DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA III Codi 18244118
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GIL MATEU, ELSA
Adreça electrònica 0
encarna.bonfill@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
Professors/es
GONZÁLEZ GARCÍA, ELENA
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
Web
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulació que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges més habituals a la pràctica diària del pacient crític. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A9 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A14 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els cas clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I. Procediments estàndard de protecció III


Tema II: Valoració de la persona III


Tema III: Preparació i administració de medicació




Tema IV: Procediments clínics III



Tipus d'aïllaments i mesures de protecció; camp estèril II.






Monitorització i control del pacient crític.



Administració i Càlcul de dosi II.




Recollida de mostres, hemocultius
Teòric pràctic ECG
Valoració i cura de ferides cròniques
Embenats II: fèrules de guix i teràpia de compressió
Canalització i cura de catèters centrals.
Cura de la via aèria
Suport vital avançat
Simulació d'un cas integrat i atenció multidisciplinària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Simulació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
34 55 89
Sessió Magistral
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
5 0 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
Proves de validació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Simulació Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
Atenció personalitzada Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Prova objectiva dels continguts treballats als laboratoris. 50%
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
L'estudiant s'examinarà d'un dels procediments treballats a l'assignatura. 40%
Proves de validació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
S'avaluaran els continguts teòrics recomanats i penjats a moodle 10%
Altres  




 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'aprovar l'assignatura cal tenir totes les parts superades amb un 5 cadascuna. Només en cas que una de les parts tingui una qualificació no inferior a 4, es podrà fer mitja amb la resta.

En segona convocatòria, les proves de validació no són recuperables. Només es farà examen de la prova pràctica i la prova objectiva.


Fonts d'informació

Bàsica

Concepció Fuentes i Pumerola, Manual d'Infermeria Intensiva, Documenta Universitària, Universitat de Girona 2010
Smith S F, Duell D J, Martin B C,, Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básica a las avanzadas, Pearson, Ultima versión disponible

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent