DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) CURES PAL·LIATIVES Codi 18244113
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ARAGONES FERRER, ADORACIÓ
Adreça electrònica maria.daras@urv.cat
ester.guillamon@urv.cat
elisabet.torrubia@urv.cat
adoracio.aragones@urv.cat
susana.martin@urv.cat
Professors/es
DARÁS FENOLLOSA, MARÍA
GUILLAMÓN ALBALAT, ESTER
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
ARAGONES FERRER, ADORACIÓ
MARTÍN HERNÁNDEZ, SUSANA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d'higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L'estudiant s'ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p></div><div>Les cures pal·liatives tenen com a objectiu fomentar la promoció del confort i la qualitat de vida de malalts i familiars, mitjançant el control del dolor i altres símptomes, el suport emocional, la comunicació i el treball en equip.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
 A25 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
 A23.2 Identificar les pèrdues que es produeixen per la malaltia al llarg del cicle vital i la seva repercussió en tots els components de la família
Donar la informació adequada a la situació, respectant les decisions del pacient i la família
 A25 Conèixer i aplicar les cures d'infermeria per proporcionar i garantir benestar, qualitat i seguretat a l'individu i la família
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1 Introducció a les cures pal·liatives - Definició de conceptes generals.
- Evolució històrica de la atenció a les persones al final de la vida i la creació de les Unitats de Cures pal·liatives.
- Organització i serveis d'atenció de les cures pal·liatives.

TEMA 2 Els símptomes en el procés final de la vida. - Control dels símptomes més freqüents: dolor. símptomes digestius, respiratoris i neurològics.
- Principis generals del control de símptomes: avaluació, tractaments farmacològics i no farmacològics més habituals
TEMA 3 L'acompanyament i l'atenció al final de la vida - Significat de l'acompanyament al malalt i a la família en el procés final de la vida.
Anàlisi i reflexió sobre les emocions i sentiments davant la pèrdua i la mort, tant de les persones que tenen cura com de les persones cuidades.
- Confiança i comunicació entre malalt-família-equip
- El procés de dol en el malalt i la família.
TEMA 4 Cures específiques d'infermeria al malalt i família al final de la vida - Cures de confort físic i emocional al malalt i família.
- Agonia: signes d'agonia, cures en l'agonia i cures post-mortem.
- Cures a la família en els moments post-morten.
TEMA 5 Aspectes ètics en la atenció al final de la vida - Dilemes ètics en la presa de decisions.
- Voluntats anticipades i testament vital.
- Eutanàsia, suïcidi assistit, limitació de l'esforç terapèutic, sedació pal·liativa...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A14
A23.2
A25
4 6 10
Sessió Magistral
A14
A23.2
A25
7 3.5 10.5
Treballs
A14
A23.2
A25
6 12 18
Debats
A14
A23.2
A25
4 6 10
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A14
A23.2
A25
8 16 24
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A14
A23.2
A25
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació
Seminaris Treball en profunditat sobre un tema. Ampliació i relació dels continguts donats en les sessions magistrals. Els seminaris són obligatoris
Sessió Magistral Exposició de continguts de manera interactiva i participativa
Treballs Es farà una tasca de recerca en grup destinada a demostrar la comprensió d'arguments i conceptes de les classes obligatòries (teòrica, seminaris i laboratori pràctic d'infermeria integrativa)
Debats Visualització i cinefòrum de pel·lícules ii/o documentals projectades a l'aula, debats en grups petits i en grup gran. Els debats són obligatoris
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. Els ABP són obligatoris
Atenció personalitzada Es faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats&nbsp;?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.vEs faran tutories presencials personalitzades a tot l'alumnat prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes a les professores mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura al Moodle.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A14
A23.2
A25
Es valorarà la participació activa i la presentació dels treballs de grup i/o individuals. 6%
Treballs
A14
A23.2
A25
Es farà una tasca de recerca en grup destinada a demostrar la comprensió d'arguments i conceptes de les classes (teòrica, seminaris i laboratori pràctic d’infermeria integrativa) 16%
Debats
A14
A23.2
A25
Es valorarà la participació activa i la presentació dels treballs de grup i/o individuals. 12%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A14
A23.2
A25
Es valorarà: la responsabilitat, gestió de la informació, treball en grup, capacitat de crítica i autocrítica i comunicació.
Avaluacions proves pràctiques de demostració d'habilitats
16%
Proves mixtes
A14
A23.2
A25
Les proves mixtes poden combinar:
Preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test.
El temari de les proves estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, ABP, Debats i Seminaris
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Important:

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. 

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant".

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

La nota final de l'assignatura és la suma dels percentatges obtinguts en la prova mixtes i/o treballs. Per poder fer la suma s'han de tenir aprovades totes les tasques avaluatives. 

- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95 % de les preguntes.

- L'alumne que no superi la prova mixta i/ o les tasques avaluatives s'ha de presentar-se a la prova de recuperació (segona convocatòria).

- Cada falta d'assistència no justificada a les activitats obligatòries descomptarà 1 punt de la nota final.

Recuperació en convocatòria oficial (2a convocatòria):

Realització d'una prova mixta que integrarà preguntes curtes i/o preguntes tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, els seminaris, els debats, i  els ABP. 

- Per a que la prova mixta sigui corregida, l'estudiant ha d'haver respost el 95% de les preguntes de cadascuna de les parts que la composen.

- La prova mixta es considerarà aprovada amb una qualificació mínima de 50 (5,0).

Recuperació en convocatòria extraordinària:

- Quan un estudiant, per causes de força major i/o en casos excepcionals, no pugui assistir a una activitat avaluativa i sigui acceptada la seva sol· licitud de convocatòria extraordinària, l'activitat avaluativa podrà ser mitjançant prova mixta i/o prova oral.


Fonts d'informació

Bàsica Astudillo, W. Hendinueta, C. Astudillo, E., Cuidados del Enfermo en fase terminal y atención a su familia., última edició publicada, EUNSA
García González, Asunción (coord), Enfermería en cuidados paliativos, última edició publicada, Editorial Universitaria Ramón Areces
Sociedad Española de Cuidados Paliativos, Guía de cuidados paliativos, , www.secpal.com
Sanz Ortiz i cols, Cuidados Paliativos, última edició publicada, Ministerio de Sanidad y Consumo
López Imedio, E., Enfermería en cuidados paliativos, última edició publicada, Panamericana S.A.
• Benito, E. Barbero, J. Payás, A., El acompañamiento espiritual en cuidados paliativos. Grupo de trabajo sobre espiritualidad en cuidados Paliativos de la SECPAL., , http://www.paliativossinfronteras.com/upload/publi
• Martínez Cruz, M., Monleón Just, M., Carretero Lanchas, Y., &amp; García-Baquero Merino, M., ). Enfermería en cuidados paliativos y al final de la vida., última edició publicada, Barcelona: Elsevier

Complementària Gómez Sancho, M., Cuidados Paliativos e Intervención psicosocial en enfermos terminales, última edició publicada, Instituto Canario de Estudios y Promoción Social
Maria Hernández Martín, Que no, que no me muero: y si me muero no es el fin del mundo, última edició publicada, modernito book
Bermejo, J., Acompañamiento espiritual en cuidados paliativos (Cuadernos del centro de humanización de la salud, 16), última edició publicada, Santander: Sal Terrae
SECPAL, Planes de cuidados estandarizados de enfermería dirigidos a paciente y familia en procesos avanzados y terminales., última edició publicada, 2ª ed. Saned grupo.
Porta, P. Gómez-Batiste, X. Tuca, A., Manual de control de síntomas en pacientes con cáncer avanzado y terminalterminal, última edició publicada, Arán
Arranz, P. Barbero, J.J. Barreto, P. Bayés, R., Intervención emocional en cuidados paliativos. Modelos y protocolos, última edició publicada, Ariel Ciencias Médica
Gozález Otero, J. Stablé Duharte, M, Cuidados paliativos: recomendaciones para Atención Primaria, última edició publicada, Ed. Médica Panamericana
Ariès, P., La muerte en Occidente, última edició publicada, Argos Vergara
Jomain, C., Morir en la tendresa, Vic. 1988, Eumo
Kübler-Ros, E., La muerte: un amanecer, Luciérnaga, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Sobre la muerte i los moribundos, Barcelona 1993, Grijalbo
Torralba, F., El sofriment un nou tabú?, Barcelona 1995, Caret
Suarez, M., Diagnóstico cáncer: mi lucha por la vida, Barcelona 2003, DeBolsillo
Gili, E., La sonrisa de Elisabeth, Barcelona 2002, Ed Martínez Roca
Roussel, M., La cuenta atrás, Barcelona 2002, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Vivir hasta despedirnos, Barcelona 1991, Luciérnaga
Kübler-Ros, E., Morir es de vital importancia, última edició publicada, Luciérnaga
Rodríguez, P., Morir es nada, última edició publicada, Edicciones B
Gómez Sancho, M., Diagnóstico cáncer... ¿cómo decírselo?, última edició publicada, Aran
Monje Sanchez, M A., Sin miedo: cómo afrontar la enfermedad y el final de la vida, última edició publicada, EUNSA. Ediciones Universidad de Navarra, SA
Dirigida por Mike Nichols., Amar la vida, ,
Eduardo Chapero-Jackson, Alumbramiento, ,
Jean Pierre Ameris, La vida, ,
Antoni P. Canet, Las alas de la vida, ,
Antonio Mercero, Planta cuarta, ,
Isabel Coixet, Mi vida sin mi, ,
Carl Franklin, Cosas que importan, ,
Chis Columbus, Quedate a mi lado, ,
Triviño Caballero R, Rodriguez-Arias D (editores), Cuestiones de vida y muerte: perspectivas éticas y jurídicas en torno al nacer y al morir, última edició publicada, Pozuelo de Alarcon: Plaza y Valdés



Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent