DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I Codi 18244111
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BERENGUER POBLET, MARTA
Adreça electrònica marta.berenguer@urv.cat
maria.daras@urv.cat
anamaria.escobar@urv.cat
laura.vinallonga@urv.cat
laia.gine@urv.cat
roberto.hoyos@urv.cat
maria.vizcarro@urv.cat
Professors/es
BERENGUER POBLET, MARTA
DARÁS FENOLLOSA, MARÍA
ESCOBAR JUAN, ANA MARIA
VIÑALLONGA MORENO, LAURA
GINÉ BERTOMEU, LAIA
HOYOS MIRALLES, ROBERTO
VIZCARRO CRISTOFUL, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><div><br /></div><div>Es tracta d'una assignatura obligatòria de caràcter pràctic simulat. Té com propòsit preparar als estudiants als procediments, valoracions i cures clíniques més habituals de la pràctica infermera a un primer nivell de competència. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Utilitza els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si escau)
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
 A9 Aplicar procediments en suport vital bàsic
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
 A17.4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida.
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques bàsiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Procediments estàndard de protecció I Mesures d'higiene, asèpsia i esterilització. Rentat de mans.
Valoració de la persona I
Exploració física Control de signes vitals. Exploració de necessitats.
Preparació i administració de medicació. Medicació oral, SNG, tòpica, subcutània (heparina i insulina), oftalmològica i irrigació òtica.
Procediments i cuidatges clínics I Recollida de mostres (glucosúria, cetonúria, sediment d'orina i urinocultiu mitjançant pacient independent i pacient amb sondatge vesical, esput, frotis i coprocultiu). Ergonomia. Cures de confort (Higiene i cura del cos, realització de llit ocupat i canvis posturals). Col·locació de bolquer i col·lector.
Mesures de seguretat i prevenció de caigudes.
Tècniques de relaxació
Suport vital bàsic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A9
A14
A17.4
24 10 34
Estudis previs
A2
A4
A9
A14
A17.4
5 3 8
Debats
A2
A4
A9
A14
A17.4
1 1 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 15 17
Proves orals
A2
A4
A9
A14
A17.4
2 12 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Recollir informació de les estudiants i presentació de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, a les sales de simulació els diferents procediments (llits, higiene de la pell i postural, tècniques de mobilització, i mesures de seguretat...), i intervencions de cures tenint en compte la seguretat i el benestar de la persona.
Estudis previs Estudi dels continguts de l'assignatura amb els diferents escenaris, segon els objectius dels temes i que exigeix un treball previ a les pràctiques de laboratori.
Debats Integrar el coneixement teòric i pràctic
Atenció personalitzada Durant tot el curs totes les professores.
Atenció a qualsevol dubte de l'assignatura presencial o virtual.
Amb cita prèvia.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
Prova objectiva escrita, on s'avaluaran els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació.
S'informarà als alumnes d les característiques de la prova mixta mitjançant moodle.
En cas de ser test, és requisit contestar al 95% de les preguntes dels exàmens perquè aquest sigui corregit. En cas que l'estudiant no compleix aquest requisit la prova restarà suspesa.

És requisit aprovar aquesta prova per aprovar l’assignatura. La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

40%
Proves orals
A2
A4
A9
A14
A17.4
Proves orals, on s’avaluaran els procediments treballats a les pràctiques de laboratori, la pertinença de les respostes a les preguntes, l’expressió oral, l'aptitud i l'actitud. Hi haurà dues proves orals, una per quadrimestre.
S'avaluarà la participació en la "demo".

És requisit aprovar totes les proves per aprovar l’assignatura.
Les proves orals es consideraran aprovades amb una qualificació mínima de 50 (5,0) cadascuna.

És obligatòria l’assistència a totes les sessions (tallers).
60%
Altres   En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts suspeses.
El professorat informarà, en el seu moment, quantes proves orals s’han fer per quadrimestre a la recuperació.
El temari de les proves estarà relacionat amb els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació. Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes formulades.
La prova mixta i les proves orals es consideraran aprovades amb una qualificació mínima de 50 (5,0) cadascuna.
En cas de suspendre l'assignatura no es guardarà cap nota per al curs següent.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència als laboratoris/tallers/sessions és obligatòria. Les faltes s'han de justificar i la professora farà les recomanacions o indicacions per assistir a les sessions a les quals l'/la estudiant no hagi assistit, sempre dins l’horari establert.

Cada absència tindrà una penalització a la nota final de l'assignatura.

En cas de dues absències no justificades l'estudiant no es podrà presentar a la prova oral del quadrimestre corresponent.


La prova mixta i les proves orals es consideraran aprovades amb una qualificació mínima de 50 (5,0). El temari de les proves estarà relacionat amb els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació.
Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes formulades (en la part test). En els casos o pregunta curta no s'aplica.
Els exàmens es realitzaran de forma presencial.
Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades (proves orals i proves mixtes).


Recuperació (segona convocatòria): En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts suspeses.

El professorat informarà, en el seu moment, quantes proves orals s’han de fer per quadrimestre per superar la segona convocatòria.
El temari de les proves estarà relacionat amb els conceptes teòrics i continguts treballats als laboratoris o sales de simulació. Perquè la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes formulades. 
La prova mixta i les proves orals es consideraran aprovades amb una qualificació mínima de 50 (5,0) cadascuna. 
En cas de suspendre l'assignatura no es guardarà cap nota per al curs següent.

D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Fonts d'informació

Bàsica
  • Berman A, Snyder S, Kozier B, Erb GL. Kozier y Erb fundamentos de enfermería: conceptos, proceso y práctica. Novena edición. Madrid: Pearson Educación; 2013.
  • Esteve Reig J, Mitjans Galitó J. Enfermería: técnicas clínicas. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999.
  • Fernández Ferrín C. Enfermería fundamental. Barcelona: Masson; 2000. 
  • Kozier B. Técnicas en enfermería clínica. Madrid [etc: McGraw-Hill/Interamericana; 1999. 
  • Myers E. Notas de enfermería. 3a ed. México: McGraw-Hill; 2008. 
  • Perry, Anne, G. i la Patricia A. Potter. Guía Mosby de habilidades y procedimientos en enfermería. Disponible a: ClinicalKey Student, (9th Edició). Elsevier Limited (UK), 2019. https://clinicalkeymeded.elsevier.com/reader/books/9788491134206/epubcfi/6/8%5B%3Bvnd.vst.idref%3DB978849113415200091X%5D!/4/2/8%5Bp0010%5D/4
  • Potter PA, Perry AG. Fundamentos de enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; 2015. 

 

Complementària
  • Benavent Garces MA, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C., Fundamentos de enfermería., Última edició disponible, Madrid: Difusión Avances de Enfermería
  • Benner PE, Práctica progresiva en enfermería: manual de comportamiento profesional, Última edició disponible, Barcelona: Grijalbo
  • Luís Rodrigo MT, Los diagnosticos enfermeros: revisión crítica y guía práctica, Última edició disponible, Barcelona: Masson  
  • North American Nursing Diagnosis Association, Diagnósticos enfermeros de la NANDA: definiciones y clasificación, Última edició disponible, Harcourt
Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LES PRÀCTIQUES CLÍNIQUES/18244109

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA I MICROBIOLOGIA/18244004
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18244101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent