Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A9 |
Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
| CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5.3 |
Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació al llarg del cicle vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
| | A7 |
Conèixer maneres de donar suport a la recuperació i la salut en els processos d'adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
| | A9 |
Reflexionar des de casos pràctics sobre l'ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
| | A14 |
Prendre consciència de la necessitat d'humanització d'entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona, gènere i la diversitat multicultural
Explorar l'estrès i l'afrontament en escenaris i situacions crítiques de salut
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
| | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I |
Valoració del pacient crític. Triatge infermer. Administració medicaments d'alt risc. |
Unitat temàtica II |
El nen en situacions crítiques i entorns de cuidatge. |
Unitat temàtica III
|
Problemes respiratoris, cardiològics, digestius, neurològics greus.
Xocs i fallides multi-orgàniques.
Malalt politraumatitzat.
Activació de codis d'emergències.
Lesions i discapacitats.
|
Unitat temàtica IV |
Situacions especials: Pacient cremat i intoxicacions |
Unitat temàtica V |
Les cures al pacient crític. Reflexions sobre la LTSV. La nutrició en el pacient crític. Projectes de seguretat i controls d'infecció. Entorns tecnològics i terapèutics, confort i humanització. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
32 |
32 |
64 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Seminaris |
|
14 |
28 |
42 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part de l'estudiant.
|
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge |
Descripció |
Es faran tutories personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. . A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/ o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal |
15% |
Seminaris |
|
Treball autònom: cerca bibliogràfica, dossier d'exercicis, resolució de casos clínics, treball de realització i resolució d'un cas clínic, anàlisis d'articles, a concretar cada mòdul amb el professor. |
45% |
Proves mixtes |
|
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria i preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir aprovat totes les parts per separat (tres parts: examen, ABPs i treball autònom). En cas de suspendre la convocatòria ordinària, la qualificació dels ABPs i treballs autònoms es conservarà, sempre que estiguin aprovats, per la segona convocatòria. En cas que el treball autònom i/o ABP no estiguin aprovats l'alumne no podrà presentar-se a la segona convocatòria. La segona convocatòria constarà d'un examen, pregunta oberta, resposta curta i/o test. Els ABPs i treballs no tenen recuperació. Els alumnes que suspenguin la segona convocatòria, hauran de repetir l'assignatura sencera el curs vivent. NO es guardarà CAP nota de les activitats ni dels ABPs. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011.
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible,
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible,
Fuentes i Pumerola, Concepció, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona,2010
Sánchez Manzanera, Ramón, Atención especializada de enfermeria al paciente ingresado en cuidados intensivos, Formación Alcala, Alcala de real , Jaén, 2016
ERGON, Cuidados críticos del niño con patología cardíaca, ERGON, Majadahonda, Madrid, 2018
Marbán, cop, Cuidados críticos, Marbán, cop, Madrid, 2013
Editorial Médica Panamericana, Medicina intensiva en el enfermo crítico, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2019
Wolters Kluwer, cop, Enfermería del paciente en estado crítico, Wolters Kluwer, cop, L'Hospitalet de Llobregat , 2016
Aragonés Manzanares, María del Rocío, Cuidados intensivos : atención integral al paciente crítico, Editorial Médica Panoamericana, Madrid, 2016
Jiménez, J.; Montero F.J, Medicina de urgencias y emergencias, 5ª, 2014
Jesús Manuel Álvarez Porrero y María Luisa Domínguez Pérez (coordinadores)., Guia de intervención rápida de enfermería en situaciones urgentes, , Editorial DAE. 2018
Jesús López Ortega - José Miguel Morales Asencio - Arturo Quesada Moya, Cuidados al paciente crítico adulto. Tomo I i II, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2007
Amelia Díaz-Santos Dueñas, Primeros auxilios enfermería, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2013
Elías Rovira Gil, Urgencias en enfermería. Tomo I i II, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2003
José Enrique Hernández Rodríguez - Maximino Díaz Hernández - Judith Sánchez García, Guia de intervecnión rápida de enfermería en cuidados intensivos, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2007
Rovira Gil, Elías, Actualización de enfermería en urgencias traumáticas, intoxicaciones y otras urgencias, Serie manuales de formación continuada, Editorial DAE 2018
Rovira Gil, Elías, Actualización de enfermería en recepción, acogida y clasificación (RAC) en urgencias, Serie manuales de formación continuada, Editorial DAE 2018
Farias, J., Guías de terapia intensiva pediátrica, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/93028?page=1, Corpus Editorial (2015)
Follow-up for NICU Graduates, Follow-up for NICU Graduates, https://link-springer-com.sabidi.urv.cat/book/10.1007%2F978-3-319-73275-6, Springer (2018)
|
|
Complementària |
Rivas M., Manual de urgencias,, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible,
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A., Procedimientos y técnicas en el paciente crítico., Masson, DL, última edició dispònible,
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M.,, Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., , Madrid : DAE, DL , 2003
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza; Carmona Monge Francisco Javier,, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorial centro de estudios Ramon Areces, S.A, Madrid 2011
Gómez O, Salas L,, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos,, Jims Prayma, Barcelona 2006
Álvarez González MJ, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica., Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18244102 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18244104 | FARMACOLOGIA/18244107 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA III/18244118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|