DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) PRÀCTIQUES CLÍNIQUES VI Codi 18244123
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8.5 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
Adreça electrònica nuria.albacar@urv.cat
pereantoni.dalmau@urv.cat
mariapilar.vallano@urv.cat
barbara.adell@urv.cat
lidia.sarrio@urv.cat
0
mariacarmen.marti@urv.cat
georgina.casanova@urv.cat
roger.ferrer@urv.cat
Professors/es
ALBACAR RIOBOÓ, NÚRIA MARIA
DALMAU LLORCA, PERE ANTONI
VALLANO LAINA, MARIA PILAR
ADELL ARGENTO, BARBARA
SARRIO COLAS, LIDIA
NÀCHER PINYOL, JOSEP MARIA
MARTÍ GARCÍA, MARIA CARMEN
CASANOVA GARRIGOS, GEORGINA
FERRER SABATE, ROGER
Web
Descripció general i informació rellevant Se trata de una asignatura de carácter práctico-clínico. Se trabaja en el conocimiento de los procesos de salud-enfermedad, en los cuidados siguiendo el proceso de razonamiento clínico reflexivo y en el manejo de técnicas y procedimientos teniendo en cuenta las evidencias científicas y las guías de práctica clínica. Se pone especial énfasis en el aprendizaje del significado y tratamiento del confort y bienestar, en el respeto a la dignidad de las personas, los principios de igualdad y equidad, en la ética del cuidado, en la relación terapéutica y en la educación para la salud. El ámbito en que se desarrollará esta asignatura: Salud mental

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Utilització dels medicaments, avaluant els beneficis esperats i els riscos associats i / o efectes derivats de la seva administració i consum.
 A8.1 Identificar les respostes psicosocials de les persones davant les diferents situacions de salut (en particular, la malaltia i el sofriment), seleccionant les accions adequades per proporcionar ajuda en les mateixes.
 A8.2 Establir una relació empàtica i respectuosa amb el pacient i família, d'acord amb la situació de la persona, problema de salut i etapa de desenvolupament.
 A8.3 Utilitzar estratègies i habilitats que permetin una comunicació efectiva amb pacients, famílies i grups socials, així com l'expressió de les seves preocupacions i interessos.
 A10 Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència
 A15 Dirigir, avaluar i prestar les cures integrals d'infermeria, a l'individu, la família i la comunitat.
 A17.5 Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut.
 A22.3 Conèixer i ser capaç d'aplicar les tècniques de direcció de grups.
 A23.2 Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Demostrar coneixement sobre les indicacions i efectes dels medicaments i productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria.
 A8.1 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A8.2 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A8.3 Proporcionar cures integrals d'infermeria a l'individu, família i comunitat al llarg del seu cicle vital, reconeixent la diversitat multicultural
 A10 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
 A15 Realitzar valoracions integrals i seguiment de les persones en els diferents contextos d'atenció detectant signes i símptomes que indiquen alteració de la salut
Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A17.5 Realitzar cures d'infermeria garantint la màxima seguretat per a les persones que els reben, per a ells mateixos i a nivell mediambiental
 A22.3 Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
 A23.2 Reconèixer les pròpies actituds i la seva influència en el procés de cures, valorant les conseqüències de les seves decisions
Desenvolupar actituds i habilitats de comunicació necessàries per establir una relació terapèutica efectiva i de qualitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi.
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Eix:1 Desenvolupament personal, relacional, ètic, social i cultural Rol d'infermeria de salut mental.
Sensibilitat i respecte envers un mateix i cap els altres.
Desenvolupament de compromís ètic.
Treball en equip.
Eix 2: Desenvolupament d'un coneixement científic i del pensament crític Processos de salut i malaltia mental.
La relació terapèutica.
Programens de promoció i prevenció de la salut mental.
Protocols i guies de pràctica clínica en salut mental.
La unitat assistencial.
Eix 3: Desenvolupament d'un cuidar integral a l'èsser El procés de valoració i observació en salut mental.
Estratègies d'intervenció terapèutiques en salut mental.
Entorns de seguretat i confort.
Habilitats de comunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
175 0 175
Fòrums de debat
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
1 5 6
Treballs
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
2 10 12
Sessions clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
10 5 15
Activitats d’auto seguiment
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
1 1 2
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Seminari introductori de informació sobre el desenvolupament de les pràctiques: horaris, tutores assignades, tutories, activitats avaluatives fora de les unitats (portafolis/carpeta d'aprenentatge i estudi de casos), normativa i avaluació final.
Pràctiques clíniques Les pràctiques es duran a terme al llarg de 4/5 setmanes, 5 dies per setmana, amb l'horari preestablert i depenent de la disposició del lloc de pràctiques. L'aprenentatge en les diferents unitats clíniques, va capacitant l'estudiant a una comprensió progressiva de les diferents situacions de cuidatges, a través d'un procés reflexiu i integrant els continguts adquirits a les assignatures teòriques i el seu aprenentatge pràctic.
La assistència es obligatòria al 100%.
Fòrums de debat L'estudiant haurà de participar en el fòrum dinamitzat proposat al moodle durant el període de pràctiques
Treballs Mitjançant l'espai moodle l'alumne seguirà el pla de treball i recopilarà i organitzarà dels documents i evidències que mostren l'evolució, trajectòria i reflexions envers l'aprenentatge de les pràctiques clíniques.
Sessions clíniques Treball cooperatiu en grups reduïts on l'alumne exposa i reflexiona sobre situacions viscudes a la pràctica clínica.
Activitats d’auto seguiment Al finalitzar el període de pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
Atenció personalitzada En el procés d'aprenentatge de l'assignatura, l'estudiant té assignat un/a tutor/a que realitza tutories individualitzades durant l'horari de pràctiques, guiant a l'estudiant en el seu aprenentatge tant en l'aplicació de procediments, en la observació, en la vigilància, en la reflexió en acció com en les actituds que es precisen en la relació d'ajuda, la interrelació i la integració en l'equip professional multidisciplinar.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant tindrà assignat un tutor professor de la universitat i un tutor responsable dintre de la institució on realitza les pràctiques. Ambdós tutors es responsabilitzaran de fer el seguiment de les pràctiques i participar en l'avaluació de l'alumne/a tenint en compte els objectius plantejats. L'alumne/a presentarà el seu portfoli al tutor professor de la universitat que també tutoritzarà les sessions.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds.
40% Avaluació tutor/a pràctiques
15% Avaluació professor/a universitat
55%
Fòrums de debat
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
L'estudiant haurà de participar en el fòrum dinamitzat proposat al moodle durant el període de pràctiques 15%
Treballs
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
Totes les tasques planificades són d'obligatòria presentació en el termini establert. S'avaluarà el lliurament puntual i el contingut dels diferents elements, la fonamentació del treball, les evidències aportades, les fonts d'informació, la capacitat de síntesi i la capacitat d'anàlisi. 20%
Sessions clíniques
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
S'avaluarà l'assistència, l'actitud, el grau de participació, la capacitat de reflexió, de compartir informació, coneixements i experiències i la tolerància als suggeriments. 5%
Activitats d’auto seguiment
A4
A8.1
A8.2
A8.3
A10
A15
A17.5
A22.3
A23.2
CT3
CT4
CT7
Al finalitzar el període de pràctiques clíniques, l'alumnat, s'avaluarà la consecució de les competències i objectius d'aprenentatge del programa de la assignatura, mitjançant l'observació directa, i l'aplicació d'un instrument d'avaluació per mesurar els coneixements, les habilitats i les actituds. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És obligatori complir totes les hores de pràctiques.Per superar les pràctiques s'han d'aprovar totes les parts de l'avaluació per separat.
La segona convocatòria de pràctiques serà per als alumnes que no hagin complert els objectius o tinguin faltes d'assistència a les pràctiques. La recuperació d'aquestes pràctiques es realitzarà en el període establert per la facultat i sempre abans de la qualificació d'actes de l'assignatura.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Rigol Cuadra A, Ugalde Apalategui M., Enfermeria de salud mental y psiquiátrica. , Última disponible, Masson

Fornés Vives J., Enfermería de salud mental y psiquiátrica. Valoración y cuidados, Última disponible , Médica Panamericana

Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Psicopatología, diagnosis y terapéutica psiquiátrica. Enfermería de salud mental y psiquiatrica I., Última disponible, FUDEN

Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última disponible, Elsevier

Complementària
 JOHNSON B.S. , Enfermería de salud mental y psiquiátrica., Última disponible, McGraw-Hill
 AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA) , DSM. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales , Última disponoble, Masson
 SHIVES LR , Enfermeria psiquiátrica y de salud mental: Conceptos básicos, Última disponible, McGraw-Hill
 Herdman TH., NANDA Internaciona. Diagnósticos enfermeros: Definiciones y clasificación., Última disponible, Harcourt
 Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E., Clasificación de resultados de enfermería (NOC)., Última disponible, Elsevier
 Bulechek GM, Butcher HK, McCloskey J., Clasificación de intervenciones de enfermería (NIC)., Última disponible, Elsevier
 Johnson M, Moorhead S, Bulechek G, Butcher H, Maas M, Swanson E., Vínculos de NOC i NIC a NANDA-I y diagnósticos médicos. Soporte para el razonamiento crítico y la calidad de los cuidados., Última disponible, Elsevier
 Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Educación para la salud mental, Última disponible, FUDEN
 Rodríguez Seoane, E. , Enfermería en la rehabilitación de la enfermedad mental severa. Cuidados, atención y aspectos jurídicos., Última disponible, Ediciones Díaz de Santos
 Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Evolución de los cuidados enfermeros en salud mental. Enfermería de salud mental y psiquátrica II, Última disponible, FUDEN
 Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Adicciones, Última disponible, Elsevier
 Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual., Última disponible, Elsevier
 Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Última disponible, Elsevier
 Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno psicótico, Última disponible, Elsevier
 Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos del estado de ánimo, Última disponible, Elsevier
 Fornés Vives, J. Gómez Salgado, J. , Recursos y programas para la salud mental, Última disponible, FUDEN
 Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. , Educación en salud mental, Última disponible, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces
 Womble, DM. , Introducción a la enfermería de la salud mental, Última disponible, Wolters Kluwer
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006
INFERMERIA DE SALUT MENTAL I PSIQUIÀTRICA/18244106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent