DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES V Codi 18244122
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8.5 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
Adreça electrònica mireya.adell@urv.cat
silvia.reverte@urv.cat
adoracio.aragones@urv.cat
anamaria.escobar@urv.cat
mariaeva.echevarria@urv.cat
mariateresa.alejos@urv.cat
raquel.gene@urv.cat
Professors/es
ADELL LLEIXA, MIREIA
REVERTÉ VILLARROYA, SILVIA
ARAGONES FERRER, ADORACIÓ
ESCOBAR JUAN, ANA MARIA
ECHEVARRIA BAYERRI, MARIA EVA
ALEJOS RECHE, MARIA TERESA
GENE RAMOS, RAQUEL
Web
Descripció general i informació rellevant <p class="xxmsonormal">Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre a complir aquestes mesures.</p><p>Es tracta d'una assignatura de caràcter pràctic-clínic. Es treballa en el coneixement dels processos de salut-malaltia, en les cures seguint el procés de raonament clínic reflexiu i en el maneig de tècniques i procediments tenint en compte les evidències científiques i les guies de pràctica clínica. Es posa especial èmfasi en l'aprenentatge del significat i tractament del confort i benestar, en el respecte a la dignitat de les persones, els principis d'igualtat i equitat, en l'ètica de la cura, en la relació terapèutica i en l'educació per a la salut . L'àmbit en què es desenvoluparà aquesta assignatura: Unitats d'Atenció Geriàtrica.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A5.3 Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades.
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A13 Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses.
 A15 Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
 A20 Comprendre els canvis associats al procés d'envellir i la seva repercussió en la salut. Identificar les modificacions estructurals, funcionals, psicològiques i de formes de vida associades al procés d'envellir.
 A21 Conèixer els problemes de salut més freqüents en les persones grans. Seleccionar les intervencions cuidadores dirigides a tractar o a prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona gran.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
 A25 Conèixer les cures pal·liatives i control del dolor per a prestar cures que alleugen la situació dels malalts avançats i terminals.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A5.3 Realitzar valoracions de l'estat nutricional, coneixent la història de l'alimentació humana, les necessitats alimentàries en les diferents etapes del cicle vital, el contingut nutritiu dels aliments i els diferents factors que poden influir en la qualitat dels mateixos, l'equilibri alimentari i els aspectes bàsics de l'alimentació com a teràpia
 A8.1 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.2 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.3 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A13 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A15 Identificar les funcions i rols d'infermeria com a membre de l'equip de salut, en els diferents àmbits de pràctiques
Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A20 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A21 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A23.2 Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A25 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
 CT7 RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix 1. Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural Relació intra i interpesonal, valors i creences, autoconeixement, asertivitat, actitud, responsabilitat, estils comunicatius i comunicació intercultural.
Treball en equip.
Eix 2. Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític Actitud crítica i reflexiva (judici clínic) davant la pràctica.
Contrastar la evidència de les fonts d'informació i coneixement i utilització de les mateixes en la pràctica (marcs teòrics/conceptuals, diagnòstics, objectius i intervencions infermers: NANDA, NIC i NOC, i ATIC). Coneixement de l'eina informàtica d'us en el context de la pràctica i els cuidatges que integral.
Protocols i guies de pràctica clínica en atenció a la persona gran.
La unitat assistencial.
Eix 3. Desenvolupament d'un cuidar integrat al èsser humà Relació terapèutica efectiva, tècniques de benestar físic, psicològic, social, cultural i espiritual. Tècniques de negociació ¡ procés comunicatiu amb el sistema familiar en relació al cuidatge de la persona gran.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A8.3
A13
A21
CT3
CT7
1 0 1
Pràctiques clíniques
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
200 0 200
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
4 4 8
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final.
Pràctiques clíniques Les pràctiques es duran a terme al llarg de 5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques. L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l'estudiant a una comprensió progressiva de les diferents situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
La assistència es obligatòria al 100%.
L'estudiant haurà de participar en el fòrum dinamitzat proposat al moodle durant el període de pràctiques.
A les sessions clíniques es realitzarà treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Les pràctiques finalitzaran amb un seminari de tot el grup on es compartirà i reflexionarà sobre l'experiència de les pràctiques.
A meitat del període i al finalitzar les pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i tutories envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.
Atenció personalitzada En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds (Graella d'avaluació de les pràctiques clíniques). -Pràctiques clíniques (50%)
-Participació en el fòrum dinamitzat (5%)
-Assistència i treball de tutories (10%)
-Pla d'Atenció Infermera (PAI) (20%)
-Seminari final (simulació d'alta fidelitat en context de cures d'atenció intermèdia)
(10%)
-Autoavaluació(5%)
100%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A4
A5.3
A8.1
A8.2
A8.3
A13
A15
A20
A21
A23.2
A25
CT3
CT4
CT7
L'assistència a les sessions és obligatòria.
El pes a la nota de les sessions clíniques formarà part de la nota de pràctiques clíniques en la proporció especificada en la metodologia "Pràctiques Clíniques".
S’avaluarà la fonamentació del treball, les evidències aportades i fonts documentals, i la capacitat de reflexió, anàlisi i síntesi de les situacions treballades
S'avaluarà la participació i continguts sobre diferents temes plantejats al llarg de les pràctiques, la proposta de nous temes a tractar.


Totes les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi.
Totes les tasques han d'estar al dia i el seu tancament serà el darrer dia de pràctiques.

L'alumne es farà una autoavaluació del seu aprenentatge tenint en compte les competències de l'assignatura. Aquesta autoavaluació es farà a meitat del cicle de pràctiques (cinquena setmana) i al finalitzar-les.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà de manera continuada i tindrà com a base l'avaluació de la/el tutora/tutor i professora/or acadèmic de les pràctiques clíniques.

A meitat del període es farà una autoavaluació validada per la/el tutora/or assignat, la qual s'utilitzarà per donar orientacions concretes que ajudin a assolir els objectius d'aprenentatge.

Un cop finalitzat el període de pràctiques, la professora/or i la tutora/or faran una avaluació de l'alumne mitjançant la guia d'avaluació.

La nota final s'estableix a partir dels percentatges assignats en l'avaluació, sent necessari que tots estiguin superats en una qualificació de = o >5, per poder fer la mitjana ponderada.

És obligatori complir totes les hores de pràctiques, regulades per les directrius europees de l'ensenyament d'infermeria (directiva 2013/55UE del Parlamento Europeo y del Consejo de 20 de Noviembre de 2013).

La segona convocatòria de pràctiques serà per l'alumnat que no hagi assolit algun dels objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques clíniques per causes de força major i correctament justificades, mitjançant documentació acreditativa (malaltia, etc.). La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en un període ad-hoc que estableixi la facultat i sempre que sigui possible.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Cal tenir en compte que, donada l'especificitat de les assignatures de Pràctiques Clíniques, no es podrà sol·licitar l'avançament de la convocatòria addicional al setembre


Fonts d'informació

Bàsica María Victoria García López - María Molero Bastante - Laura Moraleda Torres - Alejandro David Pedraz, Cuidados básicos para la edad avanzada, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2015
Salvador Postigo Mota y Laura Muñoz Bermejo, Úlceras por presión en contextos especiales 2018, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2018
Kristen L. MauK, Enfermería geriátrica. Competencias asistenciales, 1a, McGraw-Hill, 2014
Mariano Sánchez Martínez y Sacramento Pinazo Hernandis, Gerontología. Actualización, innovación y propuestas, 1a, Pearson, 2005
Teresa Martínez Rodríguez, Pura Díaz-Veiga, Pilar Rodriguez-Rodriguez, Mayte Sancho-Castiello, Modelo de atención centrada en la persona. Presentación de cuadernos prácticos, Madrid. Ministerio de Economía y competitividad, 2015
Myriam Gallego Galisteo, El Polimedicado 2.0. Guía de apoyo y consulta para el paciente polimedicado y su cuidador, 1a, Asanec, 2014
Teodoro María Bondyale Oko, Enfermería en cuidados paliativos, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2007
Mª Victoria García López, Mª Jesús Rojas Ocaña, Enfermería del anciano, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2017
AQUAs. Generalitat de Catalunya, Decisions compartides al final de la vida, Última actualització, 2019
Lourdes Simó, Manual per a la prevenció del risc de lesió osteomuscular en residències de gent gran. Protocol de transferències i mobilitzacions, 2a, Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social i Família 2a edició, 2012
Eduardo Díaz Amado, La humanización de la salud: conceptos, críticas y perspectivas, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2017
NNNConsult, NNNConsult, https://www-nnnconsult-com.sabidi.urv.cat/, 2023
Virtudes Niño Martín, Cuidados enfermeros al paciente crónico I, II i III, DAEeditorial, 2019
Salvador Postigo Mota y Laura Muñoz Bermejo, UPP Contextos Especiales, DAEeditorial, 2018
Sezgin, D., O’Caoimh, R., O’Donovan, M. R., Salem, M. A., Kennelly, S., Samaniego, L. L., ... & , Defining the characteristics of intermediate care models including transitional care: an international Delphi study., Aging clinical and experimental research, 2020
Amblàs Novellas J, Bullich Marin Í, Costas Muñoz E, Fontecha-Gómez BJ, Hernández Del Arco E, Inzitar, Pla estratègic d’atenció geriàtrica especialitzada de Catalunya: bases del model de futur. Barcelona: Direcció General Planificació i Recerca en Salut, Generalitat de Catalunya, 2023
Generalitat de Catalunya. Departament de Salut., Cartera de serveis d'atenció intermèdia, Direcció General de Planificació i Recerca en Salut., 2023

Complementària Manuel Frutos-Martín, Andrés Manrique Naharro, Atención a personas dependientes. Movilizaciones, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2015
Cristina Castanedo Pfeiffer, Misericordia García Hernández, Guía de intervención rápida en enfermería geriátrica, DAE editorial. Grupo-Paradigma, 2004
Castro, Juan Lirio - Urbano, Claudio Ariel - Alberto Yuni, José, Universidades y educación de las personas mayores: inclusión, participación y ampliación de derechos, Editorial Universitaria, 2020
Marion Johnson, Sue Moorhead, Gloria M. Bulechek, Howard K. Butcher, Meridean L. Maas, Elizabeth Swa, Vínculos de NOC y NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados., 3a, Elsevier-Mosby, 2012
Grup de treball, AIAQS, Guia de pràctica clínica sobre l'atenció integral a les persones amb malaltia d'Alzheimer i altres demències, Última actualització, 2011

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES I/18244110
SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA/18244214
INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN/18244105
CURES PAL·LIATIVES/18244113
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES II/18244119
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES III/18244120
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent