DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES III Codi 18244120
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
17 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VERDOY CUEVAS, SUSANA
Adreça electrònica marisa.mateu@urv.cat
marisa.panisello@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
daniela.lleixa@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
oscarjose.molina@urv.cat
mariadelesneus.bel@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
delia.cuartiella@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
mireia.benedicto@urv.cat
carmen.montanes@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
angela.frances@urv.cat
nuria.valls@urv.cat
ruth.tortosa@urv.cat
salvadora.blanch@urv.cat
Professors/es
MATEU GIL, MARÍA LUISA
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
BERENGUER POBLET, MARTA
LLEIXA LLEIXA, DANIELA
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
MOLINA PLA, OSCAR JOSE
BEL FERRE, MARIA DE LES NEUS
PLA CANALDA, ELSA
CUARTIELLA CID, DELIA
GIL MATEU, ELSA
BENEDICTO GALIANA, MIREIA
MONTAÑES ROIG, MARIA DEL CARMEN
VERDOY CUEVAS, SUSANA
FRANCES MOTIS, ANGELA
VALLS FERRE, NURIA
TORTOSA ALTED, RUTH
BLANCH CALLAU, SALVADORA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura obligatòria, de caràcter pràctic-clínic te com a propòsit preparar a l’alumnat en l’atenció d’infermeria a la persona al llarg de tot el cicle vital, en els diferents contexts d’atenció (Primària - Hospitalària). Integrant els coneixements, habilitats i actituds adquirides en les matèries teòriques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A6 Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut.
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A12 Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A18.1 Identificar les característiques de les dones en les diferents etapes del cicle reproductiu i en el climateri i en les alteracions que es poden presentar proporcionant les cures necessàries en cada etapa.
 A18.2 Aplicar cures generals durant el procés de maternitat per facilitar l'adaptació de les dones i els nounats a les noves demandes i prevenir complicacions.
 A19.1 Conèixer els aspectes específics de les cures del nounat.
 A19.2 Identificar les característiques de les diferents etapes de la infància i adolescència i els factors que condicionen el patró normal de creixement i desenvolupament.
 A19.3 Conèixer els problemes de salut més freqüents en la infància i identificar les seves manifestacions.
 A19.4 Analitzar les dades de valoració del nen, identificant els problemes d'infermeria i les complicacions que poden presentar-se.
 A19.5 Aplicar les tècniques que integren la cura d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els nens i els seus cuidadors.
 A19.7 Ser capaç de proporcionar educación per a la salut als pares o cuidadors primaris.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Valorar la responsabilitat ètic-legal de la delegació a altres membres de l'equip sanitari, delegant sota supervisió
 A5.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
 A6 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.1 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
 A8.3 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A12 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
 A16.1 Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.2 Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.3 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.4 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A16.5 Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A16.6 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A16.7 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A16.8 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A17.3 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treballar en equip
 A17.4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A18.1 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A18.2 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
 A19.1 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A19.2 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A19.3 Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
 A19.4 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
 A19.5 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A19.7 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Participar en programes de salut i sociosanitaris (cures, informació, educació ...)
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1- Desenvolupament personal,relacional, ètic, social i cultural Responsabilitat, assertivitat, solidaritat i actitud cooperativa en el grup d'iguals. Desenvolupament de la capacitat d’assolir rols i, el compromís en l’aprenentatge, la socialització y capacitat per treballar en equip de manera tolerant. Acceptar les responsabilitat pròpies de l'alumna/e, assumint de forma integral les cures dels pacient segons el seu nivell de competència tenint en compte les seves limitacions en quant coneixements, aptituds i habilitats. Definir la comunitat geografica i la població on presta els seus serveis. Identificar les necessitats sanitàries de la comunitat on realitza les pràctiques. Quins són els objectius del centre enfront de la comunitat. Quin es el rol de la infermera en l’atenció primària i hospitalària.
Desenvolupament d'un

coneixement científic i del

pensament crític.
Actitud crítica i reflexiva ( judici clínic ), davant la pràctica. Contrastar la evidència de les fonts d'informació (marcs teòrics, diagnòstics infermers, NANDA,NIC, NOC...) i la utilització de les mateixes en la pràctica. Coneixement de l'eina informàtica d'ús en el context de la pràctica. Valoració d'un pacient utilitzant la observació i la relació amb ell, transcrivint el resultat d'aquesta valoració, els diagnòstics i el pla de cures tant en l'àmbit comunitàri com hospitalàri.
Desenvolupament d'un cuidar

integrat a l'èsser humà
Aplicar cures bàsiques d’infermeria en relació a les necessitats de: nutrició, eliminació, activitat/inactivitat i seguretat, tenint com eix transversal el factor cuidatiu: “Creació d’un entorn, físic, mental, sociocultural i espiritual de sostén, protecció i/o correcció”. Aplicar cuidatges a través del procés de raonament clínic reflexiu, posant èmfasi al confort, la dignitat, la igualtat, l'ètica, desenvolupant les habilitats per a portar a terme la educació per a la salut a les persones, families i comunitat.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5.3
A6
A8.3
A16.3
A16.5
A16.6
20 10 30
Pràctiques clíniques
A16.6
A16.7
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
350 9 359
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.3
15 27 42
Sessions clíniques
A16.4
A16.5
A16.6
A16.7
A17.3
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.4
A19.5
A19.7
44 34 78
Activitats d’auto seguiment
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
2 1 3
Atenció personalitzada
3 9 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final.
Pràctiques clíniques Integració personal en la pràctica professional al mon sanitari tant en l'àmbit d'Atenció Primaria com el Hospitalàri. Es realitzarà en els centres i serveis assignats en l'horari establert amb els centres. La/l' estudiant ha d'assolir les competències i resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura relacionats amb:
Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural.
Desenvolupament de coneixement científic i del pensament crític.
Desenvolupament d'una cura integral a l’ésser humà.
La assistència es obligatòria al 100%.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza els documents i evidències, que promouen la reflexió sobre la seva evolució i demostren el seu assoliment de les compentències que el capaciten per a desenvolupar satisfactoriament la seva profesió. En l'àmbit de l'atenció primària es realitzarà una sessió d'educació sanitària a la població.
La realització i presentació es obligatòria al 100%
Sessions clíniques Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. L'alumne, individualment i/o en grup, exposa i reflexiona sobre diferents situacions de cures viscudes a les unitats de pràctiques clíniques.
Activitats d’auto seguiment Al finalitzar el període de pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrume
Atenció personalitzada En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A16.6
A16.7
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds 75%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8.3
Totes les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements que composen el portafoli, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capa 10%
Sessions clíniques
A16.4
A16.5
A16.6
A16.7
A17.3
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.4
A19.5
A19.7
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la capacitat de reflexió, de compartir informació, coneixements i experiències i la tolerància als suggeriments. 10%
Activitats d’auto seguiment
A16.8
A17.3
A17.4
A18.1
A18.2
A19.1
A19.2
A19.3
A19.4
A19.5
A19.7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria així com les tasques planificades al portafoli.

Durant les pràctiques clíniques, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'aixó, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Sol·licitud de permisos:

1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la/el tutora/or de la universitat o de la coordinadora de l'assignatura.

2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació.

3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on s'estan fent les pràctiques, a la/el tutora/or de la universitat o a la secretària de la facultat durant la jornada.

4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la/el tutora/or de la institució, el/la responsable del servei i la/el tutora/or de la universitat

5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials.

La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius marcats per a la superació de l'assignatura, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica T Luis Rodrig, Diagnósticos enfermeros: revisión crítica y guia práctica,, última edición, Elsevier Masso
Heather Herdman T, Diagnósticos enfermeros de la NANDA:definiciones y clasificación,, última edición, Harccourt
Rodriguez Rodriguez P, Vilà i Mancebo A, Modelo de atención integral y centrada en la persona, última edició disponible, Tecnos
Marion Johnson ... [et al., diagnósticos enfermeros, resultados eintervenciones: interrelaciones NANDO, NOC Y NIC, Última edición, Harcourt
Tazón, P et al, Relación y comunicación, última edició disponible, Difusión Avances de Enfermería
Lewis SM, Enfermería Medicoquirúrgica: valoración y cuidado, última edició disponible, Elsevier Masson

Complementària Rodriguez Rodriguez P, Vilà i Mancebo A, Actuación en efermería comunitaría. los sistemas y programas e salud, Última edición, McGraw-Hill. Interamericana de Españ
Esteve J, Enfermeria. Técnicas clínica, Última edición disponible, Elsevier Masson
Cibanal, L et al, Técnicas de comunicación y relación de ayuda en ciéncias de la salud., Última edición, disponible, Elseiver

Recomanacions


 
Altres comentaris
És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria així com les tasques planificades al portafoli. Durant les pràctiques clíniques, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic, comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'aixó, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. Sol·licitud de permisos: 1- Els permisos s'han de sol·licitar sempre per escrit i per mitjà de la/el tutora/or de la universitat o de la coordinadora de l'assignatura. 2- Els permisos s'han de sol·licitar amb antelació. 3- En cas de no assistir a pràctiques per una causa imprevista s'ha de comunicar a la unitat on s'estan fent les pràctiques, a la/el tutora/or de la universitat o a la secretària de la facultat durant la jornada. 4- En cas d'haver d'abandonar el centre de pràctiques s'ha d'avisar la/el tutora/or de la institució, el/la responsable del servei i la/el tutora/or de la universitat 5- La professora de pràctiques demanarà un justificant per escrit de les absències totals o parcials. La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius marcats per a la superació de l'assignatura, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent