DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT Codi 18244114
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MATEU GIL, MARÍA LUISA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
elisabet.torrubia@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura vol donar coneixer els alumnes la necessitat de la programació en salut com a mesura preventiva i de promoció de la salut per la qual cosa introdueix els programes de salut més freqüents que es porten a terme en la atenció comunitària. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
 A16.2 Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
 A16.3 Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
 A16.8 Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Presentació de l'assignatura
Tema I: Atenció Primaria:concepte i evolució
Funcions d'Infermeria en Atenció Primaria

Tema II: Programa de control de la Hipertensió Arterial

Tema III: Programa de control de la Diabetis

Tema IV: Programa de control de les Dislipèmies

Tema V: Programa de control de la Obesitat

Tema VI: Programa Salut i Escola

Tema VII: Programa Pacient Expert

Tema VIII: Programa Pacient Complex

Tema IX: Programa Síndrome de Sensibilitat Central

Tema X: Programa ATDOM
Tema XI: Programa d'actuació en relació a la violencia de gènere

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
17 25.5 42.5
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura on s'explica la metodologia, objectius, contingut i evaluació
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives
Seminaris Treball en grup de temes monogràfics per a resoldre els casos plantejats.
L'assistència té pes a la nota.
Atenció personalitzada Es farà atenció personalitzada als alumnes

Atenció personalitzada
Descripció

S'oferirà atenció personalitzada als alumnes. També es podrà realitzar mitjançant l'espai moodle de l'assignatura , el correu electrònic i/ o videoconferència


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
Se realitzarà una prova objectiva. 80%
Seminaris
A16.1
A16.2
A16.3
A16.8
CT3
CT4
Es valorarà l'assistència, participació i resolució dels casos treballats a l'aula 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

-->


Fonts d'informació

Bàsica Espinas Bosquet J, Guia de actuacion en Atencion Primaria, , Sociedad española de medicina familiar y comunitar
Generalitat de Catalunya, Departament de Salut, ,
Caja Lopez, Carmen, Enfermeria Comunitaria Vol III Atención Primaria, , Masson
Sanchez Morena, A, Enfermeria Comunitaria. Actuación de enfermeria comunitaria. Los programas y sistemas de salud, , McGraw-Hill Interamericana de España
José Ramón Martínez Riera ; Rafael del Pino Casado, Manual práctico de enfermería comunitaria, , https://www-elsevierelibrary-es.sabidi.urv.cat/pro

Complementària Generalitat de Catalunya, Protocol per a l'abordatge de la violencia masclista en l'àmbit de la salut a catalunya, ,
Ministerio de Sanidad y Consumo, Protocolo común para la actuación sanitaria ante la violencia de género, ,
CAMFIC, VIOLÈNCIA DE GÈNERE I ATENCIÓ PRIMÀRIA DE SALUT: Una visió des de la consulta, Ultima, CAMFIC

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent