DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I Codi 18244111
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
Adreça electrònica mariapaz.querol@urv.cat
maria.daras@urv.cat
marialuisa.paniagua@urv.cat
arantxa.esbri@urv.cat
laia.vilar@urv.cat
ingrid.roca@urv.cat
virginia.marin@urv.cat
Professors/es
QUEROL VIDAL, MARÍA PAZ
DARÁS FENOLLOSA, MARÍA
PANIAGUA ASENSIO, MARIA LUISA
ESBRI BADENES, ARANTXA
VILAR ROCA, LAIA
ROCA BURGUEÑO, INGRID
MARÍN GONZALEZ, VIRGINIA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic simulat. Té com propòsit preparar als estudiants als procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals de la pràctica infermera a un primer nivell de competència.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Utilitza els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si escau)
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
 A9 Aplicar procediments en suport vital bàsic
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
 A17.4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques bàsiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Procediments estàndard de protecció I Mesures d'higiene, asèpsia i esterilització. Rentat de mans.
Valoració de la persona I Exploració física I. Control signes vitals. Palpació mamaria. Exploració de necessitats.
Preparació i administració de medicació. Medicació oral, SNG, tòpica, subcutània (heparina i insulina), oftalmològica i irrigació òtica.
Procediments i cuidatges clínics I Recollida de mostres (glucosúria, cetonúria, sediment d'orina i urinocultiu mitjançant pacient independent i pacient amb sondatge vesical, esput, frotis i coprocultiu). Ergonomia. Cures de confort (Higiene i cura del cos, realització de llit ocupat i canvis posturals). Col·locació de bolquer i col·lector.
Mesures de seguretat i prevenció de caigudes.
Tècniques de relaxació
Suport vital bàsic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A9
A14
A17.4
24 10 34
Estudis previs
A2
A4
A9
A14
A17.4
5 3 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 15 17
Proves orals
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació de les estudiants i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, a les sales de simulació els diferents procediments (llits, higiene de la pell i postural, tècniques de mobilització, i mesures de seguretat...), i intervencions de cuidatge tenint en compte la seguretat i el benestar de la persona.
Estudis previs Estudi dels continguts de l'assignatura amb els diferents escenaris, segon els objectius dels temes i que exigeix un treball previ a les pràctiques de laboratori.
Atenció personalitzada Durant tot el curs les professores tindran un horari de tutoria a disposició de les estudiants per a qualsevol consulta.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d’aprenentatge de l’assignatura, l’estudiant té assignat un/a tutor/a infermera/o professor/a de la universitat, que realitza la tutorització individualitzada directa durant l’horari de practiques, guiant a l’estudiant en el seu aprenentatge, en l’aplicació de procediments, en la observació, vigilància i reflexió en acció, així com en actituds de relació d’ajuda, interrelació i integració amb l’equip professional. La tutoria és individualitzada i de grup per a fomentar la reflexió i l’aprenentatge davant les diferents situacions de cuidatges que es presenten en el desenvolupament de las practiques clíniques.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
Mitjançant proves objectives escrites s'avaluarà els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació.

És requisit contestar al 95% de les preguntes dels exàmens per a que aquests siguin corregits. En cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa.
Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.
És obligatòria l’assistència a les sessions.
50%
Proves orals
A2
A4
A9
A14
A17.4
Mitjançant les proves orals s’avaluaran els procediments treballats a les pràctiques de laboratori, avaluant-se la pertinença de les respostes a les preguntes i l’expressió oral

Es requisits aprovar aquestes proves per aprovar l’assignatura.

És obligatòria l’assistència a les sessions.
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència als laboratoris és obligatòria. Les faltes s'han de justificar i la professora farà les recomanacions o indicacions per a superar les parts de l'assignatura treballades en les sessions a les que l'/la estudiant no ha assistit.

- La prova mixta i la prova oral es consideraràn aprovades amb una qualificació mínima de 50 (5,0). El temari de la prova estarà relacionat amb els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació.

Nota final: Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades (proves orals i proves mixtes).

Recuperació (segona convocatòria):

En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts suspeses.

Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació.

- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen.

- La prova mixta i la prova oral es considerarnà aprovades amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica
Esteve Reig J, Mitjans Galitó J, Enfermería: técnicas clínicas, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill
 Kozier B, Berman A, Erb G, Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas, Última edició disponible, Madrid:Pearson Prentice Hall
 Fernández Ferrín C, Enfermeria Fundamental, Última edició disponible, Barcelona: Masson
 Potter PA, Perry SG, Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Harcourt
 Kozier B., Técnicas en enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: McGraw-Hill / Interamericana

Complementària

Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson
 North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Harcourt
 Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
 Benavent Garces MA, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18244109

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002
BIOESTADÍSTICA/18244003
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent