic dels nutrients, les necessitats energètiques de la persona i els factors que influeixen.
Es descriuen els diversos nutrients i elements que es troben en els aliments: glúcids, lípids, proteïnes, elements químics essencials, vitamines, aigua i electròlits, fibra vegetal.
Es descriuen les característiques de l'equilibri nutricional, el concepte de ració i racions recomanades.
Es contemplen les variacions de l'alimentació en les diferents etapes de la vida.
Unitat temàtica 3: Educació per a la salut Comprén la classificació dels diferents aliments segons el seu contingut nutritiu en grups d'aliments. S'estudien els aliments funcionals. Es fa referència també als antioxidants i els seus efectes sobre la salut.
Es descriuen les generalitats de la dietoteràpia: objectius de les dietes terapèutiques, dietes quantitatives i qualitatives, paràmetres nutricionals a modificar en les dietes terapèutiques, dietes progressives.
S'estudia la repercusió que la manipulació dels aliments pot tenir sobre la seva qualitat. S'analitzen les diferents formes de conservació dels aliments.
Unitat temàtica 4: Digestió i absorció dels constituents bàsics de la nutrició Macronutrients. Absorció d'aminoàcids, lípids i glúcids.
Micronutrients. Vitamines hidrosolubles i liposolubles. Macrominerals (Ca, Mg) i oligoelements (Fe, Zn, Cu, Cr, Se, I, Mn).
Unitat temàtica 5: Malalties d'origen alimentari Per causes microbiològiques, biològiques i per altres causes.
Unitat temàtica 6: Interrelacions metabòliques Cicle dejú-alimentació. Interrelacions metabòliques dels teixits en diversos estats nutricionals i hormonals.
Unitat temàtica 7: Alteracions de la ingesta Malnutrició per defecte i per excés.
S'estudien també els diferents aspectes que permeten valorar l'estat nutricional de la persona.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
15 22 37
Pràctiques a laboratoris
A5.1
A5.3
CT3
12 22 34
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura a l'aula.
Sessió Magistral Exposició de continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals. Es faran sessions en grups reduïts i els alumnes realitzaran un treball en grup d'un tema específic, que després exposaran oralment a l'aula.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada per a qualsevol dubte de l'alumne en horari de tutories.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzarà atenció personalitzada de forma presencial o mitjançant el correu electrònic, sempre que l'alumne ho sol·liciti. Per la modalitat presencial l'estudiant haurà de demanar cita prèviament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A5.1
A5.2
A5.3
CT3
S'impartiran sessions on s'explicaran els continguts de l'assginatura.

L'avaluació serà amb un exàmen tipus test.
68%
Pràctiques a laboratoris
A5.1
A5.3
CT3
Exposició oral a l'aula d'un tema concret preparat en grup. Es valorarà l'estructura del treball, el contingut, la capacitat de síntesi, les fonts bibliogràfiques, la utilització d’una terminologia adequada, així com la qualitat de la presentació.

Es valorarà l'assistència a les sessions de grup (pràctiques a laboratori). L’alumne que no assisteixi a alguna d'aquestes sessions haurà de presentar-se a un examen final sobre el tema tractat a la sessió.
32%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Mahan, L.K., Escott-Stump,S., Dietoterapia de, Krause, última edició disponible, México: McGraw-Hill.Interamericana
Martin, C., Nutrición y dietética. Enfermeria S 21, última edició disponible, Madrid: D.A.E.
Cervera, P., Clapés, J., Rigolfas, R., Alimentación y dietoterapia, última edición disponible, Madrid:McGraw-Hill.Interamericana
Mataix Verdú, F.J., Nutrición y alimentación humana, última edició disponible, Majadahonda: Ergon
Cao Torija, M.J., Nutrición i Dietètica, última edición disponible, Barcelona: Masson
Muñoz, M., Aranceta, J., García Jalón, I., Nutrición aplicada y dietoterapia, última edició disponible, Pamplona: Eunsa
Salas Salvadó, J., Nutrición y dietética clínica, última edició disponible, Barcelona: Masson

Complementària Astiasarán, I., Martínez, J.A., Alimentos, composición y propiedades , última edición disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Farran, A., Zamora, R., Cervera, P., Tablas de composición de alimentos del CESNID, última edició disponible, Barcelona: McGraw-Hill.Interamericana. Edicions Un
Generalitat de Catalunya. Departament de Sanitat i Seguretat Social., Protocols dietètics per a l'atenció primària. Manual per al sanitari., última edició disponible, Barcelona
Lloveras, G., Serra, J., Menjar: salut i plaer, última edició disponible, Barcelona: ACV edicions
Martínez, J.A., Fundamentos teórico-prácticos de Nutrición y Dietética, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Martínez, J.A., Astiasarán, I., Madrigal, H., Alimentación y salud pública, última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill. Interamericana
Mataix Verdú, J. , Nutrición para educadores, última edició disponible, España: Díaz de Santos
Nelson, J.K., y cols., Dietética y Nutrición. Manual de la Clínica Mayo., última edició disponible, Madrid: Mosby/Doyma

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent