DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II Codi 18244112
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PLA CANALDA, ELSA
Adreça electrònica mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
rut.marti@urv.cat
ester.guillamon@urv.cat
raquel.sapina@urv.cat
mariapilar.beltrol@urv.cat
alexandra.borrull@urv.cat
mariadolores.teruel@urv.cat
mireia.fornos@urv.cat
Professors/es
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MAURI MAURI, PILAR
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
MARTÍ ARQUÉS, RUT
GUILLAMÓN ALBALAT, ESTER
SAPIÑA BELTRAN, RAQUEL
BELTROL JULIAN, MARIA PILAR
BORRULL SEGUIN, ALEXANDRA
TERUEL ROLDAN, MARIA DOLORES
FORNÓS CARDERA, MIREIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Les Pràctiques de simulació clínica II és una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulat que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges clínics més habituals en la pràctica infermera. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potència l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'estudiant deu adquirir abans d'entrar en contacte amb malalts i familiars. També les pràctiques de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els casos clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A14 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació en el laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A18.2 Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A19.5 Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Procediments estàndard de protecció II Rentat quirúrgic de mans. Camp estèril. Vestir-se per realitzar procediments que requereixen esterilitat. Posar-se guants estèrils.
Unitat temàtica II: Valoració de la persona Valoració i exploració física en la infància
Unitat temàtica III:Administració de medicació per via parenteral. Generalitats de l'administració de medicació per via parenteral. Seguretat del pacients. Preparació i administració de fàrmacs per via intradèrmica, subcutània, intramuscular i endovenosa. Preparació i administració de perfusions endovenoses. Càlcul de dosis.
Unitat temàtica IV: Procediments clínics II Venopunció: extracció de sang venosa. Canalització d'una via perifèrica.
Preparació i control del pacient en proves diagnòstiques.
Inserció de catèters venosos perifèrics.
Punció arterial.
Espirometria, fisioteràpia respiratòria i teràpia inhalatoria.
Oxigenoteràpia.
ECG.
Inserció i retirada de sonda nasogàstrica.
Inserció i retirada de sonda vesical.
Cures de l'estoma.
Valoració i cures de ferides i drenatges.
Embenats i immobilitzacions.
Valoració i suport a la gestant.
RCP bàsica (infància)

Unitat temàtiva V: Simulació Integrar tots els coneixements adquirits al llarg de les simulacions i de les teories per aplicar-ho a casos clínics simulats. Farem ús de les habilitats comunicatives per poder resoldre els casos amb èxit.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Estudis previs
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
5 25 30
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
42 42 84
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
8 0 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Estudis previs Visionat del material audiovisual associat a la pràctica (tantes vegades com trobeu necessari)
Lectura de les guies didàctiques i dels articles associats a la pràctica
Simulació Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de les diferents tècniques i procediments
Supòsits pràctics/ estudi de casos Tasca relacionada amb les activitats simulades emmarcades en situacions clíniques que permeten la integració de coneixements teòric i pràctics i la resolució de problemes.
Atenció personalitzada Es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions online, en horaris concertats prèviament per correu.

En cas de poder realitzar-se presencialment, es faran tutories presencials personalitzades, prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Simulació
A2
A4
A14
A17.4
A18.2
A19.5
A23.2
La simulació s'avaluarà mitjançant dues proves a cada semestre, que constaran d'una prova escrita (prova 1) i una de pràctica (prova 2) :

Prova 1: integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic


Prova 2: Demostració d’una o dues de les pràctiques realitzades. Aquesta prova es corregirà mitjançant rúbrica que identificarà i graduarà la correcció del procediment demostrat.


80%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A17.4
A19.5
A23.2
Aquesta pràctica s'avaluarà mitjançant la signatura de l'assistència i la presentació de les tasques assignades. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà de firmar el consentiment informat per poder realitzar les simulacions.

Per aprovar l'assignatura és necessari tenir totes les parts aprovades (proves mixtes i pràctiques) que s'aprovaran amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà cadascuna de les parts. En la a prova pràctica és imprescindible haver-se presentat en primera convocatòria per poder anar a la segona, excepte en casos justificats.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions de la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

D'acord amb l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estaran limitats, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas (2 vol), Última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica, Última edició disponible, Madrid: Pearson
Edo, M et al, Manual de procediments i tècniques d'infermeria en pediatria, Última edició disponible, Universitat Autònoma de Barcelona
New England Journal of Medicine, Videos In Clinical Medicine, The New England Journal of Medicine,, Darrera acutalització disponible a http://www.nejm.org/multimedia/medical-videos, New England Journa,
Juan Martín-Romo Mejías (coordinador), Reanimación cardiopulmonar pediátric, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/105460, 2ª edición.Málaga: ICB,SL (2012)
Gámez Álvarez I.P., Accesos venosos en pediatría: guía práctica, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/40552?page=1, México D.F: Editorial Alfil, S. A. de C. V. (2012)

Reanimación cardiopulmonar pediátrica

Complementària Ruiz Mata, F., Manual de procediments d'infermeria I. , Última edició disponible, Universitat autònoma de Barcelona
Ruiz Mata, F. , Manual de procediments d'infermeria II. , Última edició disponible, Universitat autònoma de Barcelona
Perry AG, Potter PA, Gui?a Mosby de habilidades y procedimientos en enfermeri?a, Última edició disponible , Elsevier
Webb A , Procedimientos en enfermería , Última edició disponible , Barcelona: Wolters Kluwer
Ruíz Moreno J, Martín Delgado MC, García-Penche Sánchez R, Procedimientos y técnicas de enfermería, Última edició disponible, Editorial Rol S.A.
Grupo multidisciplinar en Acceso Vascular, Plataforma enfermera sobre accesos vasculares, , www.grumav.es
Pamela Lynn MSN, RN , Enfermería clínica de Taylor. Manual de competencias y procedimientos, Última edició disponible, Wolters Kluwer

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18244102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18244104
FARMACOLOGIA/18244107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18244111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent