Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.6 |
Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
| | A16.7 |
Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria |
Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa. |
Unitat temàtica II: programar la investigació |
Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturales a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent. |
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius.
|
Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius. |
Unitat temàtica IV: organització de la informació |
Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació).
|
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades |
Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques. |
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats |
Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
12 |
20 |
32 |
Sessió Magistral |
|
15 |
19 |
34 |
Pràctica autònoma al laboratori |
|
12 |
20 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitatiu. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. |
Pràctica autònoma al laboratori |
Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació qualitativa i quantitaiva. Anàlisi i discussió mitjançant les tècniques adients. |
Atenció personalitzada |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup. |
Descripció |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup, en l'horari pautat al calendari de Moodle a disposició dels estudiants per a qualsevol consulta en relació a l'assignatura.
Una vegada finalitzades les classes els estudiants podran contactar amb la professora mitjançant Moodle i correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa aplicada i l'anàlisi de dades mitjançant l'aplicació de les proves estadístiques. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació quantitativa. |
20% |
Sessió Magistral |
|
Es realitzaran activitats d'avaluació continuada i d'autoseguiment associades a les diferents unitats temàtiques.
|
60% |
Pràctica autònoma al laboratori |
|
Els laboratoris inclouran la metodologia qualitativa aplicada i l'anàlisi de les dades mitjançant les tècniques més adients. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació qualitativa. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Se seguirà modalitat d'avaluació continuada. Per superar l'assignatura, l'alumne ha d'obtenir una qualificació >; o = a 5. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. No s'arrodoniran les qualificacions a l'alça. Si en la primera convocatòria l'assignatura queda suspesa, es podrà recuperar en segona convocatòria mitjançant una prova mixta tipus examen, en la data assenyalada des de l'inici de curs. A la segona convocatòria sols es podran presentar els estudiants per superar l'assignatura, no per pujar nota. Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les sessions, seminaris i laboratoris és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari
En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Lleixà M y Montesó P, Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015
Elena Sinobas, P, Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011
Salamanca Castro, AB, El aeiou de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013
Blanca Fernández-Lasquetty Blanc, Introducción a la Investigación en Enfermería, 1a, DAE editorial, 2013
Javier Alonso Trujillo, Diseños en investigación y estadística aplicada, DAE editorial. Grupo-Paradigma, -
Pedro Rodriguez-Miñón Cifuentes, Bioestadística en ciencias de la salud, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2012
Alicia Fátima Gómez Sánchez, Guía para búsquedas de información científica, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2017
Juan Bautista Cabello López, Lectura crítica de la evidencia clínica, Elsevier, 2015
Francisco Faus, Elena Santainés, Búsquedas bibliográficas en bases de datos, Elsevier, 2013
Yuni, José Alberto, Urbano, Claudio Ariel, Metodología y técnicas para investigar: recursos para la elaboración de proyectos, análisis de datos y redacción científica, Editorial Brujas, 2020
Barroso Tanoira, Francisco Gerardo - Santos Valencia, Raúl Alberto - Chuc Canul, Fernando Antonio, Cómo elaborar un proyecto de investigación, Instituto Mexicano de Contadores Públicos, 2020
Miguel S. Valles Martínez, Entrevistas cualitativas, CIS - Centro de Investigaciones Sociológicas, 2014
Maxwell, Joseph A., Diseño de investigación cualitativa, Editorial Gedisa, 2019
|
|
Complementària |
Margaret A. McCoy, Board on Health Sciences Policy, Institute of Medicine, and Victoria Weisfe, Future Directions of Credentialing Research in Nursing : Workshop Summary, National Academies Press, 2015
Bernie Garrett, Empirical Nursing : The Art of Evidence-Based Care, Emerald Publishing Limited, 2018
|
Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals. |
Assignatures que en continuen el temari |
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
|
Altres comentaris |
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5.
En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5.
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula d'acord amb l'article 21 de la Normativa Acadèmica.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|