DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II Codi 18244112
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PLA CANALDA, ELSA
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
mireia.benedicto@urv.cat
raquelestela.criado@urv.cat
laia.vilar@urv.cat
rut.marti@urv.cat
ester.guillamon@urv.cat
elisabet.torrubia@urv.cat
mariateresa.cerda@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MAURI MAURI, PILAR
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
BENEDICTO GALIANA, MIREIA
CRIADO PERSONAT, RAQUEL ESTELA
VILAR ROCA, LAIA
MARTÍ ARQUÉS, RUT
GUILLAMÓN ALBALAT, ESTER
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
CERDÁ LEAL, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant Les Pràctiques de simulació clínica II és una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulat que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals en la pràctica infermera. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potència l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'estudiant deu adquirir abans d'entrar en contacte amb malalts i familiars. També les pràctiques de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A18.2 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A19.5 Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Procediments estàndard de protecció II Rentat quirúrgic de mans. Camp estèril. Vestir-se per realitzar procediments que requereixen esterilitat. Posar-se guants estèrils.
Unitat temàtica II: Valoració de la persona Valoració i exploració física en la infància
Unitat temàtica III:Administració de medicació per via parenteral. Generalitats de l'administració de medicació per via parenteral. Seguretat del pacients. Preparació i administració de fàrmacs per via intradèrmica, subcutània, intramuscular i endovenosa. Preparació i administració de perfusions endovenoses. Càlcul de dosis.
Unitat temàtica IV: Procediments clínics II Venopunció: extracció de sang venosa. Canalització d'una via perifèrica.
Preparació i control del pacient en proves diagnòstiques.
Inserció de catèters venosos perifèrics.
Punció arterial.
Espirometria, fisioteràpia respiratòria i teràpia inhalatoria.
Oxigenoteràpia.
ECG.
Inserció i retirada de sonda nasogàstrica.
Inserció i retirada de sonda vesical.
Cures de l'estoma.
Valoració i cures de ferides i drenatges.
Embenats i immobilitzacions.
Valoració i suport a la gestant.
RCP bàsica (infància)

Unitat temàtiva V: Simulació Integrar tots els coneixements adquirits al llarg de les simulacions i de les teories per aplicar-ho a casos clínics simulats. Farem ús de les habilitats comunicatives per poder resoldre els casos amb èxit.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Estudis previs
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
5 25 30
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
42 42 84
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
8 0 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Estudis previs Visionat del material audiovisual associat a la pràctica (tantes vegades com trobeu necessari)
Lectura de les guies didàctiques i dels articles associats a la pràctica
Simulació Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de les diferents tècniques i procediments
Supòsits pràctics/ estudi de casos Pràctica reflexiva de les activitats simulades emmarcades en situacions clíniques que permeten la integració de coneixements teòric i pràctics i la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
La simulació s'avaluarà mitjançant dues proves a cada semestre, que constaran d'una prova escrita (prova 1) i una de pràctica (prova 2) :

Prova 1: integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic


Prova 2: Demostració d’una o dues de les pràctiques realitzades. Aquesta prova es corregirà mitjançant rúbrica que identificarà i graduarà la correcció del procediment demostrat.


80%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
Aquesta pràctica s'avaluarà mitjançant la signatura de l'assistència i la presentació de les pràctiques reflexives. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà de firmar el consentiment informat per poder realitzar les simulacions.

Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades (proves mixtes i pràctiques) que s'aprovaran amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts. En la a prova pràctica és imprescindible haver-se presentat en primera convocatòria per poder anar a la segona, excepte en casos justificats.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas (2 vol), Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: Pearson
Edo, M et al, Manual de procediments i tècniques d'infermeria en pediatria, Última edició disponible, Universitat Autònoma de Barcelona
New England Journal of Medicine, Videos In Clinical Medicine, The New England Journal of Medicine,, Darrera acutalització disponible a http://www.nejm.org/multimedia/medical-videos, New England Journa,

Complementària Ruiz Mata, F., Manual de procediments d'infermeria I. , Última edició disponible, Universitat autònoma de Barcelona
Ruiz Mata, F. , Manual de procediments d'infermeria II. , Última edició disponible, Universitat autònoma de Barcelona
Perry AG, Potter PA, Gui?a Mosby de habilidades y procedimientos en enfermeri?a, Última edició disponible , Elsevier
Webb A , Procedimientos en enfermería , Última edició disponible , Barcelona: Wolters Kluwer
Ruíz Moreno J, Martín Delgado MC, García-Penche Sánchez R, Procedimientos y técnicas de enfermería, Última edició disponible, Editorial Rol S.A.
Grupo multidisciplinar en Acceso Vascular, Plataforma enfermera sobre accesos vasculares, , www.grumav.es
Pamela Lynn MSN, RN , Enfermería clínica de Taylor. Manual de competencias y procedimientos, Última edició disponible, Wolters Kluwer

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18244102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18244104
FARMACOLOGIA/18244107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18244111
 
Altres comentaris
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent