DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ I INFERMERIA Codi 18244117
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciam@urv.cat
mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
jose.fernandezs@urv.cat
Professors/es
GARCÍA MARTÍNEZ, MONTSERRAT
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
FERNANDEZ SAEZ, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>En aquesta assignatura s'introduirà als estudiants en la metodologia quantitativa i qualitativa d'investigació aplicada a les ciències de la infermeria. Els continguts són la base essencial necessària per poder plantejar i desenvolupar un projecte d'investigació en recerca infermera aplicant el disseny, metodologia, tècniques de recollida d'informació i d'anàlisi més idònies. Es persegueix que el contingut combini un caire teòric i pràctic en context de seminaris i laboratoris. Així mateix, es pretén estimular a l'anàlisi crítica de la literatura científica i a proporcionar les eines bàsiques per difondre els resultats de la recerca en infermeria. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.6 Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
 A16.7 Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa.
Unitat temàtica II: programar la investigació Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturales a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent.
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius.
Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius.
Unitat temàtica IV: organització de la informació Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació).
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques.
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
15 19 34
Pràctica autònoma al laboratori
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
Seminaris Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitatiu.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió.
Pràctica autònoma al laboratori Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació qualitativa i quantitaiva. Anàlisi i discussió mitjançant les tècniques adients.
Atenció personalitzada Assessorament presencial o virtual, individual o en grup.

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup, en l'horari pautat al calendari de Moodle a disposició dels estudiants per a qualsevol consulta en relació a l'assignatura. Una vegada finalitzades les classes els estudiants podran contactar amb la professora mitjançant Moodle i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa aplicada i l'anàlisi de dades mitjançant l'aplicació de les proves estadístiques. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació quantitativa. 20%
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
Es realitzaran activitats d'avaluació continuada i d'autoseguiment associades a les diferents unitats temàtiques.
60%
Pràctica autònoma al laboratori
A16.6
A16.7
CT2
Els laboratoris inclouran la metodologia qualitativa aplicada i l'anàlisi de les dades mitjançant les tècniques més adients. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació qualitativa. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se seguirà modalitat d'avaluació continuada. Per superar l'assignatura, l'alumne ha d'obtenir una qualificació >; o = a 5.

La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. No s'arrodoniran les qualificacions a l'alça.

Si en la primera convocatòria l'assignatura queda suspesa, es podrà recuperar en segona convocatòria mitjançant una prova mixta tipus examen, en la data assenyalada des de l'inici de curs. A la segona convocatòria sols es podran presentar els estudiants per superar l'assignatura, no per pujar nota.


Degut a la situació de la COVID-19, el programa previst pot estar subjecte a possibles modificacions de les que s'informarà prèviament a través de la plataforma Moodle. Per poder realitzar les sessions, seminaris i laboratoris és obligatori complimentar el document Declaració de l'estudiant envers la COVID-19.
D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Lleixà M y Montesó P, Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015
Elena Sinobas, P, Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011
Salamanca Castro, AB, El aeiou de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013
Blanca Fernández-Lasquetty Blanc, Introducción a la Investigación en Enfermería, 1a, DAE editorial, 2013
Javier Alonso Trujillo, Diseños en investigación y estadística aplicada, DAE editorial. Grupo-Paradigma, -
Pedro Rodriguez-Miñón Cifuentes, Bioestadística en ciencias de la salud, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2012
Alicia Fátima Gómez Sánchez, Guía para búsquedas de información científica, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2017
Juan Bautista Cabello López, Lectura crítica de la evidencia clínica, Elsevier, 2015
Francisco Faus, Elena Santainés, Búsquedas bibliográficas en bases de datos, Elsevier, 2013
Yuni, José Alberto, Urbano, Claudio Ariel, Metodología y técnicas para investigar: recursos para la elaboración de proyectos, análisis de datos y redacción científica, Editorial Brujas, 2020
Barroso Tanoira, Francisco Gerardo - Santos Valencia, Raúl Alberto - Chuc Canul, Fernando Antonio, Cómo elaborar un proyecto de investigación, Instituto Mexicano de Contadores Públicos, 2020
Miguel S. Valles Martínez, Entrevistas cualitativas, CIS - Centro de Investigaciones Sociológicas, 2014
Maxwell, Joseph A., Diseño de investigación cualitativa, Editorial Gedisa, 2019

Complementària Margaret A. McCoy, Board on Health Sciences Policy, Institute of Medicine, and Victoria Weisfe, Future Directions of Credentialing Research in Nursing : Workshop Summary, National Academies Press, 2015
Bernie Garrett, Empirical Nursing : The Art of Evidence-Based Care, Emerald Publishing Limited, 2018

Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOESTADÍSTICA/18244003
 
Altres comentaris
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5. En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5. Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula d'acord amb l'article 21 de la Normativa Acadèmica.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent