Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5.3 |
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació al llarg del cicle vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
| | A7 |
Conèixer maneres de donar suport a la recuperació i la salut en els processos d'adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
| | A9 |
Reflexionar des de casos pràctics sobre l'ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
| | A14 |
Prendre consciència de la necessitat d'humanització d'entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona, gènere i la diversitat multicultural
Explorar l'estrès i l'afrontament en escenaris i situacions crítiques de salut
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I
Unitat temàtica II
Unitat temàtica III
Unitat temàtica IV
|
Unitats de cures al malalts crítics i emergències:entorns terapèutics i tecnològics confort i humanització. reflexions sobre LSTV
Triatge. Control de la infecció. Problemes respiratoris greus. Problemes neurològics greus. Arítmies. Analgèsia i sedació. Shock, fallo multiorgànic. malalt politraumatitzat. Gran cremat, activació de codis d'emergències. Comunicació i afrontament de l'estrès malalt , família i professional.
El nen en situacions crítiques i entorns de cuidatge
Lesions i discapacitats, maneig dels símptomes i vivències.Adaptació als canvis i reestructuració de rols.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
32 |
32 |
64 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Seminaris |
|
14 |
28 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part de l'estudiant.
|
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge |
Descripció |
Es faran tutories personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/ o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal |
20% |
Seminaris |
|
Assistència, participació i respostes encertades mitjançant l'eina turning point. S'avaluaran els exercicis pràctics treballats a l'aula, actitud i participació |
20% |
Proves mixtes |
|
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la materia i preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es requisit tenir aprovada la prova mixta. En segona convocatòria es recuperaran les parts no superades d'acord amb el que ha estat l'avaluació continuada: -A la prova mixta es recuperaran tots els continguts de l'assignatura amb el mateix tipus d'examen, aquesta categoria es considerara aprovada si la nota es igual o superior a 5. -Dels seminaris i ABP no hi ha recuperació. | |
Bàsica |
Fernández Ayuso, D... [et al.]., Cuidado integral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,, Barcelona:2008.
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011.
Lynn-McHale DJ, Carlson KK., Cuidados intensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses, AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible,
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible,
Fuentes i Pumerola, Concepció, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona,2010
Sánchez Manzanera, Ramón, Atención especializada de enfermeria al paciente ingresado en cuidados intensivos, Formación Alcala, Alcala de real , Jaén, 2016
ERGON, Cuidados críticos del niño con patología cardíaca, ERGON, Majadahonda, Madrid, 2018
Marbán, cop, Cuidados críticos, Marbán, cop, Madrid, 2013
Editorial Médica Panamericana, Medicina intensiva en el enfermo crítico, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2019
Wolters Kluwer, cop, Enfermería del paciente en estado crítico, Wolters Kluwer, cop, L'Hospitalet de Llobregat , 2016
Aragonés Manzanares, María del Rocío, Cuidados intensivos : atención integral al paciente crítico, Editorial Médica Panoamericana, Madrid, 2016
|
|
Complementària |
Rivas M., Manual de urgencias,, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ª ed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible,
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A., Procedimientos y técnicas en el paciente crítico., Masson, DL, última edició dispònible,
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M.,, Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., , Madrid : DAE, DL , 2003
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza; Carmona Monge Francisco Javier,, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorial centro de estudios Ramon Areces, S.A, Madrid 2011
López Ortega J, Morales Asencio J, Quesada Moya A., Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances de Enfermería, , Madrid:2007
Gómez O, Salas L,, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos,, Jims Prayma, Barcelona 2006
Álvarez González MJ, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica., Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18244102 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18244104 | FARMACOLOGIA/18244107 |
|
|
Altres comentaris |
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa, tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant la resolució del rector o rectora. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|