Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.8 |
Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.8 |
Desenvolupar activitats infermeres en el procés d'atenció a persones amb discapacitats i persones que presenten algun grau de dependència i en la vellesa
Adquirir habilitat en l'atenció integral de les persones tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Valorar els aspectes relatius a la violència en la dependència i en la vellesa
Reconèixer situacions susceptibles de limitació de l'esforç terapèutic
Reflexionar sobre l'ètica del tenir cura en situacions de dependència i vulnerabilitat
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat de les persones amb discapacitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema I: Introducció a la Història de les Discapacitats, Temps, edats i cicle vital
|
Tema I
- Història de les discapacitats
- Discapacitat i dependència
- Fragilitat i dependència
- Gent gran i dependència
- Gènere i dependència
- Família i dependència
|
Tema II: Legislació relativa als estats de Dependència. |
Tema II
- Llei de Dependència, definició, aplicabilitat i problemes al llarg de la seva implementació.
- Graus de la llei de Dependència i com es mesuren (SEVAD).
- Circuit de reconeixement de la situació de dependència.
- Elaboració del Pla Individualitzat d' Autonomia(PIA).
- Xarxa d’Atenció Pública de serveis socials i Sistema d’Atenció a la Autonomia i la Dependència (SAAD).
|
Tema III: Cures en la dependència |
Tema III
- Tipus de cuidadors. Cuidador informal i cuidador formal
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora.
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar.
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional i psicològic de la persona cuidadora
- Principals diagnòstics infermers en l'abordatge a la dependència
|
Tema IV: Imatges socials entorn a les persones dependents |
Tema IV:
- Imatge social en les persones dependents i a la vellesa.
- Violència a les persones dependents
- Violència a les persones en l'etapa de la vellesa
- Violència institucional
- Violència familiar
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1.9 |
2.9 |
Sessió Magistral |
|
16 |
37 |
53 |
Seminaris |
|
5 |
8 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves mixtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Classe expositiva o magistral acompanyada de material didàctic, exemples, situacions o problemes, demanant al grup opinions, experiències viscudes etc i contestant dubtes i preguntes.
Exercicis pràctics a l'aula. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema a partir de casos i supòsits pràctics. Relació i integració dels continguts donats a les sessions magistrals amb el treball professional.
Els alumnes treballaran en grups petits i exposaran els resultats a l'aula.
Es valorarà el material aportat, l'assistència i la participació.
|
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Tutories en línia. A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o
mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves pràctiques |
|
Seminaris: casos pràctics.
Inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. Els estudiants han de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de la
assignatura. Activitats grupals (grups petits: 3-4 estudiants). |
50% |
Proves mixtes |
|
Participació en els debats/fòrum plantejats durant l'assignatura.
Es presentaran debats sobre qüestions plantejades durant les sessions magistrals. La resposta al tema de debat: combina preguntes de desenvolupament de resposta reflexiva i raonada i altres de resposta més curta. Activitats d'avaluació individual. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Autoavaluació continuada dels temes presentats a l'assignatura. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir totes les activitats avaluatives de l'assignatura aprovades (5). Les sessions de Treball Col.laboratiu seran de presencia obligatòria, si per algun motiu familiar o personal no es pot assistir s'ha de justificar al professor corresponent. Segona convocatòria: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques sempre que l'alumne hagi assistit a les sessions de Treball Col.laboratiu. En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien on-line en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o on-line en cas de confinament. D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de vista. Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d'higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L'estudiant s'ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d'autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l'espai moodle de l'assignatura.” La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. --> |
Bàsica |
OMS i Banco Mundial, Informe Mundial de discapacidad, 2011, OMS
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-Relats, Rosa Aparicio-Casal, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en Atención Primaria, 2011, Publidisa
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,
Antonio Ruiz Hontangas, Esperanza Ferrer Ferrándiz, Raimunda Montejano Lozoya, María Isabel Mármol, Evaluación de la video-simulaci como metodologia docente para la entrevista motivacional en estudiantes de enfermeria, 1.er Trimestre 2019 • Año XXIII - N.° 53, Cultura de los Cuidados
H. Machelle Skinner, DNP, RN, AGPCNP-BC, CEN, Simulation: Preparing Nursing Students to Work with Community-Dwelling Older Adults, Clinical in simulation, 2017
Constance E. McIntosh, EdD, MBA, RN, Associate Professor*, Cynthia M. Thomas, EdD, MSN, RN-BC, Profe, Improving Safety of Patients With Autism Spectrum Disorder Through Simulation, Clinical simulation in Nursing, 2019
Michelle L. Allen, EdD, MSN, RN, CCRN, CNE, CHSEa,*, Mary Groll, MD, MSb, Maureen Emlund, MSN, RNa, , Healthcare Students’ Psychological Well-Being in a Diabetic Ketoacidosis Simulation, 2020, Clinical Simulation in Nursing
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 | INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18244208 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|