DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL Codi 18244205
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
BARCELÓ PRATS, JOSEP
Adreça electrònica josep.barcelo@urv.cat
Professors/es
BARCELÓ PRATS, JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant <div>Cuidar a les persones i ajudar a promoure la seva salut, donar suport material i emocional a llurs famílies, liderar al personal d'infermeria, aprendre i saber treballar en equip, renovar la pròpia motivació en el dia a dia... són alguns dels reptes de qualsevol infermer/a en el seu treball, els quals requereixen d'habilitats i actituds diverses, així com de moltes altres eines personals i professionals. Per tots aquests motius, l'objectiu principal d'aquesta assignatura és descriure i analitzar els diversos elements que influeixen, de forma decisiva, en la manera d'afrontar la responsabilitat professional, d'aprofundir en l'autoconeixement i d'aprendre a viure el treball amb consciència, de forma positiva, alegre i amb salut.</div><div><br /></div><div>IMPORTANT: A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. En tal cas, aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de l'assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no podran accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, així com les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distància de seguretat, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes mesures signant el document de compromís d’auto-responsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.</div><div><br /></div><div>IMPORTANT: En cas que la siutació sanitària permeti efectuar la modalitat presencial, aquesta assignatura només s'impartirà a la Seu del Baix Penedès. Per tant, si un estudiant del Campus Terres de l'Ebre o del Campus Catalunya la vol cursar, haurà de desplaçar-se a la Seu del Baix Penedès per tal d'assistir a les sessions.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT6 Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT6 RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional.
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge.
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi.
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I

- Desenvolupament personal i professional
. Anàlisi i autoconeixement.
. Del funcionament correcte a l'autorrealització.
Unitat temàtica II

- El treball
. Buscar treball. Inici, manteniment i finalització.
. Curriculum vitae i entrevista professional.
. Introducció a les tècniques de selecció de personal.
. El treball com a font de salut.
. El treball com a causa d'alteracions.
Unitat temàtica III

- La comunicació i el lideratge
. Importància de la comunicació dins l'entorn laboral.
. Comunicació verbal vs. llenguatge corporal.
. Introducció a les habilitats comunicatives i de lideratge.
. Principals eines comunicatives.
. Aprendre a comunicar en públic.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CT6
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis
CT6
10 5 15
Simulació
CT6
4 5 9
Treballs
CT6
2 17 19
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats per a prendre contacte entre el professor i els alumnes. Descripció de les condicions de la participació i l'assistència, a més de l'explicació de l'avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Classe expositiva, sincrònica o asincrònica, dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint-hi elements d'anàlisi i de reflexió. Aquesta exposició s'acompanya de material didàctic, exemples, anècdotes o problemes que projectin l'aplicació pràctica. A tals efectes, es demana al grup experiències viscudes, opinions, etc.
Resolució de problemes, exercicis Sessions de treball per a la formulació, anàlisis i debat d'un problema o d'una situació hipotètica, buscant les possibles causes i les possibles solucions. Es poden utilitzar documents escrits o audiovisuals que permetin l'aprofundiment en els continguts teòrics. Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumne i docent.
Simulació Role Playings per analitzar sobre diverses situacions, professionals o personals, i reflexionar sobre els comportaments experimentats. Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumne i docent.
Treballs L'alumne realitzarà diversos treballs. Entre d'altres, destaquen la realització del propi curriculum i una carta de presentació, un treball individual de superació d'una entrevista de feina o un "elevator pitch" que, segons les condicions de la pandèmia, es podrà fer de forma sincrònica o asincrònica.
Atenció personalitzada Atenció a demanda de l'alumne per a la seva orientació. Tutories individuals per a l'elaboració del curriculum i la resta d'activitats avaluatives.

Atenció personalitzada
Descripció

Atenció a demanda de l'alumne per a la seva orientació personal i professional. Tutories individuals per a la correcta elaboració de les diverses activitats avaluatives. L'alumne haurà de concertar hora amb el professor per a la realització de les tutories. 

IMPORTANT: A causa de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line en horaris concertats prèviament per correu electrònic o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
CT6
L'assistència i la participació a les classes magistrals (ja sigui mitjançant la resolució de problemes o la participació en exercicis de simulació) serà puntuada amb un màxim del 20% del total de la nota final de l'assignatura. 10%
Resolució de problemes, exercicis
CT6
La resolució de problemes i exercicis realizats a classe tindran un pes màxim d'un 5% del total de la nota final de l'assignatura. 5%
Simulació
CT6
La participació en exercicis de simulació realitzats a classe tindran un pes màxim d'un 5% del total de la nota final de l'assignatura. 5%
Treballs
CT6
Curriculum vitae i carta de presentació

Treball individual d'autoconeixement

Activitat per afrontar una entrevista de feina.

Exposició oral d'un treball relacionat amb la comunicació.
80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- La data de lliurament de les activitats avaluatives es comunicarà al primer dia de classe i quedarà reflectida a l'espai moodle de l'assignatura. En cas de confinament, aquestes activitats avaluatives estan previstes per a poder ser realitzades en modalitat online. El conjunt de les activitats avaluatives tindrà un pes d'un 80% respecte de la nota global de l'assignatura.

- L'assistència i participació a les classes es valorarà amb un 20% de la nota final. A causa de l'emergència sanitària provocada per la COVID-19, en cas de confinament o restriccions de mobilitat aquesta valoració es farà mitjançant l'assistència online a les classes virtuals en les dates previstes a l'horari del curs. A l'espai moodle de l'assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

- Segona convocatòria: En cas que l'alumne no superi o no entregui alguna de les activitats avaluatives de l'assignatura, hi haurà la possibilitat d'entregar-les en un nou termini que fixarà el professor de l'assignatura.

- En cas de detextar-se situacions de plagi o de suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica VV.AA., Diseña Tu Estrategia Profesional : Las Claves para un Mejor Futuro Profesional, Lemaitre Publishing, 2017
Cardona Herrero, Sergio, Coaching para todos: claves para el desarrollo personal y profesional, ESIC Editorial, 2018
Sánchez García, María Fé, Orientación para el desarrollo profesional, UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2017
Alfaro-LeFevre, Rosalinda, Pensamiento crítico, razonamiento clínico y juicio clínico en enfermería: un enfoque práctico, Elsevier, 2017
Alberdi, Rosa M.; Cuixart, Núria, Cuidados, enfermeras y desarrollo profesional: Una reflexión sobre las bases del ejercicio profesional, Revista Presencia 2005 jul-dic;1(2), 2005
Rodríguez de Llauder Santomá, Marta, Cómo encontrar trabajo hoy. Desde la preparación del currículum vitae hasta las entrevistas finales, Profit Editorial, 2010
Puchol, Luís, El libro del curriculum vitae. Cómo superar la barrera del currículo y conseguir el trabajo que deseas, Díaz de Santos, 2008
Sobrido-Prieto, María; Talavera-Valverde, Miguel Ángel, Nuevos modelos de currículum vitae en la era digital, Revista Index de Enfermería vol.27 no.3 Granada jul./sep. 2018, 2018
Puchol, Luís, El libro de la entrevista de trabajo: Cómo superar las entrevistas y conseguir el trabajo que deseas, Díaz de Santos, 2017
Jiménez-Alonso, José, Superar con éxito cualquier Entrevista de Trabajo: Aprende a venderte y a dar buenas respuestas. Herramientas, técnicas y trucos que funcionan. Ejemplos probados, Orientación para el empleo, 2018
Tena-Fernández, Ramón, Elevator pitch: ¡Comunica y defiende tu proyecto en 60 segundos!, Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia (num. 34), 2016
Complementària

- Chalvin, D Eyssette, F, Como resolver los pequeños conflictos en el trabajo, Barcelona Deusto, 2002

- Clarson, M, Miedo inteligente. Como aprovechar la tensión que generan las situaciones de riesgos, Barcelona Paidós, 2003

- Lencioni, P, Las cinco disfunciones de un equipo, Barcelona Empresa Activa, 2003- Marquier, A, El poder de elegir o el principio de responsabilidad, Barcelona 6ª edi. Luciérnaga, 2003

- Brooks, R Goldstein, S, El poder de la resiliencia. Como lograr el equilibrio, la seguridad y fuerza interior necesarios para vivir en paz, Barcelona Paidós, 2004

- Jensen, B, Lo òptimo es posible, Barcelona Gestión, 2005


- Rovira, A, La buena crisis. Reinventarse uno mismo: la revolución de la conciencia, Barcelona Aguilar, 2009


- Centre d'Atenció als Estudiants de la URV, Guia d'orientació per a l'ocupació , Publicacions URV, 2013

L'alumne haurà de contactar amb el professor en cas de voler o necessitar més bibliografia. En aquest cas, el professor li lliurarà un llistat de bibliografia complentària.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Tenint en compte que tan l'assistència (10%) com la participació a les classes magistrals (10%) serà puntuada amb un màxim del 20% del total de la nota final de l'assignatura, es recomana l'assistència a les classes presencials o, en funció de l'estat d'emergència sanitària, la connexió online a les sessions virtuals.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent