DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INFERMERIA EN CUIDATGES CRÍTICS Codi 18244116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Juny, Jul., Set.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
encarna.bonfill@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura té com a propòsit prepara als estudiants en l'atenció d'infermeria en situacions crítiques; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d'afrontament i les necessitats d'atenció per al manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.3 Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació al llarg del cicle vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A7 Conèixer maneres de donar suport a la recuperació i la salut en els processos d'adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
 A9 Reflexionar des de casos pràctics sobre l'ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
 A14 Prendre consciència de la necessitat d'humanització d'entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona, gènere i la diversitat multicultural
Explorar l'estrès i l'afrontament en escenaris i situacions crítiques de salut
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I




Unitat temàtica II





Unitat temàtica III





Unitat temàtica IV



Unitats de cures al malalts crítics i emergències:entorns terapèutics i tecnològics confort i humanització. reflexions sobre LSTV


Triatge. Control de la infecció. Problemes respiratoris greus. Problemes neurològics greus. Arítmies. Analgèsia i sedació. Shock, fallo multiorgànic. malalt politraumatitzat. Gran cremat, activació de codis d'emergències. Comunicació i afrontament de l'estrès malalt , família i professional.


El nen en situacions crítiques i entorns de cuidatge




Lesions i discapacitats, maneig dels símptomes i vivències.Adaptació als canvis i reestructuració de rols.



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
32 32 64
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
12 24 36
Seminaris
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
14 28 42
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
Elaboració de pla de treball grupal i/ o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal 20%
Seminaris
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
Assistència, participació i respostes encertades mitjançant l'eina turning point. S'avaluaran els exercicis pràctics treballats a l'aula, actitud i participació 20%
Proves mixtes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la materia i preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovada la prova mixta.

En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada:

-A la prova mixta es recuperaran tots els continguts de l'assignatura amb el mateix tipus d'examen, aquesta categoria es considerara aprovada si la nota es igual o superior a 5.

-Dels seminaris i ABP no hi ha recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica Fernández Ayuso, D... [et al.]., Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,, Barcelona:2008.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011.
Lynn-McHale DJ, Carlson KK., Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible,
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible,
Fuentes i Pumerola, Concepció, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona,2010
Sánchez Manzanera, Ramón, Atención especializada de enfermeria al paciente ingresado en cuidados intensivos, Formación Alcala, Alcala de real , Jaén, 2016
ERGON, Cuidados críticos del niño con patología cardíaca, ERGON, Majadahonda, Madrid, 2018
Marbán, cop, Cuidados críticos, Marbán, cop, Madrid, 2013
Editorial Médica Panamericana, Medicina intensiva en el enfermo crítico, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2019
Wolters Kluwer, cop, Enfermería del paciente en estado crítico, Wolters Kluwer, cop, L'Hospitalet de Llobregat , 2016
Aragonés Manzanares, María del Rocío, Cuidados intensivos : atención integral al paciente crítico, Editorial Médica Panoamericana, Madrid, 2016

Complementària Rivas M., Manual de urgencias,, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ª ed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible,
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A., Procedimientos y técnicas en el paciente crítico., Masson, DL, última edició dispònible,
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M.,, Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., , Madrid : DAE, DL , 2003
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza; Carmona Monge Francisco Javier,, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorial centro de estudios Ramon Areces, S.A, Madrid 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A., Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances de Enfermería, , Madrid:2007
Gómez O, Salas L,, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos,, Jims Prayma, Barcelona 2006
Álvarez González MJ, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica., Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18244102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18244104
FARMACOLOGIA/18244107


 
Altres comentaris
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent