Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria. |
| A4 |
Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum. |
| A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A8.2 |
Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A20 |
Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir. |
| A22.1 |
Conèixer el sistema sanitari espanyol. |
| A23.1 |
Conèixer la legislació aplicable i el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola, inspirat en el codi europeu d'ètica i deontologia d'infermeria. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mitjà ambiental.
| | A4 |
Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
| | A5.1 |
Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia.
| | A8.2 |
Desenvolupar una actitud analítica, crítica i reflexiva davant les diferents situacions de cures
| | A11 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A14 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A20 |
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural.
| | A22.1 |
Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques.
| | A23.1 |
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria.
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació en altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
| | A23.2 |
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural |
Iniciar, mantenir i finalitzar relacions terapèutiques amb el pacient i la família i relacions professionals amb l’equip sanitari.
Valoració d'un pacient utilitzant l’observació i la relació amb ell, transcrivint mitjançant la narrativa el resultat d'aquesta valoració.
Acceptar les responsabilitat pròpies d’alumne, assumint de forma integral les cures dels pacient segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats.
Analitzar situacions de la pràctica utilitzant el cicle reflexiu de Gibs, descrivint els seus pensaments i sentiment en relació a la situació observada.
Conèixer l’estructura del centre i de la unitat, serveis de suport i complementaris, característiques dels usuaris, composició de l’equip multidisciplinar, circuits i recollida selectiva de residus, gestió de medicació i alimentació de les persones ingressades a l'unitat, condicions ambientals i aïllaments, i quins cuidatges es donen i qui els gestiona. |
Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític |
Integració en les pràctiques clíniques dels coneixements de les matèries: Ètica dels cuidatges i bases conceptuals d’infermeria, Infermeria bàsica en el cicle vital, Estructura i Funció del Cos Humà, Biologia i Microbiologia, Fonaments de Psicologia aplicada.
S'inicia en els coneixements implícits a la pròpia pràctica clínica |
Desenvolupament d’un cuidar integral a l’ésser humà |
Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu: “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”.
Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu, posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l'ètica i la educació per a la salut.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques clíniques |
|
140 |
0 |
140 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
2 |
7 |
9 |
Sessions clíniques |
|
4 |
0 |
4 |
Activitats d’auto seguiment |
|
0 |
1 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Seminari informatiu del procediment de petició i assignació de plaça de pràctiques utilitzant el programa informàtic de planificació docent (PIOD)
Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques, horaris, tutories, tutores assignades, activitats fora de les pràctiques, avaluació, uniformitat i normes de comportament. |
Pràctiques clíniques |
Integració personal en la pràctica professional al mon sanitari. Es realitzarà en els centres i serveis assignats en relació a les competències i resultats d’aprenentatge que ha d’assolir l’estudiant d’aquesta assignatura. Tal com:
Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
Desenvolupament de coneixement científic i del pensament crític.
Desenvolupament d'una cura integral a l’ésser humà.
La assistència es obligatòria al 100%. |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Realització d'un portafoli electrònic on l’estudiant recopila i organitza el documents i evidencies que mostren la seva evolució, trajectòria i reflexions envers els aprenentatge de les pràctiques clíniques i demostren el seu assoliment de competències.
La realització i presentació es obligatòria al 100% |
Sessions clíniques |
Treball cooperatiu guiat per la professora i en grups reduïts, on l'alumnat exposa i reflexiona sobre la pràctica clínica.
La assistència es obligatòria al 100%. |
Activitats d’auto seguiment |
Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds. |
Atenció personalitzada |
Tots/es els/les estudiants tindran una tutora assignada per a qualsevol dubte o necessitat en la realització de les pràctiques. |
Descripció |
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional. La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
Es realitzarà avaluació continua de l’execució de les pràctiques clíniques i aquesta es basarà en l’autoavaluació de l’estudiant, l’avaluació del tutor de la universitat i de les infermeres de la institució on l’estudiant realitza les pràctiques clíniques.
Al finalitzar el període de practiques clíniques s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds.
La assistència es obligatòria al 100% |
65% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
Totes Les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S’avaluarà:La correcta complimentació del dossier de les pràctiques incloent la realització dels diaris reflexius utilitzant el cicle reflexiu de Gibs i la valoració d’un pacient.
A més a més s’avaluarà la pertinença de les preguntes i suggeriments, la capacitat de reflexió i crítica fonamentada, així com les evidencies aportades, les fonts documentals i la capacitat d’anàlisi i síntesis.
És requisit haver superat aquesta part amb una nota mínima de 20 punts sobre 40 per aprovar l'assignatura.
La realització i presentació es obligatòria al 100% |
10% |
Sessions clíniques |
|
Treball cooperatiu guiat per la professora i en grups reduïts, on l'alumnat exposa i reflexiona sobre la pràctica clínica.
La assistència es obligatòria al 100%. |
20% |
Activitats d’auto seguiment |
|
Al finalitzar el període de practiques clíniques, l'alumnat s’avaluarà la consecució de les competències i objectius d’aprenentatge del programa de l’assignatura, mitjançant l’observació directa i l’aplicació d’un instrument d’avaluació per a mesurar els coneixements, habilitats i actituds. |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'enssenyament d'infermeria, , així com les tasques d'autoavaluació i les planificades en el portafoli. Durant les pràctiques clíniques, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells, que no siguin expresament autoritzats, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura, tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del/la rector/a. Sol·licitud de permisos: - Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la/el tutora/or de la universitat o de la coordinadora de l'assignatura.
- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.
- En cas de no assistir a pràctiques, per una causa imprevista, s'ha de comunicar a la unitat on s'estàn fent les pràctiques, a la/el tutora/or de la universitat i/o a la secretària de la Facultat.
- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques, s'ha d'avisar a la/el tutora/or de la institució, la/el responsables del servei i la/el tutora/or de la universitat.
- La/el tutora/or de la universitat demanarà un justificant per escrit de les absències, totals o parcials.
RECUPERACIÓ: Serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius marcats per a la superació de l'assignatura, tinguin faltes d'assitència o que per motius justificats no les hagin pogut realitzar en el periode establert, prèvia valoració dels responsables de l'assignatura. La recuperació és realitarà en el periode establert per la Facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura. | |
Bàsica |
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
|
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas. Última edició disponible.Madrid: McGraw-Hill
KozierB, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, porcesos y prácticas. Última edició disponible. Madrid:Pearson Prentice Hall
Acebedo Urdiales S (ed.), Pràctiques clíniques: manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de Ciències de la Salut, , Tarragona: Publicaciones URV
Kozier B, Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible. Madrid: Interamericana/McGraw-Hill Alfaro- LeFeuvre, R Pensamiento crítico y juicio clínico en enfermeria. Última edició disponible. Barcelona Elsevier Masson Benavent, A; Ferrer, E; Francisco, C. Fundamentos de enfermería. Última edició disponible. Madrid: DAE, S.L. García López,M.; Rodriguez Ponce, C y Toronjo Gòmez, AM. Enfemeria del anciano. Última edició disponible. Ed. DAE (Gurpo Paradigma), Madrid, Valencia Marriner, A. Alligoog MR. Modelos y teorias de enfermeria. Última edició disponible. Madrid: Harcourt Brace de España, S.A. NANDA Internacional. Diagnósticos enfermeros. Definiciones y clasificación 2009-2001. Última edició disponible. Barcelona Elsevier. Potter. P. Fundamentos de enfermeria. Última edició disponible. Barcelona: Harcourt. Kozier, B. Fundamentos de enfermeria: Conceptos, procesos y prácticas. V. I, II. Última edició disponible. Madrid: Pearson Prentice, Hall Torralba, F. Antropología del Cuidar. Última edició disponible. Madrid: MAPFRE, S.A. Watson, J. Le Caring. Última edició disponible. Paris: Seli Arslan.
|
|
Complementària |
|
Marriner- Tomey A, Alligood Mr., Modelos i teorias en enfermería, Última edició disponible, Madrid: Elsevier Science Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo Riopelle L, Grondin L, Phaneuf M , Cuidados de enfermería: un proceso centrado en las necesidades de la persona, Última edició disponible, Madrid: Interamericana McGraw-Hill Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Madrid: Harcourt |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002 | BIOESTADÍSTICA/18244003 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001 | BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004 | FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18244111 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|