Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.8 |
Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.8 |
Desenvolupar activitats infermeres en el procés d'atenció a persones amb discapacitats i persones que presenten algun grau de dependència i en la vellesa
Adquirir habilitat en l'atenció integral de les persones tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Valorar els aspectes relatius a la violència en la dependència i en la vellesa
Reconèixer situacions susceptibles de limitació de l'esforç terapèutic
Reflexionar sobre l'ètica del tenir cura en situacions de dependència i vulnerabilitat
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema I: Persones Grans i Discapacitat
|
Tema I
- Persones Grans a Espanya
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial
(Resum) |
Tema II: Conceptes de Discapacitat i Dependència. |
Tema II
Discapacitat i Dependència. Importància de la família i de les cures d'infermeria.
- Discapacitat segons la OMS/Banc Mundial (Situació Mundial, Atenció de la Salut en General, Rehabilitació, Assistència i Recolzament, Ambients favorables, Educació, Treball i Mercat Laboral, Recomanacions de Cara al futur).
- Dependència i Consell d'Europa. La necessitat d'ajut per a les Activitats de la vida quotidiana.
- Experiències: Creu Roja, Teràpies complementaries: Programa actiu per persones majors de 65 anys, d'alimentació saludable, i altres experiencies
Irene Prades Ginovart i Rosa Tomàs Ejarque. Sumem veus: lectura sense barreres: - Recursos per reduir la soledat i l'aïllament de les persones
deprenents. |
Tema III: Pla de Salut i Dependència |
Tema III
- Pla de Salut
- Anàlisi de: quantes persones amb dependència hi ha a
Espanya? |
Tema IV: Llei de la Dependència |
Tema IV
Llei de la Dependència
- Que es?, Qui s'hi pot acollir?, Drets i Deures, Com es mesura la Dependència?Espanya?
- Aplicabilitat i Problemes al llarg de la seva primera implementació
- Document Col.legial d'Infermeria: Creació del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD) i del Consell Territorial del SAAD: Autonomia, Dependència, Activitats Bàsiques de la Vida Diaria (ABVD), Necessitats de recolzament per a l'autonomia personal, cures no professionals, professionals, assistència personal , tercer sector.
- Portal de la Direcció General de Dependencia.
|
Tema V: Suport a la persona cuidadora |
Tema V
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència |
Tema VI: Cuidatge de la dependènca |
Tema VI
- Pla de cures persones amb dependencia
- Cuidatge formal i informal
- Cures del peu diabètic. Una prioritat en la cura infermera
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Presentacions / exposicions |
|
11 |
12 |
23 |
Treballs col·laboratius. |
|
10 |
23 |
33 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura. |
Presentacions / exposicions |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Conceptes de Dependència, situacions de dependència: demència, patologies cròniques. Cures d'infermeria, Llei de la Dependència, Perfil de les persones grans i Discapacitat, Cuidadors, Dependencia i Discapacitat, Teràpies Complementaries, Pla de cures en persones en dependencia a l'Atenció Primària, Cassos Clínics amb patologies que condueixen a situacions de Dependència. |
Treballs col·laboratius. |
Importancia de l'entrevista motivacional a partir de dos cassos clínics complexos a l'Atenció Primària.
Inclourà consulta de guies clíniques: fisterra, pubmed.. Diagnostics d'infermeria NANDA, NOC; NIC, autocura, educació sanitària, enotrn familiar i social, risc sobrecàrrega del cuidador.... |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Tutories en línia. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o
mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
S'elaborarà i presentarà un vídeo-simulació amb una entrevista motivacional en la que intervenen infermera, pacient i familiar. Serà grupal i a partir d'un cas clínic d'una persona en situació de dependència.
Incorporarà les cures infermeres i d'educació sanitària per a cada cas clínic proposat.
Es tindran en comte els aspectes familiars, socials i comunitaris |
50% |
Treballs col·laboratius. |
|
S'elaborarà un document grupal amb el contingut clínic d'un pacient complexe que presenta dependència: diagnòstics d'infermeria NANDA; NIC; NOC. Inclourem l'educació sanitària el més actualitzada possible a través de les guies clíniques de Fisterra i d'altra informació com Pubmed... També inclourà tots els paràmetres bioquímics, escales per avaluar les AVBD, eines d'estimulació cognitiva, dieta adequada, exercicis físics, entorn familiar, social. Aquests continguts serviran per a l'elaboració del vídeo-simulació. |
40% |
Altres |
|
Autoavaluació |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir totes les activitats avaluatives de l'assignatura aprovades (5). Les sessions de Treball Col.laboratiu seran de presencia obligatòria, si per algun motiu familiar o personal no es pot assistir s'ha de justificar al professor corresponent. Segona convocatòria: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques sempre que l'alumne hagi assistit a les sessions de Treball Col.laboratiu. En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat. Les activitats avaluatives es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien on-line en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o on-line en cas de confinament. D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de vista. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s'ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d'aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d'infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d'higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L'estudiant s'ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d'autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l'espai moodle de l'assignatura.” La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.
--> |
Bàsica |
OMS i Banco Mundial, Informe Mundial de discapacidad, 2011, OMS
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-Relats, Rosa Aparicio-Casal, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en Atención Primaria, 2011, Publidisa
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Departament de Salut, Pla de Salut de Catalunya 2016-2020, consultado 17/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,
Antonio Ruiz Hontangas, Esperanza Ferrer Ferrándiz, Raimunda Montejano Lozoya, María Isabel Mármol, Evaluación de la video-simulaci como metodologia docente para la entrevista motivacional en estudiantes de enfermeria, 1.er Trimestre 2019 • Año XXIII - N.° 53, Cultura de los Cuidados
H. Machelle Skinner, DNP, RN, AGPCNP-BC, CEN, Simulation: Preparing Nursing Students to Work with Community-Dwelling Older Adults, Clinical in simulation, 2017
Constance E. McIntosh, EdD, MBA, RN, Associate Professor*, Cynthia M. Thomas, EdD, MSN, RN-BC, Profe, Improving Safety of Patients With Autism Spectrum Disorder Through Simulation, Clinical simulation in Nursing, 2019
Michelle L. Allen, EdD, MSN, RN, CCRN, CNE, CHSEa,*, Mary Groll, MD, MSb, Maureen Emlund, MSN, RNa, , Healthcare Students’ Psychological Well-Being in a Diabetic Ketoacidosis Simulation, 2020, Clinical Simulation in Nursing
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 | INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18244208 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|