DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SALUT MENTAL POSITIVA Codi 18244213
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTÍ ARQUÉS, RUT
Adreça electrònica rut.marti@urv.cat
Professors/es
MARTÍ ARQUÉS, RUT
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. Donar a conèixer a l'alumne els aspectes bàsics relacionats amb la salut mental positiva. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.5 Identificar els conceptes relacionats amb la salut mental i la Salut Mental Positiva
Demostrar conèixer els factors relacionats amb el model de salut mental de referència
Descriure els conceptes relacionats amb la resiliència i els factors relacionats amb les fortaleses humanes
Distingir les emocions i els seus efectes en la salut mental
Seleccionar recursos bibliogràfics en relació amb la salut mental
Manejar i aplicar els recursos TICs per elaborar estratègies de promoció i promoció en salut mental
 A16.8 Analitzar la relació entre els factors de Salut Mental Positiva i la promoció de la salut mental
Diferenciar la selecció d'elements de la seva vida diària que fomentin la salut mental dels que no el fomenten
Identificar factors de risc a la salut mental durant l'exercici de la professió sanitària
Identificar les estratègies per fomentar una adequada salut mental en la cura al pacient
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
UDI Conceptos bàsicos 1.Modelo de Salud Mental Positiva
• Presentación del modelo de referencia de Salud mental Positiva de Mª T. Lluch
• Describir los factores del modelo de Salud Mental Positiva
• Dar a conocer el cuestionario y el decálogo resultado del estudio del modelo de Salud Mental positiva de Mª T. Lluch.
2. Resiliencia
• Definir el concepto de resiliencia
• Comentar el rol del tutor de resiliencia
• Hacer reflexionar sobre la relación de resiliencia y enfermería
UDII Sentimientos y emociones 3. Sentimientos y emociones:
• Definir emociones/ sentimientos.
• Definir positivo y negativo.
• Respuesta adaptada y no adaptada.
• Clasificación de las fortalezas humanas (Peterson y Martin Seligman).
• Ejercicio de autorregulación

4. Alegría y Salud Mental:
• Definir conceptos relacionados con el humor.
• Definir los cuatro conceptos relacionados con la creatividad.
• Reflexionar sobre el humor/alegría y el cuidado de enfermería
UDIII: La promoción de la salut mental 5. Las intervenciones de Salud Mental Positiva:
• Dar a conocer los programas que usan la Salud Mental Positiva.
• Definir un plan de cuidados en Salud Mental Positiva para el paciente ingresado.
• Definir un plan de cuidado en Salud Mental Positiva para el cuidador.
• Reflexionar sobre la importancia del cuidado en Salud Mental Positiva como un factor de promoción de la Salud Mental.

6. Salud Mental de los profesionales sanitarios:
• Definir los factores de riesgo para la salud mental del profesional.
• Definir síndrome Bornout en los profesionales sanitarios.
• Definir asertividad.
• Dar a conocer las técnicas de asertividad.
• Reflexionar la relación de enfermería y las emociones positivas en el trabajo
• Reflexionar sobre la relación entre la salud mental positiva del profesional sanitario y la calidad asistencial.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
Presentacions / exposicions
A16.5
A16.8
9 5 14
Treballs
A16.5
A16.8
2 23 25
Seminaris
A4
A7
A22
B3
10 17 27
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació d'un treball en grup relacionat amb els conceptes de la salut mental positiva
Treballs Treball de camp sobre un fenomen relacionat amb diferents aspectes de la salut mental positiva
Seminaris Presentació, anàlisis i debat de diferents aspectes monogràfics relacionats amb la salut mental.
Entrega de treballs en grup i/o individuals sobre diferents casos pràctics, pel•lícules i textos divulgatius
Atenció personalitzada Atenció en grup i tutorització dels treballs de camp

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats, prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.

Es realitzaran tutoritzacions dels treballs per correu electrònic o mitjançant els fòrums de dubtes de l'espai de l'assignatura habilitat.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A16.5
A16.8
Es realitzarà una entrega en format infogràfic/pòster sobre el treball final de l'assignatura. 10%
Treballs
A16.5
A16.8
Entrega d'un treball sobre un tema de l'assignatura. 60%
Seminaris
A4
A7
A22
B3
Entrega d'activitats de reflexió 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

En cas de suspendre algun apartat de l'avaluació de la 1a convocatòria s'haurà de repetir el tipus de treball o prova.


En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari



Fonts d'informació

Bàsica MillonT; Davis R, Transtornos de la personalidad en la vida moderna , Masson , Barcelona 2001
Cyrulnik,B, Los patitos feos. La resilencia: una infancia infeliz no determina la vida , Gedisa, Madrid 2010
Seligman, M.E.P, Aprenda optimismo. Haga de la vida una experiencia maravillosa. Barcelona: Grijalbo. (Original de 1990)., grijalbo , ultima edición
Marina,J.A, Teoría de la inteligencia creadora. , Anagrama, ultima edición
Ferre-Grau,C, La Depressió: pacients i familiars, Cossetania, Valls 2005
Colell-Brunet, R, Psicologia de las relaciones Humanas, Paris , LLeida 2010
Conangla M., Como superar y convivir con las crisis emocionales , Amat , Barcelona 2000
Csikszentmihalyi, M., Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención., Paidós psicología, Barcelona 1998
René de Lassus, El análisis Transaccional, Salvat, Barcelona 1995
Goleman, D , Inteligencia social: La nueva ciencia de las relaciones humanas , Kairos , Barcelona 2006
Goleman, D , Inteligencia emocional , Kairos , Barcelona 2007
Mestre Navas JM. , Manual de Inteligencia emocional , Piramide , Madrid 2007

Es recomanarà bibliografia complementària

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent