DADES IDENTIFICATIVES 2023_24
Assignatura (*) SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA Codi 18244214
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
Adreça electrònica mariaelena.sola@urv.cat
Professors/es
SOLA MIRAVETE, MARIA ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Les persones, a qualsevol instal·lació o edifici de la URV i de les Institucions Sanitàries on assisteixin, hauran de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment. L’estudiant s’ha de comprometre acomplir aquestes mesures.</p><p> L'assignatura es realitzarà en modalitat virtual.</p><div>&nbsp; <br />En aquesta assignatura es pretén donar eines teòriques, pràctiques i metodològiques per aprofundir en l'atenció integral a les persones amb discapacitats, malalties, situació de vulnerabilitat i/o envelliment. Persones amb pèrdua d'autonomia i en situació de dependència, que necessiten a altres persones responsables de proporcionar els cuidatges necessaris per mantenir la seva autonomia i el seu benestar, fent èmfasi en l'etapa de la vellesa, tant en espais formals com informals. Contemplarem també els cuidatges necessaris, físics i psicològics com emocionals i socials, per mantenir en l'estat de salut més òptim possible a la persona cuidadora. </div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.8 Desenvolupar activitats infermeres en el procés d'atenció a persones amb discapacitats i persones que presenten algun grau de dependència i en la vellesa
Adquirir habilitat en l'atenció integral de les persones tenint en compte aspectes relatius al gènere i la cultura
Valorar els aspectes relatius a la violència en la dependència i en la vellesa
Reconèixer situacions susceptibles de limitació de l'esforç terapèutic
Reflexionar sobre l'ètica del tenir cura en situacions de dependència i vulnerabilitat
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat de les persones amb discapacitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema I: Introducció a la Història de les Discapacitats, Temps, edats i cicle vital
Tema I
- Història de les discapacitats
- Discapacitat i dependència
- Fragilitat i dependència
- Gent gran i dependència
- Gènere i dependència
- Família i dependència
Tema II: Legislació relativa als estats de Dependència. Tema II
- Llei de Dependència, definició, aplicabilitat i problemes al llarg de la seva implementació.
- Graus de la llei de Dependència i com es mesuren (SEVAD).
- Circuit de reconeixement de la situació de dependència.
- Elaboració del Pla Individualitzat d' Autonomia(PIA).
- Xarxa d’Atenció Pública de serveis socials i Sistema d’Atenció a la Autonomia i la Dependència (SAAD).

Tema III: Cures en la dependència Tema III
- Tipus de cuidadors. Cuidador informal i cuidador formal
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora.
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar.
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional i psicològic de la persona cuidadora
- Principals diagnòstics infermers en l'abordatge a la dependència

Tema IV: Imatges socials entorn a les persones dependents Tema IV:
- Imatge social en les persones dependents i a la vellesa.
- Violència a les persones dependents
- Violència a les persones en l'etapa de la vellesa
- Violència institucional
- Violència familiar

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1.9 2.9
Sessió Magistral
A16.8
16 37 53
Seminaris
A16.8
5 8 13
Atenció personalitzada
A16.8
1 0 1
 
Proves pràctiques
A16.8
1 1 2
Proves mixtes
A16.8
1 1 2
Proves objectives de tipus test
A16.8
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Classe expositiva o magistral acompanyada de material didàctic, exemples, situacions o problemes, demanant al grup opinions, experiències viscudes etc i contestant dubtes i preguntes.
Exercicis pràctics a l'aula.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema a partir de casos i supòsits pràctics. Relació i integració dels continguts donats a les sessions magistrals amb el treball professional.
Els alumnes treballaran en grups petits i exposaran els resultats a l'aula.
Es valorarà el material aportat, l'assistència i la participació.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció

Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. Tutories en línia.

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A16.8
Seminaris: casos pràctics.
Inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. Els estudiants han de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de la
assignatura. Activitats grupals (grups petits: 3-4 estudiants).
50%
Proves mixtes
A16.8
Participació en els debats/fòrum plantejats durant l'assignatura.
Es presentaran debats sobre qüestions plantejades durant les sessions magistrals. La resposta al tema de debat: combina preguntes de desenvolupament de resposta reflexiva i raonada i altres de resposta més curta. Activitats d'avaluació individual.
30%
Proves objectives de tipus test
A16.8
Autoavaluació continuada dels temes presentats a l'assignatura. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir totes les activitats avaluatives de l'assignatura aprovades (5).

Les sessions de Treball Col.laboratiu seran de presencia obligatòria, si per algun motiu familiar o personal no es pot assistir s'ha de justificar al professor corresponent.

Segona convocatòria: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat. Es podrà realitzar, si el professorat el considera necessari un examen escrit o oral, de tots els continguts donat en l'assignatura tant en els seminaris com en les classes teòriques sempre que l'alumne hagi assistit a les sessions de Treball Col.laboratiu. En cas de no superar la primera convocatòria de qualsevol part, l'estudiant en segona convocatòria haurà de recuperar la part que no ha aprovat.

A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien on-line en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o on-line en cas de confinament.

D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de vista.

Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d'higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…).

L'estudiant s'ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d'autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l'espai moodle de l'assignatura.”

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

-->


Fonts d'informació

Bàsica OMS i Banco Mundial, Informe Mundial de discapacidad, 2011, OMS
Carme Ferré-Grau, Virtudes Rodero-Sánchez, Dolors Cid-Buera, Carme Vives-Relats, Rosa Aparicio-Casal, Guía de cuidados de enfermeria: cuidar al cuidador en Atención Primaria, 2011, Publidisa
Ley de la Dependencia, https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2006-21990, Ley 39/2006, de 14 de diciembre, Ministerio de la Presidencia, Relaciones con las C
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
2009, Autonomía y dependencia en la vejez, Cuadernos 16, Fundció Víctor Grífols i Lucas
IMSERSO. Instituto de Mayores y Servicios Sociales, Sistema para la Autonomía y Atención a la Dependencia (SAAD), consultado 23/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Autonomía personal y dependencia, consultado 23/06/2019,
Estudio Social "la Caixa" dependencia: El cuidado de las personas. Un reto para el siglo X, Las mujeres cargan con el peso de la dependencia en España en un modelo que perpetúa el cuidado familiar. Estudio Social N.28, consultado 23/06/2019,
OMS, Informe mundial sobre la discapacidad, consultado 19/06/2019,
Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social, Oficina de Atención a la Discapacidad (OADIS), consultado 23/06/2019,
Pilar Montesó-Curto, Carina Aguilar-Martín, Depresión según la edad y el género: análisis en una comunidad, Atención Primaria, 2014, 46(3): 113-172
FEAPS, Libro blanco sobre Dependencia, consultado 23/06/2019,
Antonio Ruiz Hontangas, Esperanza Ferrer Ferrándiz, Raimunda Montejano Lozoya, María Isabel Mármol, Evaluación de la video-simulaci como metodologia docente para la entrevista motivacional en estudiantes de enfermeri­a, 1.er Trimestre 2019 • Año XXIII - N.° 53, Cultura de los Cuidados
H. Machelle Skinner, DNP, RN, AGPCNP-BC, CEN, Simulation: Preparing Nursing Students to Work with Community-Dwelling Older Adults, Clinical in simulation, 2017
Constance E. McIntosh, EdD, MBA, RN, Associate Professor*, Cynthia M. Thomas, EdD, MSN, RN-BC, Profe, Improving Safety of Patients With Autism Spectrum Disorder Through Simulation, Clinical simulation in Nursing, 2019
Michelle L. Allen, EdD, MSN, RN, CCRN, CNE, CHSEa,*, Mary Groll, MD, MSb, Maureen Emlund, MSN, RNa, , Healthcare Students’ Psychological Well-Being in a Diabetic Ketoacidosis Simulation, 2020, Clinical Simulation in Nursing

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005
ÈTICA DEL CUIDAR I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18244009
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006
INTRODUCCIÓ A LES TÈCNIQUES COMPLEMENTÀRIES EN EL CUIDATGE D'INFERMERIA/18244208
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent