DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA III Codi 18244118
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
GIL MATEU, ELSA
Adreça electrònica mariapilar.vallano@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
laura.vinallonga@urv.cat
cristina.fores@urv.cat
rita.pros@urv.cat
Professors/es
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
VIÑALLONGA MORENO, LAURA
FORÉS PIÑOL, CRISTINA
PROS POQUET, RITA
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Es tracta d’una assignatura obligatòria de caràcter pràctic-simulació que té com a propòsit preparar als estudiants en els procediments, valoracions i cuidatges més habituals a la pràctica diària del pacient crític. La recreació de situacions reals de la pràctica professional potencia l'aprenentatge de coneixements, habilitats i actituds que l'alumne ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb pacients i famílies. A més les pràctiques en laboratoris de simulació permeten a l'estudiant un aprenentatge progressiu de les competències clíniques en un entorn lliure de les tensions que produeixen les situacions reals. La recreació d'un entorn protegit permet a l'estudiant la possibilitat de fer les repeticions necessàries per adquirir l'habilitat.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Conèixer l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
 A4 Aplicar procediments bàsics orientats a l'exploració, confort i seguretat de la persona que precisen atenció al llarg de la vida
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A9 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
 A14 Aplicar valoracions i procediments en pacients greument malalts en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques, fàrmacs, suport vital bàsic i avançat al llarg del cicle vital
Aplicar valoracions i procediments en relació a tècniques terapèutiques, protocols de cures, proves diagnòstiques i fàrmacs en els processos de malaltia al llarg del cicle vital
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Utilitzar els recursos amb criteris de sostenibilitat al procediment a realitzar (quantitat, rebuig, selectiu i reciclatge, si procedeix)
 A17.4 Argumentar la relació dels procediments de cures clíniques i el protocol seguits en els cas clínics que se li presentin en base a les guies de pràctica clínica actualitzades
 A23.2 Actuar tenint en compte els aspectes ètics inherents a la cura de la persona en els procediments de cures
Iniciar una comunicació eficaç mitjançant la simulació al laboratori d'infermeria
Prendre decisions mitjançant el pensament crític i la pràctica reflexiva
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I. Procediments estàndard de protecció III Mesures d'higiene, asèpsia.
Tema II: Valoració de la persona III Monitorització i control del pacient crític.
Valoració ABCDE Suport vital avançat.
Teòric pràctic ECG.
Valoració i cura de lesions venoses, arterials i les relacionades amb la dependència.
Valoració pediàtrica en urgències i emergències.

Tema III: Preparació i administració de medicació Medicació endovenosa, intraòssea, IM, SBC, oral. Aplicant la seguretat clínica.
Tema IV: Procediments clínics III Cura de la via aèria en VMNI i VMI
Tranferència oral i física dels pacients.
Tema V: Simulacions. Integrar tots els coneixements adquirits al llarg de les simulacions i de les teories per aplicar-ho a casos clínics simulats. Farem ús de les habilitats tèniques i no tècniques per poder resoldre els casos amb èxit.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Simulació
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
34 45 79
Sessió Magistral
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
6 0 6
Treballs
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
2 3 5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
2 2 4
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Simulació Demostracions pràctiques, assaig i adquisició d’habilitats en les diferents tècniques i procediments relacionats amb la cura del pacient.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l’assignatura de manera interactiva i participativa.
Treballs Activitats de treball autònom: exercicis d'ECG, exercicis de cures de lesions i escales de valoració geriàtrica, resolució de caos mitjançant el fòrum dinamitzat, altres exercicis que proposi els professors.
Atenció personalitzada Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de laboratori, i en les diferents tutories que es vagin produint en funció de les necessitats dels estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció

L’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. En cas de poder realitzar-se presencialment, s'haurà de demanar cita prèvia.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
S'avaluarà la participació i la qualitat d'aquestes al fòrum dinamitzat.
S'avaluarà els exercicis que proposin els professors.
Els alumnes han de realitzar els treballs sol·licitats en els terminis i temps previstos. Tenint en compte l’originalitat, l’estil, la redacció, etc.
30%
Proves mixtes
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
Examen teòric que consta de part tipus test i/o pregunta curta i/o verdader/fals 40%
Proves pràctiques
A2
A4
A9
A14
A17.4
A23.2
L'estudiant s'examinarà d'un cas clínic simulat. 30%
Altres  




 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura és necessari tenir les parts aprovades: prova mixta i pràctica que s'aprovaran amb una qualificació mínima de 5 i tenir presentat els treballs autònoms. Si la mitja ponderada de l'assignatura no arriba a 5, s'haurà d'anar a segona convocatòria de la prova teòrica. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. 

L’assistència als tallers és OBLIGATÒRIA, la no assistència comporta una penalització de 0,5 punts per classe no assistida sobre la nota final. Suspenen l'assignatura en cas de ser inferior de 5. No és podrà presentar examen si hi ha més d'una absència no justificada de més del 50% dels tallers. 

En la segona convocatòria de l'assignatura es recuperarà la prova mixta i la pràctica. La prova mixta constarà d'un examen: pregunta curta i/o a desenvolupar i/o verdader/fals i/o test. En la a prova pràctica és imprescindible haver-se presentat en primera convocatòria per poder anar a la segona, excepte en casos justificats. En cas de suspendre la convocatòria ordinària, la qualificació dels treballs autònoms es conservarà.  En cas de no presentar el treball autònom l'alumne no podrà presentar-se en segona convocatòria.

Els alumnes que suspenguin la segona convocatòria, no se'ls guardarà la nota de cap de les activitats per al curs següent.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari


Fonts d'informació

Bàsica Sánchez Valero, P.;Traveria Casanova,FJ.; Domínguez Sampedro, P.; Alonso Fernández, G.; Olivé Cavero, Manual de movilización e immovilización en la atención inicial al trauma pediátrico., Ergon, 2017
Canabal Berlanga, A.; Perales Rodríguez de Viguri, N.; Navarrete Navarro, P.; Sánchez-Izquierdo Rier, Manual de soporte vital avanzado en trauma., Elsevier Masson, 2007
Smith S.F.; Duell D.J.; Martin B.C., Técnicas de enfermería clínica. De las técnicas básicas a las avanzadas., Pearson, 2009
Fuentes Pumarola, C.; Bonet Saris, A.; Sirvent J.M.; Brugada Motjé, N., Manual de enfermería intensiva, Documentació Universitària, 2010
Sánchez García, J.A., Actualización electrocardiográfica para enfermería, , Editorial DAE 2015
López González, A.; Rovira Gil, E., Reanimación cardiopulmonar (RCP) básica y avanzada del adulto (Según criterios del European Resuscitation Council), , Editorial DAE 2017
Rovira Gil, E., Actualización de enfermería en urgencias traumáticas, intoxicaciones y otras urgencias, , Editorial DAE, 2018
Camps-Gómez, Aida / Cano Hernández, Silvia / Dalmau Ibáñez, Óscar / Espino Datsira, Sandra / García, Simulación. De la estrategia institucional al caso concreto., Analisis y estudios. Ediciones universitarias, 2020
Hampton, J.R, 150 problemas de ECG, 3r edició. Elservier, 2008
Rubén castillo Garcia (coord), Movilizaciones e inmovilizaciones. Técnicasde abordaje en atención extrahospitalaria., 4rt. 2017, Fundació Universitària del Bages

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA I/18244111
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18244112

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
INFERMERIA EN CUIDATGES CRÍTICS/18244116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18244112
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent