DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) INFERMERIA EN CUIDATGES CRÍTICS Codi 18244116
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GIL MATEU, ELSA
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>L'assignatura té com a propòsit prepara als estudiants en l'atenció d'infermeria en situacions crítiques; tenint en compte els problemes de salut més prevalent, les causes, els efectes, les formes d'afrontament i les necessitats d'atenció per al manteniment de la homeòstasi durant els trastorns que posen en perill la vida </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5.3 Conèixer pautes nutricionals associades al problema de salut i recuperació al llarg del cicle vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
 A7 Conèixer maneres de donar suport a la recuperació i la salut en els processos d'adaptació, canvi i adquisició de noves habilitats superada la situació crítica
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer la fisiopatologia dels problemes de salut associats a situacions crítiques al llarg del cicle vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
 A9 Reflexionar des de casos pràctics sobre l'ètica del tenir cura en situacions de risc de mort o de mort imminent
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Reconèixer factors de risc associats a complicacions derivades de la situació crítica al llarg del cicle vital
 A14 Prendre consciència de la necessitat d'humanització d'entorns tecnològics des de la perspectiva de la persona, gènere i la diversitat multicultural
Explorar l'estrès i l'afrontament en escenaris i situacions crítiques de salut
Reconèixer les situacions que comporten risc vital
Conèixer formes de cures que prevenen complicacions i afavoreixen la curació
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I Valoració del pacient crític. Triatge infermer. Administració medicaments d'alt risc.
Unitat temàtica II El nen en situacions crítiques i entorns de cuidatge.
Unitat temàtica III



Problemes respiratoris, cardiològics, digestius, neurològics greus.
Xocs i fallides multi-orgàniques.
Malalt politraumatitzat.
Activació de codis d'emergències.
Lesions i discapacitats.
Unitat temàtica IV Situacions especials: Pacient cremat i intoxicacions
Unitat temàtica V Les cures al pacient crític. Reflexions sobre la LTSV. La nutrició en el pacient crític. Projectes de seguretat i controls d'infecció. Entorns tecnològics i terapèutics, confort i humanització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
32 32 64
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
12 24 36
Seminaris
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
14 28 42
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i anàlisi per part de l'estudiant.
Atenció personalitzada Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció

Es faran tutories personalitzades prèvia confirmació de cita. També es poden fer consultes als professors mitjançant el correu electrònic i el fòrum de dubtes de l'assignatura en Moodle. . A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
Elaboració de pla de treball grupal i/ o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació. Avaluació grupal 15%
Seminaris
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
Treball autònom: cerca bibliogràfica, dossier d'exercicis, resolució de casos clínics, treball de realització i resolució d'un cas clínic, anàlisis d'articles, a concretar cada mòdul amb el professor. 45%
Proves mixtes
A5.3
A7
A9
A14
CT2
CT7
Preguntes tipus test sobre els conceptes bàsics de la matèria i preguntes curtes sobre coneixements i raonament crític. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir aprovat totes les parts per separat (tres parts: examen, ABPs i treball autònom).

En cas de suspendre la convocatòria ordinària, la qualificació dels ABPs i treballs autònoms es conservarà, sempre que estiguin aprovats, per la segona convocatòria. En cas que el treball autònom i/o ABP no estiguin aprovats l'alumne no podrà presentar-se a la segona convocatòria.

La segona convocatòria constarà d'un examen, pregunta oberta, resposta curta i/o test.

Els ABPs i treballs no tenen recuperació.

Els alumnes que suspenguin la segona convocatòria, hauran de repetir l'assignatura sencera el curs vivent. NO es guardarà CAP nota de les activitats ni dels ABPs.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico y emergencias, Elsevier, Barcelona 2011.
Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologia y manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible,
Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidados intensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible,
Fuentes i Pumerola, Concepció, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona,2010
Sánchez Manzanera, Ramón, Atención especializada de enfermeria al paciente ingresado en cuidados intensivos, Formación Alcala, Alcala de real , Jaén, 2016
ERGON, Cuidados críticos del niño con patología cardíaca, ERGON, Majadahonda, Madrid, 2018
Marbán, cop, Cuidados críticos, Marbán, cop, Madrid, 2013
Editorial Médica Panamericana, Medicina intensiva en el enfermo crítico, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2019
Wolters Kluwer, cop, Enfermería del paciente en estado crítico, Wolters Kluwer, cop, L'Hospitalet de Llobregat , 2016
Aragonés Manzanares, María del Rocío, Cuidados intensivos : atención integral al paciente crítico, Editorial Médica Panoamericana, Madrid, 2016
Jiménez, J.; Montero F.J, Medicina de urgencias y emergencias, 5ª, 2014
Jesús Manuel Álvarez Porrero y María Luisa Domínguez Pérez (coordinadores)., Guia de intervención rápida de enfermería en situaciones urgentes, , Editorial DAE. 2018
Jesús López Ortega - José Miguel Morales Asencio - Arturo Quesada Moya, Cuidados al paciente crítico adulto. Tomo I i II, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2007
Amelia Díaz-Santos Dueñas, Primeros auxilios enfermería, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2013
Elías Rovira Gil, Urgencias en enfermería. Tomo I i II, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2003
José Enrique Hernández Rodríguez - Maximino Díaz Hernández - Judith Sánchez García, Guia de intervecnión rápida de enfermería en cuidados intensivos, Serie cuidados avanzados, Editorial DAE 2007
Rovira Gil, Elías, Actualización de enfermería en urgencias traumáticas, intoxicaciones y otras urgencias, Serie manuales de formación continuada, Editorial DAE 2018
Rovira Gil, Elías, Actualización de enfermería en recepción, acogida y clasificación (RAC) en urgencias, Serie manuales de formación continuada, Editorial DAE 2018
Farias, J., Guías de terapia intensiva pediátrica, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/93028?page=1, Corpus Editorial (2015)
Follow-up for NICU Graduates, Follow-up for NICU Graduates, https://link-springer-com.sabidi.urv.cat/book/10.1007%2F978-3-319-73275-6, Springer (2018)

Complementària Rivas M., Manual de urgencias,, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid 2010.
Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivos pediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible,
Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A., Procedimientos y técnicas en el paciente crítico., Masson, DL, última edició dispònible,
Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M.,, Guía de intervención rápida en enfermería pediátrica., , Madrid : DAE, DL , 2003
Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza; Carmona Monge Francisco Javier,, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorial centro de estudios Ramon Areces, S.A, Madrid 2011
Gómez O, Salas L,, Manual de enfermería en cuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos,, Jims Prayma, Barcelona 2006
Álvarez González MJ, et al, Cuidados críticos de enfermería: guía de práctica clínica., Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18244001
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18244002
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18244102
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18244103
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18244104
FARMACOLOGIA/18244107

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA III/18244118

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent