Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències |
Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut |
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut |
Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere |
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari |
Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
12 |
18 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
9 |
12 |
Debats |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
3 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i cronograma |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió |
Presentacions / exposicions |
L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social |
Debats |
Es realitzaran exercicis per treballar el temes exposat a classe amb anàlisi i posterior debat. Després de les exposicions dels treballs es debatrà el tema en tota la classe |
Treballs |
L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat en grup. i presentarà un altre treball individual amb l'opinió dels diferents temes debatuts |
Atenció personalitzada |
Seguiment dels treballs que hauran de presentar |
Descripció |
Disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic. En cas d'emergència sanitària, l'atenció a l'alumnat es realitzarà mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual. Les presentacions i debats són d'assitència obligatòria |
10% |
Debats |
|
L'alumne/a presentara un treball on es plasmarà la opinió i els debats realitzats després de cada exposició. Les presentacions als treballs són d'assitència obligatòria |
30% |
Treballs |
|
L'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe |
40% |
Altres |
|
Assistència, resolució de problemes i exercicis a l'aula |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura. Hi hauran classes obligatòries. Els alumnes que no aproven l'assignatura, realitzaran un treball d'acord a la metodologia suspesa. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Els treballs s'exposaran de forma presencial. En cas de confinament o restriccions en la mobilitat a causa d'emergència sanitària, les activitats avaluatives es farien online en les dates previstes. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Lucía Artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere ( en línia), Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Montserrat Cabré i Pairet, Fernando Salmón Muñiz, Sexo y género en medicina, Última edición disponible, Santander
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
, , ,
Carrasco Cristina; Borderías Cristina; Torns Teresa, El trabajo de cuidados, Ültima disponible, Madrid
, , ,
María Asunción González de Chávez Fernández, Mujeres y Hombres, Identidad y Conflicto, biblioteca Nueva, madrid 2015
Mª Luisa Panisello Chavarría, Inma Pastor, Análisis de la perspectiva de género en los planes directores del departamento de salud de la Generalitat de Catalunya, Feminismo/s, 2011
|
|
Complementària |
Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carmen Valls-Llobet, Medio Ambiente y Salud, Catedra. Universitat de València, 1ª edició,2018
Soledad Muraga López de Guereñu, La sdalud mental de las mujeres: La Psicoterapia de Equidad Feminista, Associacion de Mujeres para la Salud, Madrid 2013
, , ,
margarita Petit Vilà y Montse Prat Tordera, Prevención de la violencia de género en la adolescencia, Icaria, barcelona 2011
, , ,
Agata Ignaciuk, Teresa Ortiz, Anticoncepción, Mujeres y Género, Catarata, Madrid 2016
S.García Dauder y Eulalia Pérez Sedeño, Las "mentiras" científicas sobre las mujeres, Catarata, Madrid 2017
Panisello, Maria Luisa, and Inma Pastor, Health with equality: a proposal for the incorporation of the gender perspective in health care systems, Ciência & Saúde Coletiva, vol. 20, no. 5, p. 1555, 2015
María Luisa Panisello Chavarría, Inma Pastor, Políticas sanitarias con perspectiva de género. Avances y retrocesos en Cataluña, Methaodos. ISSN-e 2340-8413, Vol. 4, nº 2: 225-239, 2016
Inma Pastor, Angel Belzunegui Eraso, Paloma Pontón Merino, Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad, Cuadernos de relaciones laborales, ISSN 1131-8635, Vol. 30, Nº 2: p 497-518, 2012
|
Institut Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/ Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat Guía práctica para la inclusión de la prespectiva de género en los contenidos de la investigación,Maria caprile (coord),Fundación CIREM,2012 http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Guia_practica_genero_en_las_investigaciones.pdf Escuela andaluza de Salud Pública. Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación Serie Monográfica EASP Nº 48 http://www.easp.es/project/guia-para-incorporar-la-perspectiva-de-genero-a-la-investigacion-en-salud/ Escuela Andaluza de Salud Pública. Guía de indicadores `para medir las desiguadades de género en salud y sus determiantes http://www.easp.es/project/guia-de-indicadores-para-medir-las-desigualdades-de-genero-en-salud-y-sus-determinantes/ |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT/18244114 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|