DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) CULTURA DEL BENESTAR: SALUT I QUALITAT DE VIDA Codi 18244220
Ensenyament
Grau en Infermeria (Campus Terres de l'Ebre) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament
Coordinador/a
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
Adreça electrònica luis.marques@urv.cat
josep.ribalta@urv.cat
antonio.perezportabella@urv.cat
josefa.perello@urv.cat
elena.castarlenas@urv.cat
luis.heredia@urv.cat
victor.merino@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
jorgemanuel.duenas@urv.cat
cristina.adillon@urv.cat
regina.gairal@urv.cat
rosadolores.raventos@urv.cat
beatriz.sora@urv.cat
Professors/es
MARQUÉS MOLÍAS, LUIS
RIBALTA VIVES, JOSEP
PÉREZ-PORTABELLA LÓPEZ, ANTONIO
PERELLÓ BARGALLÓ, JOSEFA
CASTARLENAS SOLÉ, ELENA TERESA
HEREDIA SANTAELLA, LUIS
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
LUQUE MORENO, VERÒNICA
DUEÑAS RADA, JORGE MANUEL
ADILLÓN CAMÓN, CRISTINA
GAIRAL CASADÓ, REGINA
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
SORA MIANA, BEATRIZ
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Es tracta d’una assignatura transversal sobre salut i qualitat de vida, que pretén donar una introducció i sensibilització cap a la salut intrapersonal, interpersonal i comunitària, i també una iniciació a la recerca en aquest àmbit. Tindrà una estructura modular, en la qual l’estudiant triarà diversos mòduls amb continguts específics segones els seus interessos i/o els crèdits de l’optativa en el seu grau. Es una de les 4 assignatures que conformaran el Minor en “Emprenedoria social i ODS”.</p><p><a>Garantir una vida sana i promoure el benestar per a tothom en totes les edats (ODS 3) i garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tots (ODS 4) </a></p><p>Com a reflex del compromís de la Universitat Rovira i Virgili a promoure el benestar emocional, social i físic de la comunitat universitària a través de programes de qualitat, l'assignatura "Cultura del benestar: Salut i Qualitat de vida" està dissenyada com una oportunitat perquè l'alumnat desenvolupi una base de coneixements sobre estils de vida saludable i sostenibles, aprenguin estratègies d'autocura i cura de l'altre, i puguin promoure'ls en diferents àmbits laborals. La present assignatura és oferta de forma transversal acord amb les necessitats actuals que requereixen interacció des de diferents àmbits de coneixement. D'aquesta manera, l'assignatura pretén garantir una vida sana i promoure el benestar per a tothom en Totes les edats (ODS 3) i garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure Oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a Tots (ODS 4). Mitjançant l'assignatura, l'alumnat desenvoluparà la capacitat d'implementar pràctiques personals i socials que fomentin un major coneixement de si mateix, benestar emocional, benestar físic, i la regulació i identificació de factors estressants que permetin la recerca d'ajuda o el reconeixement de la necessitat d'ajuda d'un altre. L'alumnat aprendrà aplicar de manera creativa, efectiva i eficaç els principis del benestar integral basat en la ciència i podent ser aplicat a cada camp d'estudi. </p><p>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Benestar i hàbits saludables Bloc I. Benestar i hàbits saludables

Alimentació saludable: Nutrients i grups d’aliments, equilibri dietètic, etiquetatge d’aliments i aliments ultraprocessats, alimentació i sostenibilitat.

Activitat física saludable (beneficis de l’activitat física, creences i pensaments sobre els seus límits).

Hàbits d'estil de vida saludables

Bloc II. Benestar i salut emocional

Qualitat de vida.
Benestar subjectiu i psicològic.
Signes de benestar emocional.
Gestió d'emocions.
Autocura emocional.
Suport social i familiar davant l'adversitat.

Tècniques de reducció de l’estrès.
L’atenció plena, mindfulness, respiració, meditació, tècniques de relaxació i visualització.

Mòdul 2. Salut i benestar Interpersonal Bloc III. Relaciones socials

Fortaleses del caràcter, investigació de la prosocialitat i el benestar
Gestió de les relacions personals a la feina i gestió del burnout
Prevenció de la violència i el trauma
Equitat i diversitat. Prevenció dels prejudicis i interacció en la contemporaneïtat
Prevenció d’addiccions
Salut digital

Bloc IV. Relacions familiars i íntimes

Relacions i el seu impacte en el benestar.
Relacions familiars, com enfrontar canvis.
Relacions sexoafectives.
Gestió de relacions problemàtiques
Gestió de situacions de pèrdua o ruptures, resiliència i identificació de la necessitat d'ajuda

Mòdul 3. Benestar social i comunitari Bloc V. Problemes socials i valors personals

Benestar, drets socials i ètica
Justícia social i drets humans
Sobreviure i prosperar: com viure bé en el món divers i multicultural
Empatia i habilitats de comunicació

Bloc VI. Societat reflexiva, crítica i compromesa

Tècniques per anar cap a una societat reflexiva, crítica i compromesa: Els valors i les habilitats personals, socials i comunitàries com a condicionants del fracàs o l’èxit de les nostres intervencions. El seu impacte directe a nivell comunitari cap a una responsabilitat social compartida

La pràctica reflexiva en l’APS

El voluntariat com a eina de benestar i cohesió social
Ètica del cuidar i compromís social. Educació i promoció per a la salut.

Punt de partida 2.4 i 2.5: model intersectorial de la OMS (“Una Salut”) a partir del qual situem la salut en un marc que depèn dels ecosistemes (relació individu-comunitat-medi ambient). Inequitats en salut i les seves causes. Els determinants socials de la salut. L’ètica del cuidar i compromís social. Respecte als drets humans i els valors democràtics. Promoció i educació per a la salut.

Mòdul 4. Iniciació pràctica a la recerca en Salut i Benestar Bloc VII.

Aquest mòdul és transversal als tres anteriors. Pretén donar les nocions bàsiques de com aplicar el mètode científic a la recerca ens temes de salut i benestar. Els estudiants treballen en grups de cinc i identifiquen una qüestió de recerca que creuen d’interès. Simulant la dinàmica d’un grup de recerca dissenyen un projecte de recerca incorporant aspectes treballats als tres mòduls anteriors.
Es composa d’una sessió teòrica on s’exposen els conceptes clau seguida de 4 sessions pràctiques de 2 hores on es desenvolupa la proposta. El procés inclou la presentació del projecte a la resta de la classe i la dinàmica es basa en que uns grups ajudin a millorar les propostes dels altres reforçant les idees de la multidisciplinarietat i el treball en equip.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
1 35 36
Resolució de problemes, exercicis
6 64 70
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
1 40 41
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera sessió en línia servirà per explicar el funcionament de l’assignatura i fer una primera aproximació als continguts bàsics que hauran de cursar els estudiants. També s'explicaran els criteris d'avaluació i les tasques que hauran de dur a terme els i les alumnes.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Donat el forma virtual d'aquesta assignatura es preveu una part de treball autònom per part dels alumnes a partir de lectures i visionat de material audiovisual.
Resolució de problemes, exercicis Resolució grupal dels problemes pràctics i dels exercicis proposats, en relació als continguts de la l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor o professora reserva per atendre i resoldre els dubtes dels estudiants per tal que es puguin formular de forma individual.

Atenció personalitzada
Descripció

L'atenció personalitzada es durà a terme a través de consultes que l'alumne pot realitzar, sempre que ho cregui necessari, en les hores de despatx que s'indicaran oportunament. Preferiblement en l'horari d'atenció docent del professorat.

S’atendrà a l’alumnat en tutoria individualitzada i/o grupal per tal de resoldre possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l’assignatura. La tutoria podrà ser presencial i/o virtual. A principis de curs s’informarà l’estudiantat sobre com es portarà a terme aquesta atenció personalitzada. 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes i exercicis pràctics de forma individual i/o grupal. 70%
Proves objectives de tipus test
Els continguts donats a les classes teòriques seran avaluats mitjançant proves objectives tipus test. 20%
Altres  

Assistència i participació a les sessions en línea i en l'activitats didàctiques.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura, tant en primera com en la segona convocatòria, l'alumne haurà de treure una puntuació igual o superior a 5 (sobre 10) tant la resolució de problemes i exercicis com a l'examen. És a dir, és necessari aprovar la part pràctica i l'examen per separat per tal que pugui efectuar-se el càlcul de la nota final. Aquesta nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma ponderada de les puntuacions obtingudes en la resolució de problemes i exercicis (70%), la prova tipus test (20%) i l'assistència i participació en les sessions en línia i en les activitats didàctiques (10%).


Tenint en compte que l'assignatura es pot cursar de manera modular, se seguiran els mateixos criteris d'avaluació per a cada mòdul. Per exemple, si un estudiant, cursa dos mòduls la nota final de l'assignatura serà la suma ponderada dels dos mòduls.
Hi haurà un examen de recuperació pels alumnes que suspenguin les proves objectives tipus test, però no hi haurà una recuperació pels treballs que no s'hagin presentat en les dates estipulades. Només es podran recuperar els treballs presentats i no aprovats a la primera convocatòria, perquè l'assignatura contempla una avaluació contínua.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent