DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA Codi 18244208
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CIURANA TOST, TERESA
Adreça electrònica teresa.ciurana@urv.cat
pilar.mauri@urv.cat
Professors/es
CIURANA TOST, TERESA
MAURI MAURI, PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant El propòsit general és donar a conèixer una sèrie de tècniques complementàries en les cures d'infermeria i aprofundir en alguna d'elles per tal de contribuir a l'augment de la qualitat de vida i la salut de les persones.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A14 Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria.
 A17.3 Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació.
 A17.4 Realitzar les tècniques i procediments de cures d'infermeria, establint una relació terapèutica amb els malalts i familiars.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A14 Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
 A17.3 Avaluar la manera en què les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida
 A17.4 Reconèixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos. Reconèixer la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina al·lopàtica
Identificar les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques. Experimentar els canvis que pot produir la reflexoteràpia. Identificar les emocions que li generen les reaccions del pacient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció


Bases fisiològiques de l'estrès i cuidatges del sobreestrès i altres factors desencadenants de desequilibri.
Unitat I: Respiració i tècniques 1. Introducció a les tècniques respiratòries.
2. Identificació dels diferents espais respiratoris: r.abdominal, r.costal, r.mitja, r.alta.
3. Aprendre a respirar integrant els diferents espais.
4. Treball específic sobre el diafragma.
Unitat II: Relaxació i visualització

1.Introducció al mètode de relaxació progressiva.
a) Aprendre la relació tensió-relaxació
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir la relaxació progressiva a una persona o grup.
2. Introducció al mètode d'entrenament autogen de la relaxació.
a) Aprendre a reconèixer les diferents sensacions corporals.
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir l'entrenament autogen a una persona o grup.
3.Introducció a la relaxació mental:meditació.
4.Introducció a la visualització curativa.
a) Autoaplicació.
b) Aprendre a dirigir-la a una persona o grup.
Unitat III: Ioga 1.Introducció a les tècniques de ioga.
a)Identificació del centre de gravetat, patrons posturals, desequilibris del cos i com corregir-los.
b)Consciència corporal:treball sobre l'eix central, la columna vertebral.
c)Autoobservació i possibles aplicacions en els cuidatges d'infermeria.
Unitat IV: Reflexoteràpia podal 1. Introducció a la reflexoteràpia podal
2. Aprendre el massatge preparatori del peu.
3. Aprendre la tècnica del massatge reflexològic.
4. Aplicació de la tècnica en les afeccions més comunes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A14
1 0 1
Sessió Magistral
A14
10 20 30
Pràctiques a laboratoris
A14
A17.3
A17.4
20 20 40
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Simulació de pràctiques de les diferents tècniques exposades teòricament.
Atenció personalitzada Els estudiants tindran horari de tutories per a qualsevol dubte o problema amb l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es basarà en l'orientació a l'alumne en els seus dubtes, així com en la cerca bibliogràfica per realitzar el treball autònom d'estudi dels continguts bàsics de l'assignatura. L'estudiant es pot comunicar mitjançant moodle i correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A14
Aquestes sessions s'avaluaran amb un treball individual de comprensió dels diferents continguts de l'assignatura 50%
Pràctiques a laboratoris
A14
A17.3
A17.4
S'avaluara l'actitud i aptitud, l'assistencia i participació. Aquesta avaluacio serà el 10% del total de aquest apartat

Realització d'un treball de grup sobre visualització curativa. Aquest treball serà 20% del total de aquest apartat


Exposició del treball de grup sobre visualització curativa.Aquesta exposició serà 20% del total de aquest apartat
50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques a laboratori són obligatòries.

A la 2a convocatòria es recuperaran els treballs. Les pràctiques a laboratori no hi ha recuperació.


Fonts d'informació

Bàsica Lodes, H., Aprende a respirar, Ultima edició publicada, De Bolsillo ,Barcelona
Hewitt, J., EL gran libro de la relajación, Ultima edició publicada, Medici, Barcelona
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies, Ultima edició publicada, Urano, Barcelona
Martínez, JL., Relajación y yoga, Ultima edició publicada, Paidotribo, Barcelona
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés, Ultima edició publicada, Martínez Roca, Barcelona
Epstein, G., Visualización curativa, Ultima edició publicada, Robinbook, Barcelona
Amador,I, Guía práctica de relajación, Ultima edició publicada, Edaf, Madrid
Snyder, M. Lindquist, R., Terapias complementarias y alternativas en Enfermería, Ultima edició publicada, Manual Moderno, México

Complementària Jaquemart,P, El yoga terapéutico, Ultima edició publicada, Robinbook, Barcelona
Morera, Victor, Bases posturales, Ultima edició publicada, http://concienciasinfronteras.com
Burns,S, Las bases médicas del estrés, Ultima edició publicada, http://www.teachhealth.com/spanish.html
Stormer,C, Reflexologia podal, Ultima edició publicada, Paidotribo, Barcelona
Cella,G, Respiración,abstracción sensorial.Concentración y meditación., Ultima edició publicada, Tutor,Madrid
Carroll,C.Kimata,L, Yoga para dos, Ultima edició publicada, Integral,Barcelona
Irwin,E, Relajación curativa, Ultima edició publicada, Oniro,Barcelona

Recomanacions


 
Altres comentaris
A les pràctiques a laboratori es recomanable portar roba còmoda.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent