DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS Codi 18244212
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
Adreça electrònica marisa.panisello@urv.cat
elisabet.torrubia@urv.cat
Professors/es
PANISELLO CHAVARRÍA, MARÍA LUISA
TORRUBIA PÉREZ, ELISABET
Web http://elisabet.torrubia@urv.cat
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp; </p><div><br /></div><div>Assignatura optativa que té com a propòsit donar elements de reflexió sobre el gènere com a determinant en el procés salut-malaltia i com a element de desigualtat social </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Construcció sociocultural de la salut de les dones: La mirada androcèntrica les seves conseqüències Analitzar els antecedents i l'evolució de la situació de les dones històricament i com a influït la seva posició social en la construcció sociocultural de la salut
Unitat temàtica II: Elements propis del gènere relacionats amb la salut Estudi de les variables que possibiliten l'anàlisi des de una perspectiva e gènere. identificar les diferències en la morbi-mortalitat en relació amb els diferents estils de vida i els elements propis del gènere.
Atenció d'Infermeria en la violència de gènere
Unitat temàtica III: les desigualtats en relació al gènere en el Sistema Sanitari Analitzar el biaix de gènere dins del sistema sanitari (assajos clínics, esforç terapèutic, atenció de salut,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CT4
12 18 30
Presentacions / exposicions
CT4
3 9 12
Debats
CT4
7 7 14
Treballs
CT4
0 12 12
Atenció personalitzada
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i cronograma
Sessió Magistral Exposició dels conceptes introduint elements d'anàlisi i reflexió
Presentacions / exposicions L'alumne/a exposarà el treball que haurà realitzat en relació als continguts teòrics i la realitat social
Debats Es realitzaran exercicis per treballar el temes exposat a classe amb anàlisi i posterior debat. Després de les exposicions dels treballs es debatrà el tema en tota la classe
Treballs L'alumnat presentarà el treball que haurà exposat en grup. i presentarà un altre treball individual amb l'opinió dels diferents temes debatuts
Atenció personalitzada Seguiment dels treballs que hauran de presentar

Atenció personalitzada
Descripció

Disponibilitat per resoldre dubtes via presencial, espai moodle i correu electrònic.

En cas d'emergència sanitària, l'atenció a l'alumnat es realitzarà mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
CT4
L'alumnat presentarà el tema treballat que relacionarà els continguts teòrics de l'assignatura en la realitat social actual. Les presentacions i debats són d'assitència obligatòria 10%
Debats
CT4
L'alumne/a presentara un treball on es plasmarà la opinió i els debats realitzats després de cada exposició. Les presentacions als treballs són d'assitència obligatòria 30%
Treballs
CT4
L'alumnat presentarà a la professora un treball del tema exposat en classe 40%
Altres  

Assistència, resolució de problemes i exercicis a l'aula

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal aprovar totes les metodologies per aprovar l'assignatura. Hi hauran classes obligatòries. Els alumnes que no aproven l'assignatura, realitzaran un treball d'acord a la metodologia suspesa.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.

Els treballs s'exposaran de forma presencial. En cas de confinament o restriccions en la mobilitat a causa d'emergència sanitària, les activitats avaluatives es farien online en les dates previstes.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Capitolina Díaz Martinez Sandra Dema Moreno, Sociologia y género, Última edició disponible, Madrid
Cristina Carrasco, Cristina Borderias y Teresa Torns (ed), El trabajo de cuidados. História,teoria y políticas, Última edició disponible, Madrid
Lucía Artazcoz Lezcano, La salut des de la sensibilitat de gènere ( en línia), Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres, salud y poder, Última edició disponible, Barcelona
Carmen Valls Llobet, Mujeres invisibles, Última edició disponible, Barcelona
Sara Velasco Arias , Sexos, género y salud, Última edició disponible, Madrid
Montserrat Cabré i Pairet, Fernando Salmón Muñiz, Sexo y género en medicina, Última edición disponible, Santander
CAMFIC, Violència de gènere i Atenció primària de Salut: una visió des de la consulta, Última edició disponible, Barcelona
Carme Borell i Joan Benach, Evolució de les desigualtats en la salut a Catalunya, Última edició disponible,
, , ,
Carrasco Cristina; Borderías Cristina; Torns Teresa, El trabajo de cuidados, Ültima disponible, Madrid
, , ,
María Asunción González de Chávez Fernández, Mujeres y Hombres, Identidad y Conflicto, biblioteca Nueva, madrid 2015
Mª Luisa Panisello Chavarría, Inma Pastor, Análisis de la perspectiva de género en los planes directores del departamento de salud de la Generalitat de Catalunya, Feminismo/s, 2011

Complementària Ortiz Gomez, Teresa, El papel del género en la construcción històrica del conocimiento científico sobre la mujer, Instituto de la mujer , Madrid 2002
Miqueo et al, Perspectiva de género en salud. Fundamentos científicos y socioprofesionales, Minerva, madrid 2001
Carme Borell i Joen Benach, Les desigualtats en la salut a Catalunya , Última edició disponible, Barcelona
CAMFIC, Reptes ètics en l'atenció a la violència de gènere des de l'Atenció primària de salut, CAMFIC, Barcelona
Informe SESPAS, La Salud pública des de la perspectiva de género y clase social, , 2004
Navarro V, Quiroga A., Políticas de estado de bienestar para la equidad , Gaceta sanitària 2004; 18(19):147-157,
Rolfhs I, Borells C, Fonseca do C, La importancia de la perspectiva de género en las encuestas de salut, Gaceta sanitària 2000;14(2):146-156,
Carmen Valls-Llobet, Medio Ambiente y Salud, Catedra. Universitat de València, 1ª edició,2018
Soledad Muraga López de Guereñu, La sdalud mental de las mujeres: La Psicoterapia de Equidad Feminista, Associacion de Mujeres para la Salud, Madrid 2013
, , ,
margarita Petit Vilà y Montse Prat Tordera, Prevención de la violencia de género en la adolescencia, Icaria, barcelona 2011
, , ,
Agata Ignaciuk, Teresa Ortiz, Anticoncepción, Mujeres y Género, Catarata, Madrid 2016
S.García Dauder y Eulalia Pérez Sedeño, Las &quot;mentiras&quot; científicas sobre las mujeres, Catarata, Madrid 2017
Panisello, Maria Luisa, and Inma Pastor, Health with equality: a proposal for the incorporation of the gender perspective in health care systems, Ciência & Saúde Coletiva, vol. 20, no. 5, p. 1555, 2015
María Luisa Panisello Chavarría, Inma Pastor, Políticas sanitarias con perspectiva de género. Avances y retrocesos en Cataluña, Methaodos. ISSN-e 2340-8413, Vol. 4, nº 2: 225-239, 2016
Inma Pastor, Angel Belzunegui Eraso, Paloma Pontón Merino, Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad, Cuadernos de relaciones laborales, ISSN 1131-8635, Vol. 30, Nº 2: p 497-518, 2012

Institut  Català de les Dones (ICD) :http://www20.gencat.cat/portal/site/icdones

Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.es/ss/Satellite?pagename=InstitutoMujer%2FPage%2FIMUJ_Home

Observatorio de Salud y Mujer: http://www.obsym.org/

Departament de Salut. Generalitat de Catalunya: http://www.gencat.cat/temes/cat/salut.htm

RED-CAPS (red de Mujeres profesionales de la Salud) www.caps.cat

Guía práctica para la inclusión de la prespectiva de género en los contenidos de la investigación,Maria caprile (coord),Fundación CIREM,2012

http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Guia_practica_genero_en_las_investigaciones.pdf

Escuela andaluza de Salud Pública. Guía para incorporar la perspectiva de género a la investigación Serie Monográfica EASP Nº 48 http://www.easp.es/project/guia-para-incorporar-la-perspectiva-de-genero-a-la-investigacion-en-salud/

Escuela Andaluza de Salud Pública. Guía de indicadores `para medir las desiguadades de género en salud  y sus determiantes 

http://www.easp.es/project/guia-de-indicadores-para-medir-las-desigualdades-de-genero-en-salud-y-sus-determinantes/

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROGRAMES DE SALUT EN LA COMUNITAT/18244114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18244007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent