DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES IV Codi 18244121
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
17 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
Adreça electrònica encarna.bonfill@urv.cat
mariacinta.bel@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
rosamaria.ferrec@urv.cat
mariaelena.sola@urv.cat
estrella.martinez@urv.cat
elsa.pla@urv.cat
elsa.gil@urv.cat
juanantonio.fores@urv.cat
adoracio.aragones@urv.cat
susana.verdoy@urv.cat
nuria.valls@urv.cat
marialluisa.saez@urv.cat
montserrat.alcoverro@urv.cat
Professors/es
BONFILL ACCENSI, MARIA ENCARNACIÓN
BEL SALVADO, MARIA CINTA
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
FERRÉ CASAJUST, ROSA MARIA
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
MARTÍNEZ SEGURA, ESTRELLA
PLA CANALDA, ELSA
GIL MATEU, ELSA
FORES BELLES, JUAN ANTONIO
ARAGONES FERRER, ADORACIÓ
VERDOY CUEVAS, SUSANA
VALLS FERRE, NURIA
SÁEZ PUJOL, MARIA LLUÏSA
ALCOVERRO FANECA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant L'alumne en les seves pràctiques en unitats de crítics, serveis de emergències i serveis especials durant l'últim any del grau han d'aprofundir en el desenvolupament de les competències ja iniciades durant els anys precedents. es treballarà en el coneixement dels processos de salut-malaltia, seguint el procés de raonament clínic reflexiu. També, en el maneig de tècniques i procediments tenint en compte les evidencies científiques i les guies de pràctica clínica. Es posa especial emfàsi en l'aprenentatge del significat i tractament del confort i benestar, en el respecte de la dignitat de les persones, els principis de igualtat i equitat, en l'ètica de les cures, en la relació terapèutica i en la educació per la salut. Els àmbits en que es desenvoluparan son: hospitalari ( Unitat de cures intensives, urgències, serveis especials) i serveis de emergències

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A7 Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A9 Reconèixer les situacions de risc vital i saber executar maniobres de suport vital bàsic i avançat.
 A15 Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
 A17.6 Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip.
 A22.2 Identificar les característiques de la funció directiva dels serveis d'infermeria i la gestió de cures.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A7 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A8.3 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A9 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
 A15 Conèixer i utilitzar els plans de cures i els diferents sistemes de registre
Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
 A17.4 Aplicar les tècniques apreses en els contextos concrets, demostrant responsabilitat en l'execució de procediments de diversa complexitat
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A17.6 Reconèixer les pròpies actituds, la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions i l'aprenentatge realitzat
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treball en equip
 A22.2 Identificar la necessitat de la gestió de qualitat en les cures d'infermeria
Desenvolupar la capacitat de liderar la planificació de cures i treball en equip
 A23.2 Conèixer i aplicar el codi deontològic i els principis ètics-legals de la infermeria
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT6 Identificar el procés d'aprenentatge i la orientació acadèmica i professional.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema

EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.











Desenvolupar la habilitat de implicació. Pendre consciència de com l'alumne s'involucra davant les diferents situacions de salut i quines emocions li genera així com els recursos que utilitza per gestionar-los.
Participació activa com a membre d'un equip multidisciplinar
Respecte per la diversitat amb presència, compassió, acceptació, escolta i compromís ètic.





EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
Relacionar els aspectes teòrics i clínics específics i situacions de cuidatges, treballats els cursos anteriors, relacionats directament amb les patologies i pacients que es trobaran durant les seves pràctiques hospitalàries.
fer-se preguntes, donar respostes raonades i prendre decisions adequades a situacions de salut concretes.



EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l’esser humà


Conèixer i comprendre la situació particular del pacient i familia des d'una vessant holística.
Incorporar en els cuidatges el coneixement de la persona, el seu entorn i la situació de salut.
Assolir habilitats per garantir entorns de seguretat i cinfort: prevenció de lesions, administració segura de fàrmacs i prevenció d'infeccions.
Actuar per generar confiança en l'entorn. Reflexionar davant les normes i rutines establertes a les diferents Unitats, en relació a les diferències i circumstàncies de cada malalt i les seves famílies.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Pràctiques clíniques
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A17.6
A22.2
A23.2
CT3
CT4
CT6
CT7
350 15 365
Sessions clíniques
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A17.6
A22.2
A23.2
CT3
CT4
CT6
CT7
24 8 32
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A22.2
CT3
CT4
CT6
CT7
3 20 23
Activitats d’auto seguiment
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A17.6
A22.2
A23.2
CT3
CT4
CT6
CT7
1 0 1
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori d'informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: Assignació dels llocs, del torn i del tutor/s, horaris, centre de pràctiques, activitats avaluatives, normativa i avaluació final de les pràctiques clíniques.
Pràctiques clíniques Els eixos d'aprenentatge, relacionats amb les competències d'aquest pràctiques clíniques son:
EIX 1: Desenvolupament personal, relacional, ètic social i cultural.
EIX 2: Desenvolupament d’un coneixement científic i del pensament crític.
EIX 3: Desenvolupament d’un cuidar integral a l'ésser humà
Sessions clíniques Es realitzaran en grups reduïts. Els alumnes exposen i reflexionen sobre situacions viscudes a les pràctiques clíniques.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli on l'alumne recopila i organitza els documents i evidencies que promouen la reflexió sobre la seva evolució i trajectoria envers la pràctica clínica i demostren l'assoliment de les competències.
Activitats d’auto seguiment L'alumne es farà una autoavaluació del seu aprenentatge.
Atenció personalitzada Durant els horaris de pràctiques l'estudiant té assignat un tutor/a que el guia en el seu aprenentatge. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge dels alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un /a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidiciplinar. També té assignat un professor que fa el seguiment de l'aprenentatge a través d'entrevistes amb l'alumne i en les sessions de grup per a l'anàlisi de situacions de cuidatges

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A17.6
A22.2
A23.2
CT3
CT4
CT6
CT7
Es farà una avaluació continuada on es valorarà la consecució de les competències i els resultats d'aprenentatge del programa de l'assignatura, mitjançant l'observació directa i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, habilitats i actituds.

50%
Sessions clíniques
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A17.6
A22.2
A23.2
CT3
CT4
CT6
CT7
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la tolerància als suggeriments i la capacitat de reflexió. 30%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A22.2
CT3
CT4
CT6
CT7
Es valorarà el lliurament puntual i acurat, la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, així com la capacitat d'anàlisi i síntesi 15%
Activitats d’auto seguiment
A4
A7
A8.3
A9
A15
A17.4
A17.6
A22.2
A23.2
CT3
CT4
CT6
CT7
L'alumne es farà una autoavaluació del seu aprenentatge. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria.

La recuperació serà per als estudiants que no hagin assolit els objectius, tinguin faltes d'assistència o que per motius justificats no les puguin realitzar en el període establert, prèvia valoració dels responsables de la assignatura. La recuperació es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació de l'acta de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica

Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,Barcelona:2008.

López Ortega J, Morales Asencio J, QuesadaMoya A. , Cuidados al paciente crítico adulto., DAE, Difusión Avances deEnfermería, Madrid:2007. [2 volums]

Nicolás Arfelis JM., Enfermo crítico yemergencias., Elsevier, Barcelona 2011.

Gómez O, Salas L, Manual de enfermería encuidados intensivos: enfermería de cuidados médico-quirúrgicos, Jims Prayma,Barcelona 2006

González MJA, et al, Cuidados críticos deenfermería: guía de práctica clínica. , Hospital Txagorritxu, cop, Vitoria 2004

Lynn-McHale DJ, Carlson KK. , Cuidadosintensivos: procedimientos de la American Association of Critical-Care Nurses,AACN. 4ª ed. Buenos Aires : Editorial Médica Panamericana, cop., Madrid 2003

Avery Gordon B., Neonatologia.fisiopatologiay manejo del recien nacido., Médica Panamericana, última edició disponible

Ruza Tarrio Francisco, Tratado de cuidadosintensivos pediatricos, Norma-Capitel, última edició dispònible

Fernández Ayuso, D... [et al.]. , Cuidadointegral del paciente crítico :de la extrahospitalaria a la UCI., Elsevier,Barcelona:2008. 

Complementària

Rivas M. , Manual de urgencias, 2a ed. : Médica Panamericana, Madrid2010.

Rovira Gil E, Urgencias en enfermería, 2ªed.etc.: DAE,Difusión Avances de Enfermería;, Madrid 2005.

Garcia Piñeiro J M, Cuidados intensivospediatricos, Difusión Avances de enfermeria, SL, ültima edició disponible

Moreno MLP, Rivera SA, Esteban A. ,Procedimientos y técnicas en el paciente crítico. , Masson, DL , última ediciódispònible

Morales Gil, I.M.; García Piñeiro, J.M., Guíade intervención rápida en enfermería pediátrica., Madrid : DAE, DL , 2003

Salvadores Fuentes P;Sánchez Sanz Esperanza;Carmona Monge Francisco Javier, Infermeria en Cuidados Criticos, Editorialcentro de estudios Ramon Areces, S.A., Madrid 2011 

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana haver cursat primer, segon i tercer curs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent