Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.6 |
Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
| | A16.7 |
Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals en la metodologia de la investigació en infermeria |
Teoria, metodologia i tècniques. Mètodes científics i aproximacions teòriques i metodològiques d'infermeria.
Etapes i desenvolupament de la investigació quantitativa i qualitativa. |
Unitat temàtica II: programar la investigació |
Selecció i enunciat del problema i diferents tipus d'objectius d'investigació segons la naturales a investigar. Formulació d'hipòtesi i cerca dels fonaments de la literatura científica existent. |
Unitat temàtica III: aspectes bàsics sobre dissenys i mètodes quantitatius i qualitatius.
|
Disseny, projecte, pla de recerca.
Metodologia i selecció de tècniques i instruments quantitatius i qualitatius. |
Unitat temàtica IV: organització de la informació |
Obtenció de les dades segons metodologia quantitativa (qüestionaris, quaderns de recollida de dades, escales validades) o qualitativa (entrevistes i observacions, fitxes i anotacions: classificació, categorització i codificació).
|
Unitat temàtica V: Anàlisi de les dades |
Quantitatiu: anàlisi estadístic descriptiu i inferencial
Qualitatiu: construcció del coneixement. Comprensió, descripció i interpretació.
Anàlisi crític de publicacions científiques. |
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats |
Comunicació oral. La informació necessària i indispensable.
L'art d'escriure: estils i tècnica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
12 |
20 |
32 |
Sessió Magistral |
|
15 |
19 |
34 |
Pràctica autònoma al laboratori |
|
12 |
20 |
32 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
En un context virtual o semipresencial. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el pack estadístic SPSS i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitatiu. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. |
Pràctica autònoma al laboratori |
Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació qualitativa i quantitativa. Anàlisi i discussió mitjançant les tècniques adients. |
Atenció personalitzada |
Assessorament presencial o virtual, individual o en grup. |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. A causa de l'emergència sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. Aquesta atenció, exceptuant casos extraordinaris, és: - A demanda de l'estudiant, prèvia cita concertada amb la professora. - Per indicació de la professora, prèvia cita concertada amb l'estudiant.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa aplicada i l'anàlisi de dades mitjançant l'aplicació de les proves estadístiques. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació quantitativa. |
20% |
Sessió Magistral |
|
Es realitzaran activitats d'avaluació continuada i d'autoseguiment associades a les diferents unitats temàtiques.
|
60% |
Pràctica autònoma al laboratori |
|
Els laboratoris inclouran la metodologia qualitativa aplicada i l'anàlisi de les dades mitjançant les tècniques més adients. I l'anàlisi crític d'articles d'investigació qualitativa. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
a) AVALUACIÓ CONTINUADA (AC) Se seguirà modalitat d'AC. Mitjançant l'AC l'estudiant va progressant equilibradament en el coneixement de la matèria. 1. L'AC compren la presentació en el termini fixat, dels treballs obligatoris. Lliurar els treballs fora del termini establert, estarà penalitzat fins a - 1 punt en la seva qualificació. 2. Els treballs que es proposen durant el curs són de presentació obligatòria. La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats per poder fer la mitjana ponderada. Si l'estudiant no els presenta, constarà "no presentat" i haurà d'anar a l'examen final de l'assignatura. Es recomana fer els exercicis i presentar-los per comprendre millor l'assignatura i facilitar-ne la superació. 3. Els treballs obligatoris suspesos no tenen recuperació al tractar-se d'avaluació continuada. 4. La no presentació en el terme fixat de qualsevol dels treballs que constitueixen l'AC pot ser motiu d'exclusió de la mateixa i l'estudiant haurà de presentar-se directament a l'examen final de l'assignatura. 5. Per superar l'assignatura, la suma de les qualificacions dels treballs que componen l'AC ha de ser 5. Si aquesta nota és inferior, l'estudiant haurà de fer l'examen final de l'assignatura. No s'arrodoniran les qualificacions a l'alça. 6. En cas de suspendre l'assignatura, no es guardarà cap nota dels treballs per al curs següent. b) EXAMEN FINAL DE L'ASSIGNATURA 1. Es presenten a l'examen final de l'assignatura els estudiants que no han superat l'AC. Aquest examen compren tota la matèria. Malgrat que l'estudiant hagi superat alguna/es de les activitats d'AC, si la nota final de l'AC és inferior a 5, l'estudiant es presenta a tota la matèria de l'assignatura. 2. D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats d'avaluació, estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades i serà d'obligat compliment per part dels estudiants. Els telèfons mòbils, tauletess i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. 3. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'aquesta assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rectorSi en la primera convocatòria l'assignatura queda suspesa, es podrà recuperar en segona convocatòria mitjançant una prova mixta tipus examen, en la data assenyalada des de l'inici de curs. 4. A la segona convocatòria sols es podran presentar els estudiants per superar l'assignatura, NO per pujar nota. La qualificació requerida per superar l'examen final és de 5 o superior. 5. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Lleixà M y Montesó P, Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, URV, 2015
Elena Sinobas, P, Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, 2011
Salamanca Castro, AB, El aeiou de la investigación en enfermería, Fuden,DL, 2013
Blanca Fernández-Lasquetty Blanc, Introducción a la Investigación en Enfermería, 1a, DAE editorial, 2013
Javier Alonso Trujillo, Diseños en investigación y estadística aplicada, DAE editorial. Grupo-Paradigma, -
Pedro Rodriguez-Miñón Cifuentes, Bioestadística en ciencias de la salud, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2012
Alicia Fátima Gómez Sánchez, Guía para búsquedas de información científica, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2017
Juan Bautista Cabello López, Lectura crítica de la evidencia clínica, Elsevier, 2015
Francisco Faus, Elena Santainés, Búsquedas bibliográficas en bases de datos, Elsevier, 2013
Yuni, José Alberto, Urbano, Claudio Ariel, Metodología y técnicas para investigar: recursos para la elaboración de proyectos, análisis de datos y redacción científica, Editorial Brujas, 2020
Barroso Tanoira, Francisco Gerardo - Santos Valencia, Raúl Alberto - Chuc Canul, Fernando Antonio, Cómo elaborar un proyecto de investigación, Instituto Mexicano de Contadores Públicos, 2020
Miguel S. Valles Martínez, Entrevistas cualitativas, CIS - Centro de Investigaciones Sociológicas, 2014
Maxwell, Joseph A., Diseño de investigación cualitativa, Editorial Gedisa, 2019
|
|
Complementària |
Margaret A. McCoy, Board on Health Sciences Policy, Institute of Medicine, and Victoria Weisfe, Future Directions of Credentialing Research in Nursing : Workshop Summary, National Academies Press, 2015
Bernie Garrett, Empirical Nursing : The Art of Evidence-Based Care, Emerald Publishing Limited, 2018
|
Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals. |
Assignatures que en continuen el temari |
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18244008 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
|
Altres comentaris |
Els/les estudiants que no realitzin els treballs de seminaris o laboratoris no podran presentar-se a l'examen (prova tipus test i amb pregunta curta). Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota >o = a 5.
En la 2a convocatòria de l'assignatura els alumnes hauran de lliurar els treballs derivats dels seminaris i els laboratoris i presentar-se a fer una prova objectiva de pregunta curta o tipus test. Per a superar l'assignatura totes les entregues i l'examen hauran de tenir una nota > o = a 5.
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula d'acord amb l'article 21 de la Normativa Acadèmica.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|