DADES IDENTIFICATIVES 2020_21
Assignatura (*) SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA Codi 18244214
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Adreça electrònica mariapilar.monteso@urv.cat
Professors/es
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2020-21. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.</p><div><br /></div><div>Aquesta assignatura s'imparteix tan sols a Tortosa, si un estudiant del Campus Catalunya o de la Seu del Baix Penedès la vol cursar, haurà de desplaçar-se a Tortosa. En aquesta assignatura es pretén donar eines teòriques, pràctiques i metodològiques per aprofundir en l'atenció integral a les persones amb discapacitats, malalties, situació de vulnerabilitat i/o envelliment. Persones amb pèrdua d'autonomia i en situació de dependència, que necessiten a altres persones responsables de proporcionar els cuidatges necessaris per mantenir la seva autonomia i el seu benestar, fent èmfasi en l'etapa de la vellesa, tant en espais formals com informals. Contemplarem també els cuidatges necessaris, físics i psicològics com emocionals i socials, per mantenir en l'estat de salut més òptim possible a la persona cuidadora. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.8 Desenvolupar activitats infermeres en el procés d'atenció a persones amb discapacitats i persones que presenten algun grau de dependència i en la vellesa
Adquirir habilitat en l'atenció integral de les persones tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Valorar els aspectes relatius a la violència en la dependència i en la vellesa
Reconèixer situacions susceptibles de limitació de l'esforç terapèutic
Reflexionar sobre l'ètica del tenir cura en situacions de dependència i vulnerabilitat
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat de les persones amb discapacitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I: Persones Grans i Discapacitat
Tema I
- Persones Grans a Espanya
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial
(Resum)
Tema II: Conceptes de Discapacitat i Dependència. Tema II
Discapacitat i Dependència. Importància de la família i de les cures d'infermeria.
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial (Situació Mundial, Atenció de la Salut en General, Rehabilitació, Assistència i Recolzament, Ambients favorables, Educació, Treball i Mercat Laboral, Recomanacions de Cara al futur).
- Dependència i Consell d'Europa. La necessitat d'ajut per a les Activitats de la vida quotidiana.
Tema III: Pla de Salut i Dependència Tema III
- Pla de Salut
- Anàlisi de: quantes persones amb dependència hi ha a
Espanya?
Tema IV: Llei de la Dependència Tema IV
Llei de la Dependència
- Que es?, Qui s'hi pot acollir?, Drets i Deures, Com es mesura la Dependència?Espanya?
- Aplicabilitat i Problemes al llarg de la seva primera implementació
- Document Col.legial d'Infermeria: Creació del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) i del Consell Territorial del SAAD: Autonomia, Dependència, Activitats Bàsiques de la Vida Diaria (ABVD), Necessitats de recolzament per a l'autonomia personal, cures no professionals, professionals, assistència personal , tercer sector.
- Portal de la Direcció General de Dependencia



Tema V: Suport a la persona cuidadora Tema V
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència
Tema VI: Cuidatge de la dependènca Tema VI
- Pla de cures persones amb dependencia
- Cuidatge formal i informal
Tema VII: Alzheimer i Dependència Tema VII
- Suport a persones diagnosticades de alzheimer.
Tema VIII: Recursos de suport a les persones dependents l seu domicili Tema VIII
- Recursos per reduir la soledat i l'aïllament de les persones
deprenents
- Programa actiu per persones majors de 65 anys, d'alimentació saludable, i altres experiencies
Tema IX: Recursos per promoure la igualtat, tolerància, solidaritat i igualtat en pacients amb dependència Tema IX
- Voluntariat
-Col.lectius amb risc d'exclusió social: nouvinguts, gent gran, discapacitats de totes les edats amb problemes de mobilitat, visió reduïda, discapacitat mental
Tema X-XII: Cures d'infermeria integrals a la persona depenent i cuidadora Tema X-XII
- La escafandra i la mariposa: millorant l'afrontament de les cures en dependencia extrema, una necessitat de vital importancia.
Tema XIII: Cures d'infermeria en la persona diabètica. Peu diabètic. Tema XIII
- Cures del peu diabètic. Una prioritat en la cura infermera

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A16.8
11 12 23
Seminaris
A16.8
10 23 33
Atenció personalitzada
A16.8
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Conceptes de Dependència, situacions de dependència: demència. patologies cròniques. Cures d'infermeria, Llei de la Dependència, Cuidadors, Teràpies Complementaries, Cassos Clínics amb patologies que condueixen a situacions de Dependència.
Seminaris Activitats participatives grupals, basades en el treball en profunditat d'un tema d'ampliació i relació amb els continguts de l'assignatura. Es treballarà a partir d'experiències pràctiques relacionats amb el quefer professional. Es treballarà també l'entrevista motivacional.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Tutories en línia.

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.8
S'elaborarà un vídeo amb una entrevista motivacional en la que intervenen infermera, pacient i familiar. Serà grupal i a partir d'un cas clínic d'una persona en situació de dependència.
Incorporarà les cures infermeres i d'educació sanitària per a cada cas clínic proposat.
Es tindran en comte els aspectes familiars, socials i comunitaris
50%
Seminaris
A16.8
S'entregarà un Treball Grupal escrit que constarà del Material elaborat a partir d'un cas clínic que s'inclourà a l'entrevista motivacional del vídeo.
Inclourà aspectes de l'atenció sanitària habitual per a la persona amb dependència (fisiopatologia, alimentació, medicació, exercici físic, activitats de la vida diària, autocura...), i també aspectes familiars i socials.
40%
Altres  

Autoavaluació

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir totes les activitats avaluatives de l'assignatura aprovades (5).

Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques.

En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat.

Les activitats avaluatives es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

D'acord a l'article 21 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&am
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir, BIBLIOTECA UNIVERSAL EMPURIES,
ZWEIG, S., El mundo de ayer., 1999., Madrid: El Acantilado
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
Julian Schnabel, La escafandra y la mariposa, ,
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Departament de Salut, Pla de Salut de Catalunya 2016-2020, consultado 17/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-RElats, M. Rosa Aparicio-Ca, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en atención primaria, 2011, Publidisa, S.A
Montesó P, Ferre C, Lleixa M, Albacar N, Aguilar C, Sanchez A, Depression in the elderly: study in a rural city in southern Catalonia., J Psychiatr Ment Health Nurs, 2011, 9(5): 426-9
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,
Antonio Ruiz Hontangas, Esperanza Ferrer Ferrándiz, Raimunda Montejano Lozoya, María Isabel Mármol, Evaluación de la video-simulaci como metodologia docente para la entrevista motivacional en estudiantes de enfermeri­a, 1.er Trimestre 2019 • Año XXIII - N.° 53, Cultura de los Cuidados
H. Machelle Skinner, DNP, RN, AGPCNP-BC, CEN, Simulation: Preparing Nursing Students to Work with Community-Dwelling Older Adults, Clinical in simulation, 2017
Constance E. McIntosh, EdD, MBA, RN, Associate Professor*, Cynthia M. Thomas, EdD, MSN, RN-BC, Profe, Improving Safety of Patients With Autism Spectrum Disorder Through Simulation, Clinical simulation in Nursing, 2019
Michelle L. Allen, EdD, MSN, RN, CCRN, CNE, CHSEa,*, Mary Groll, MD, MSb, Maureen Emlund, MSN, RNa, , Healthcare Students’ Psychological Well-Being in a Diabetic Ketoacidosis Simulation, 2020, Clinical Simulation in Nursing

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006
INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18244208
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent